
P O L S K A A K A D E M I A N A U K
K O M I T E T S O C J O L O G I I
I N S T Y T U T S T U D I Ó W P O L I T Y C Z N Y C H

2015, nr 2 UKRAINA PRZED PRZEŁOMEM 2014 ROKU I PO

ANDRZEJ SZEPTYCKI
Uniwersytet Warszawski

POLSKIE MEDIA WOBEC UKRAINY
PRZYCZYNEK DO DYSKUSJI

Media — owa „czwarta władza” — pełnią ważną rolę we współczesnych
państwach demokratycznych, na skrzyżowaniu pomiędzy politykami, społe-
czeństwem i aktorami gospodarczymi. Są politykom niezbędne, by dotrzeć do
wyborców. Stanowią podstawowy kanał komunikacji, za pośrednictwem któ-
rego większość obywateli dowiaduje się o wydarzeniach politycznych. Choć
podkreślają swą niezależność i autorytet, pozostają zależne od właścicieli i re-
klamodawców.

Analiza relacji polsko-ukraińskich czy też polityki Polski wobec Ukrainy
(i vice versa) nie może zatem pomijać mediów. Niestety, obecny stan badań
nad tą problematyką jest — zarówno z perspektywy naukowej, jak i politycznej
— niewystarczający. Regularnie prowadzone są badania dotyczące wzajemnej
percepcji przez oba społeczeństwa (wystarczy wspomnieć chociażby prace In-
stytutu Spraw Publicznych — Fomina i in. 2013), ale na temat mediów dys-
ponujemy jedynie ograniczonymi opracowaniami. W miarę całościową próbę
analizy tego zagadnienia w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych podjęła
Agnieszka Sawicz (2010). Istotną część swojej pracy na temat wizerunków imi-
grantów w Polsce poświęciła Aleksandra Grzymała-Kazłowska (Grzymała-Ka-
złowska 2007, s. 185–226), analizując prasowe przedstawienia Ukrainy i Ukra-
ińców. Wykazała, że Ukraina jest postrzegana przez pryzmat mitu Kresów,
trudnej wspólnej historii, a także współczesnych problemów wewnętrznych
i wynikających z nich zagrożeń dla Polski. Bardziej współczesne zagadnienia
przedstawione są w publikacji zbiorowej pod redakcją Iwony Hofman i Justyny
Maguś (2014).

Adres do korespondencji: andrzej.szeptycki@uw.edu.pl

doi: 10.35757/KiS.2015.59.2.13

ISSN 0023-5172



230 ANDRZEJ SZEPTYCKI

Niedostateczne rozpoznanie tej problematyki wynika, jak można sądzić,
z trzech zasadniczych powodów. Po pierwsze, analiza mediów jest zjawiskiem
mozolnym, wymagającym czasu i/lub nakładów finansowych na ułatwiające
prowadzenie takich badań oprogramowanie. Po drugie, rynek medialny ulega
dynamicznym zmianom — portale internetowe mają coraz większe ambicje, by
być pełnoprawnymi mediami: nie tylko przekaźnikami, ale i producentami in-
formacji. Po trzecie wreszcie, badacze mediów ze względu na charakter swego
warsztatu często skupiają się na konkretnym medium i konkretnym zagadnie-
niu w nim prezentowanym. Przykładem może być wspomniana już publikacja
pod redakcją Hofman i Maguś — znajdziemy tam na przykład teksty o relacjach
polsko-ukraińskich na łamach regionalnej i lokalnej prasy Wielkopolski czy wi-
zerunku grupy Femen w tekstach portalu TVN 24. Takie cząstkowe analizy nie
dają odpowiedzi na najciekawsze, zwłaszcza z perspektywy politycznej, pytanie
o ogólny wizerunek (lub w liczbie mnogiej — wizerunki) Ukrainy w polskich
mediach.

Tekst ten ma stanowić przyczynek do dyskusji nad problematyką percepcji
Ukrainy w polskich mediach, zwłaszcza w okresie Rewolucji Godności i kon-
fliktu zbrojnego z Rosją. Celem moim nie jest całościowa i kompleksowa ana-
liza tej problematyki, ale raczej wstępne zarysowanie obszaru badawczego,
sformułowanie hipotez i pożądanych kierunków badań. Przedstawiona analiza
dotyczy wybranych stacji telewizyjnych i mediów drukowanych. Na odrębne
badania, wykraczające poza ramy tekstu, zasługuje rola mediów interneto-
wych, zarówno tych tradycyjnych, jak i społecznościowych, które od 2013 roku
stały się areną szerokiej dyskusji, a niekiedy ostrych sporów na temat pol-
skiej polityki wschodniej. Jako przykład można podać z jednej strony profil
na Facebooku „Rosyjska V Kolumna w Polsce” analizujący powiązania pol-
skich polityków, dziennikarzy i działaczy społecznych z Rosją, z drugiej zaś —
umieszczone również na tym portalu profile „Wileńska” i „Lwowska Republika
Ludowa”, zachęcające polską mniejszość do przeciwstawienia się władzom li-
tewskim i ukraińskim, a Polskę — do wsparcia tych ruchów.

Jeśli chodzi o telewizję, to dobór próbki badawczej jest relatywnie prosty.
Liderami rynku są kanały należące do TVP (26,4% udziału w rynku) oraz TVN
(18,2%) i Polsat (14,6%) (Reisner 2014, s. 6). Telewizja publiczna w ostatniej
dekadzie zajmowała się między innymi Pomarańczową Rewolucją (2004), wy-
borami parlamentarnymi na Ukrainie (2006), kryzysem politycznym na Ukra-
inie (2007), stosunkami polsko-ukraińskimi (2008), ukraińsko-rosyjskim kry-
zysem gazowym (2009), wyborami prezydenckimi na Ukrainie (2010), dwu-
dziestą rocznicą niepodległości Ukrainy (2011), zainteresowaniem w Polsce
Kresami Wschodnimi (2012), znaczeniem Euro 2012 (2012), rocznicą zbrodni
wołyńskiej (2013). TVN podjęła również takie tematy jak polsko-ukraińskie
spory historyczne (2009), polityka sąsiedztwa Unii Europejskiej (2011), ko-
rupcja na Ukrainie (2012). Polsat zajmował się stosunkami ukraińsko-rosyj-
skimi po wyborach prezydenckich w Rosji (2008), groźbą bojkotu Euro 2012



POLSKIE MEDIA WOBEC UKRAINY 231

(2012), rocznicą zbrodni wołyńskiej (2013). Należy odnotować, że TVP jako
jedyny z omawianych nadawców emituje dwa programy w istotnym stopniu
dotyczące tematyki ukraińskiej. Są to „Telenowyny” — program informacyjny
w języku ukraińskim przeznaczony dla mniejszości ukraińskiej w Polsce, przy-
gotowywany przez TVP w ramach jej misji publicznej, oraz „Studio Wschód”
prowadzone przez Marię Przełomiec. Obie audycje periodycznie próbowano
zdjąć z anteny, co wynikało zarówno ze względów finansowych, jak i praw-
dopodobnie z dość wyrazistego, antyrosyjskiego charakteru „Studia Wschód”
(por. Tyma 2009).

Ten krótki przegląd pozwala na sformułowanie kilku wstępnych tez doty-
czących postrzegania Ukrainy w polskich stacjach telewizyjnych. Po pierw-
sze, główne obszary zainteresowań polskich stacji telewizyjnych w anali-
zowanym zakresie to przede wszystkim bieżące wydarzenia (wybory, kon-
flikty gazowe z Rosją), stosunki polsko-ukraińskie (historia, bieżące kon-
takty polityczne, Euro 2012), relacje Ukraina–UE (kwestia umowy stowa-
rzyszeniowej). Okazjonalnie pojawiają się próby analizy wykraczające poza
tematykę, którą narzuca kalendarz lub aktualny bieg zdarzeń (historia nie-
podległej Ukrainy, korupcja na Ukrainie, zwłaszcza na granicy polsko-ukraiń-
skiej).

Po drugie, główne polskie stacje telewizyjne nie prezentują wyrazistego wi-
zerunku Ukrainy. Przykładem może być rocznicowa debata na temat zbrodni
wołyńskiej (zatytułowana Na pierwszym planie, 2013) przeprowadzona w lipcu
2013 roku na antenie TVP przez popularnego dziennikarza Piotra Kraśkę. Do
dyskusji zaproszono najpierw prezydentów Aleksandra Kwaśniewskiego i Le-
onida Krawczuka, a następnie dwu przedstawicieli strony ukraińskiej (Andrija
Portnowa i Piotra Tymę) i aż czterech przedstawicieli strony polskiej, w tym
nieformalnego rzecznika środowisk kresowych księdza Tadeusza Isakowicza-
-Zaleskiego. Rolę „języczka u wagi” pełnił amerykański historyk zajmujący
się dziejami Europy Środkowej i Wschodniej Timothy Snyder. Dyskusja była
utrzymana w tonie roszczeniowym wobec Ukrainy. Ten sam Kraśko podczas
krwawych starć na kijowskim Majdanie w lutym 2014 roku nadawał stam-
tąd specjalne wydanie „Wiadomości”, relacjonując walkę ukraińskiego społe-
czeństwa z reżimem Janukowycza. Nieco inna jest sytuacja w przypadku stacji
o bardziej ograniczonej widowni. Od listopada 2013 roku Ukraińców aktywnie
wspierała prawicowa Telewizja Republika. Symbolem tego zaangażowania —
niejednoznacznie ocenianym przez własne środowisko — stał się korespondent
tej stacji w Kijowie Bartłomiej Maślankiewicz, który starał się o komentarz ze
strony strzelających do manifestantów członków specjalnej jednostki milicji
Berkut (Maślankiewicz 2014). Na drugim krańcu sytuowała się, zwłaszcza od
czasu objęcia stanowiska szefa newsroomu przez Wiktora Batera na początku
2015 roku, Superstacja, która zapraszała na antenę nieformalnych rzeczników
rosyjskiej polityki, takich jak lider gangu motocyklowego „Nocne Wilki” Alek-
sander Załdostanow (2015).



232 ANDRZEJ SZEPTYCKI

Po trzecie,od listopada 2013 do września 2014 roku obserwujemy znaczący
wzrost zainteresowania tematyką ukraińską. Dotyczy to zresztą nie tylko tele-
wizji. Do rozpoczęcia Rewolucji Godności w Kijowie pracowało na stałe dwu
korespondentów polskich mediów: Jarosław Junko z PAP i Piotr Pogorzelski
z Polskiego Radia. W przeszłości był tam również Roman Kryk, współpra-
cujący z TVP. Sytuacja zasadniczo się zmieniła wraz z wybuchem i eskalacją
protestów w Kijowie. 2 grudnia, a zatem bezpośrednio po szczycie w Wilnie
i pierwszej próbie rozbicia Majdanu przez ukraińskie władze, TVP i TVN nadały
główne serwisy informacyjne („Wiadomości” i „Fakty”) z Kijowa. Polsat zre-
zygnował wprawdzie z tego rozwiązania, jednak również ta stacja wysłała do
stolicy Ukrainy dwie swoje ekipy. Podczas najkrwawszych dni Rewolucji God-
ności TVP miała na miejscu jedenastu swoich pracowników, nie licząc ekipy
programu „Po prostu” i jego autora Tomasza Sekielskiego. TVN wysłała co
najmniej pięciu swoich pracowników, TV Republika — troje, w tym wspo-
mnianego już redaktora Maślankiewicza. Nikogo do Kijowa nie wysłał Polsat,
który korzystał z materiałów zewnętrznych i współpracował z ukraińskimi
dziennikarzami. Do tego należałoby doliczyć reporterów radiowych (Polskie
Radio, RMF FM, Tok FM, Radio Zet) i dziennikarzy prasowych (Kucharski
2014). To niespotykane, nawet podczas Pomarańczowej Rewolucji, zaintere-
sowanie Ukrainą trwało właściwie nieprzerwanie do lata 2014 roku. Nie było
czymś specyficznym dla polskich mediów, jednak jego skala zaskakiwała. Za-
interesowanie znacząco spadło, gdy po letnich sukcesach ukraińskiej „operacji
antyterrorystycznej” Rosja skierowała do walki na wschodnią Ukrainę regu-
larne oddziały swojej armii, co skończyło się faktyczną porażką Ukraińców. Od
tej pory ukraińska rewolucja i jej następstwa przestały być dla polskich mediów
atrakcyjną success story, poza tym telewidzowie byli coraz bardziej zmęczeni te-
matyką ukraińską.

W przypadku mediów drukowanych istotny problem rodzi dobór tytułów
do badań. Nie ma tu kilku widocznych liderów, a analiza czasopism zajmujących
pierwsze miejsca w kategorii dzienników i tygodników nie wydaje się interesu-
jąca. Najpoczytniejsza gazeta codzienna, wedle danych z sierpnia 2014 roku, to
„Fakt”; najpoczytniejszy tygodnik — „Gość Niedzielny”. Pierwszy to tabloid,
drugi — czasopismo katolickie. W obu przypadkach może to w istotny sposób
wpływać na ich dyskurs na temat wydarzeń na Ukrainie (to wstępne założenie
badawcze, nie potwierdzone badaniami). Do analizy wybrano zatem trzy czaso-
pisma: „Gazetę Wyborczą” (druga na liście czasopism codziennych) oraz dwa
tygodniki: tygodnik „Do Rzeczy” (piąty w tej kategorii pod względem popular-
ności) i „Przegląd” (ósmy) (Kurdupski 2014a, 2014b). To wybór subiektywny,
aczkolwiek aspirujący do pewnej reprezentatywności. Każde z wymienionych
pism ma dość wyrazistą linię, jeśli chodzi o Ukrainę. Każde z nich odwołuje się
wprost lub pośrednio do innych tradycji historycznych i odzwierciedla (a może
współkształtuje) inny dyskurs polityczny obecny we współczesnej polskiej de-
bacie publicznej.



POLSKIE MEDIA WOBEC UKRAINY 233

„Do Rzeczy” czerpie w istotnym stopniu z tradycji Józefa Piłsudskiego —
zarówno jeśli chodzi o przywiązanie do Kresów Wschodnich, jak i przekona-
nie o pierwszoplanowym zagrożeniu ze strony ZSRR/Rosji. W odniesieniu do
polityki wschodniej czasopismo prezentuje dyskurs Prawa i Sprawiedliwości,
zarówno z czasów prezydentury Lecha Kaczyńskiego, jak i obecny. „Przegląd”
kontynuuje, choć nie wprost, tradycje narodowej demokracji i realizmu poli-
tycznego okresu PRL, co znajduje wyraz przede wszystkim w postulacie posza-
nowania Rosji jako ważnego sąsiada Polski i gracza na arenie międzynarodowej.
Bliski jest dyskursowi Sojuszu Lewicy Demokratycznej — bardziej tego współ-
czesnego niż z czasów prezydentury Aleksandra Kwaśniewskiego. W końcu
„Gazeta Wyborcza” kontynuuje tradycje Jerzego Giedroycia. Na płaszczyźnie
politycznej w przeszłości najbliżej jej było do Unii Wolności. Obecnie, można
przyjąć, iż za partię w stosunkowo największym stopniu realizującą jej wizję
Polski redakcja uważa Platformę Obywatelską.

„Gazeta” niemal od początku interesowała się sprawami ukraińskimi. Sym-
boliczny był pod tym względem fakt, że jej twórca i redaktor naczelny Adam
Michnik brał udział we wrześniu 1989 roku w zjeździe założycielskim Lu-
dowego Ruchu Ukrainy na rzecz Przebudowy w Kijowie. Wygłosił wówczas
pamiętne zdanie: „Niech żyje demokratyczna, wolna i sprawiedliwa Ukraina”
(Briuchowiecki 2009, s. 147); nie mówił natomiast jeszcze o niepodległości
Ukrainy, ponoć pouczony przed wyjazdem przez Bronisława Geremka o po-
trzebie zachowania w Kijowie umiaru ze względu na władze w Moskwie. Przez
kolejne ćwierć wieku Michnik konsekwentnie angażował się na rzecz pojedna-
nia i współpracy między Polską i Ukrainą oraz wsparcia przemian w sąsiednim
kraju.

Skupione wokół „Gazety” środowisko miało ważny wkład w dyskusję nad
trudną historią polsko-ukraińską i proces pojednania między oboma narodami.
Istotną rolę odegrał tu Paweł Smoleński i jego książka Pochówek dla rezuna
(2001). Smoleński — pisał w recenzji tej publikacji Jacek Kuroń — opowie-
dział historie o tym, jak Polacy krzywdzili Ukraińców. Był to obraz skrzy-
wiony, bo przecież było i na odwrót. Można by powiedzieć, że w ten spo-
sób przywracał sprawiedliwość dziejową, bo przecież przez wieki całe głos
polskiej skargi brzmiał w Polsce znacznie dobitniej, a w dodatku przez mi-
nione pięćdziesiąt lat panowała u nas jednostronna, czarna, antyukraińska
propaganda (Kuroń 2001). Stanowisko „Gazety” w kwestii wspólnej prze-
szłości polsko-ukraińskiej można streścić następująco. Po pierwsze, była to
historia trudna; po drugie, wina za taki stan rzeczy leży po obu stronach; po
trzecie, potrzebne jest polsko-ukraińskie pojednanie. „Za przelaną krew nie-
winną na Wołyniu i w Galicji, za niewiarę, przebacz mi, Bracie. […] Prze-
bacz za głuchotę mojego serca, za skamieniałą duszę moją, za wyschnięte
oczy Twoich bliskich. Wesprzyj mnie, Bracie, w bólu mojej pokuty” — pisała
w siedemdziesiątą rocznicę zbrodni wołyńskiej „Gazeta” (Borkowski, Szep-
tycki 2013).



234 ANDRZEJ SZEPTYCKI

Z „Gazetą” związani byli lub nadal są znawcy tematyki ukraińskiej, aktyw-
nie działający na różnych płaszczyznach na rzecz współpracy między oboma
krajami. Trzeba tu wymienić Mirosława Czecha, członka Związku Ukraińców
w Polsce, który jako felietonista „Gazety”, wychodząc poza częste w Polsce
schematyczne ujęcie problematyki ukraińskiej, potrafił poprowadzić czytelnika
przez meandry polityki wewnętrznej wschodniego sąsiada. Przy tej okazji na-
leży odnotować, że Czech był w swoim czasie sekretarzem generalnym Unii
Wolności, co potwierdza tezę o związkach obu środowisk „na kierunku ukra-
ińskim”. Kolejną postacią zasługującą na uwagę jest Marcin Wojciechowski,
korespondent „Wyborczej” na Bałkanach, a następnie w Moskwie i Kijowie.
Wojciechowski z bliska obserwował i komentował ważne wydarzenia z naj-
nowszej historii Ukrainy (Wojciechowski 2006; zob. też Wojciechowski 2008).
W 2010 roku za swoją działalność został nagrodzony Nagrodą Pojednania Pol-
sko-Ukraińskiego. Po zakończeniu współpracy z „Gazetą Wyborczą” pracował
w Fundacji Solidarności Międzynarodowej, w 2013 roku został rzecznikiem
ministra spraw zagranicznych, a w 2015 roku ma powrócić jako ambasador RP
do Kijowa. Jego kariera potwierdza, jak się wydaje, tezę o częściowej zbieżno-
ści koncepcji międzynarodowych „Gazety” (przynajmniej, jeśli chodzi o kie-
runek wschodni) z polityką rządzącej od 2007 roku Platformy Obywatelskiej,
co znajduje odzwierciedlenie w generalnie pozytywnej ocenie obecnej polityki
ukraińskiej Polski na łamach tego czasopisma.

Tygodnik „Do Rzeczy” skupia wielu publicystów centroprawicowych,
w przeszłości związanych z „Rzeczpospolitą” i „Uważam Rze”. Czasopismo
wykazuje duże, rosnące zainteresowanie Ukrainą, zwłaszcza na fali wydarzeń
przełomu roku 2013 i 2014, co zaowocowało — tak jak w przypadku „Gazety”
— wejściem tygodnika z tą tematyką również na rynek książkowy (Korniejenko
2014). Oba pisma w szczególności odróżnia fakt, że zainteresowanie tygodnika
Ukrainą ma charakter bardziej „gabinetowy” — nie odmawiając jego dzienni-
karzom kompetencji w kwestiach ukraińskich, trzeba stwierdzić, że nie ma
w tym gronie ludzi, którzy specjalizowaliby się w tematyce ukraińskiej lub
zdobyli „dziennikarskie ostrogi” w tym kraju. Przynajmniej po części wynika
to z odmiennego charakteru gazety codziennej i tygodnika opinii.

Na łamach omawianego tygodnika współistnieją dwa kierunki myślenia
o Ukrainie: historyczny, krytyczny wobec Ukrainy z powodu przeszłości i bie-
żącej polityki historycznej oraz, rzec by można, geopolityczny, przychylny wo-
bec ukraińskiego sąsiada, głównie w kontekście postrzeganego zagrożenia ze
strony Rosji. Redakcja dała wyraz tej dwoistości podejścia, publikując w lecie
2014 roku polemikę swoich czołowych publicystów dotyczącą celowości zaan-
gażowania Polski w konflikt w Donbasie. Podczas gdy zwolennicy pierwszego
kierunku twierdzili, że Polska nie powinna włączać się w ten konflikt, kierując
się wątpliwie rozumianym poczuciem honoru, proponenci drugiego przekony-
wali, że oba kraje łączy wspólnota interesów strategicznych, a zatem konflikt
w Donbasie to „nasza wojna” (Wildstein i in. 2014).



POLSKIE MEDIA WOBEC UKRAINY 235

Kierunek „historyczny” na łamach „Do Rzeczy”, a wcześniej tygodnika
„Uważam Rze” reprezentują Rafał Ziemkiewicz i Piotr Zychowicz. W ich in-
terpretacji Polacy byli w przeszłości ofiarami i/lub bohaterami, a współczesne
polskie elity chcą, by o tym zapomnieli i żyli w poczuciu winy z powodu swojej
mało chwalebnej przeszłości. To narodowo-patriotyczna wizja historii, dość ar-
chaiczna, sięga dziewiętnastowiecznego podejścia do narracji o przeszłości jako
narzędziu konsolidacji narodu. Autorzy kultywują sielankową wizję wschod-
nich ziem II RP, krytykują Ukraińców przede wszystkim za sympatie wobec
UPA, przypominają zbrodnie ukraińskich powstańców na Polakach — nie tylko
na Wołyniu, ale i na innych spornych ziemiach polsko-ukraińskich. Z rzadka po-
dejmują takie zagadnienia jak Wielki Głód, czy akcja „Wisła” (Szeptycki 2012).

Reprezentantami drugiej opcji są Piotr Semka, Bronisław Wildstein i Marek
Magierowski. Łączy ich przekonanie o zagrożeniu ze strony Rosji, znaczeniu
dla Polski konfliktu na Ukrainie, a także krytycyzm wobec polityki Zachodu.
Wildstein krytykował na łamach tygodnika zwłaszcza politykę PO, zarzucając
tej partii odejście od idei jagiellońskiej. Koncepcja ta, pisał, za polską rację
stanu uważała sojusz narodów Europy Środkowo-Wschodniej, które wspólnie
stanowiłyby znaczącą siłę regionu i byłyby w stanie przeciwstawić się impe-
rialnym dążeniom Rosji. Została ona odrzucona przez Donalda Tuska i Ra-
dosława Sikorskiego, którzy od momentu dojścia do władzy ogłosili, że ich
polityka polegać będzie na szukaniu kompromisów z wielkimi mocarstwami,
w tym Rosją. „Jagiellońskie mrzonki” zastąpili „piastowskim pragmatyzmem”
(Wildstein 2014). Takie zarzuty pod adresem polityki PO często formułowano
w pierwszych latach jej rządów, jednak w 2014 roku wydają się one odległe
od rzeczywistości. Magierowski negatywnie oceniał politykę UE wobec Rosji,
zarzucając europejskim przywódcom brak znajomości historii, a po wybuchu
konfliktu zbrojnego także politykę pseudosankcji po aneksji Krymu, w jego
przekonaniu prowadzoną tak, „by sama Rosja się o nich nie dowiedziała”.
Jego zdaniem, Rosja postrzegana jest na Zachodzie jako ogromny rynek zbytu
i przez pryzmat pieniędzy wydawanych tam przez rosyjskich oligarchów. Dla-
tego istnieje obawa, że Putin podejmie agresywne działania przeciw innym
państwom, a UE będzie niezdolna, by na nie zdecydowanie odpowiedzieć (Ma-
gierowski 2014).

„Przegląd” najmniej wśród omawianych czasopism uwagi poświęca tema-
tyce ukraińskiej. Nie ma publicystów związanych z tygodnikiem, którzy byliby
chociażby we własnej opinii specjalistami od spraw ukraińskich. Tygodnik nie
firmował żadnych publikacji książkowych poświęconych tej tematyce. Mimo
to jego czołowi publicyści — redaktor naczelny Jerzy Domański, Bronisław
Łagowski, Krzysztof Teodor Toeplitz — piszą o Ukrainie, bardzo krytycznie
oceniając zarówno to państwo, jak i ukraińską politykę Polski. Ukraina to w ich
oczach państwo słabe, „niedokończone”, zamieszkane przez dziesięć milionów
Rosjan. Dlatego władze Ukrainy są zmuszone do prowadzenia szeroko zakrojo-
nej ukrainizacji własnego kraju (Łagowski 2008). Ta polityka władz ukraińskich



236 ANDRZEJ SZEPTYCKI

budzi istotne zastrzeżenia, zwłaszcza z uwagi na kult Stepana Bandery, odpo-
wiedzialnego za akty terroru przeciwko II Rzeczypospolitej i rzeź wołyńską,
która pozostaje nierozliczona. Na Ukrainie nie ma cmentarzy ofiar, w Polsce
— pomników. Dawni zbrodniarze zaszczepiają młodemu pokoleniu Ukraiń-
ców nacjonalistyczną ideologię, Polska zaś godzi się na to w imię rzekomej
racji stanu (Domański 2010). Stawia na współpracę z Ukrainą, choć nie ma
pewności czy ta odwzajemni się w taki sam sposób. Z pewnością natomiast
proukraińska polityka prowadzi do pogorszenia relacji z Rosją, co negatyw-
nie odbija się na naszej sytuacji gospodarczej; dzieli nas również z partnerami
zachodnimi (Łagowski 2008).

Podsumowując należy stwierdzić, że polskie media postrzegają Ukrainę
przez pryzmat, po pierwsze historii, zwłaszcza drugiej wojny światowej (UPA,
rzeź wołyńska), po drugie — problemów wewnętrznych, zwłaszcza gdy na
Ukrainie dochodzi do zaostrzenia sytuacji politycznej, po trzecie — relacji
Ukrainy z Polską, UE i Rosją, po czwarte wreszcie — obecności ukraińskich
imigrantów zarobkowych w Polsce. Na tym poziomie analizy sytuacja nie ule-
gła zasadniczej ewolucji od czasów badań prowadzonych przez Aleksandrę
Grzymałę-Kazłowską w minionej dekadzie. Wizerunek Ukrainy po części ma
charakter zdeformowany, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie historyczne. Polskie
media przywiązują do nich nadmierne znaczenie, często przedstawiając ukra-
ińską politykę historyczną w zbyt krytycznych barwach. Między polską prasą
i telewizją występują istotne różnice. O ile ta pierwsza w istotny sposób współ-
kształtuje debatę na temat Ukrainy i polskiej polityki wobec tego kraju, o tyle
postawa i dyskurs tej drugiej w istotnym stopniu mają charakter relacyjny i re-
aktywny.

Odnotować należy też pewne zmiany. Obecnie Ukraina jest w szerszym
zakresie obecna w mediach niż w przeszłości, choć jest to po części zjawi-
sko czasowe związane z wydarzeniami, jakie zapoczątkowała w listopadzie
2013 roku Rewolucja Godności. Jej wizerunek w polskich mediach stopniowo
się poprawia, co współgra ze wzrostem sympatii do Ukraińców w polskim spo-
łeczeństwie (14% w 1995 r., 23% w 2005 r., 36% w 2015 r.) (Omyła-Rudzka
2015). Środki masowego przekazu podejmują nowe tematy, wcześniej rzadko
omawiane, takie jak sytuacja ukraińskich imigrantów w Polsce — zarówno ich
problemy na rynku pracy, jak i stosunek do konfliktu w ojczystym kraju.

Percepcja Ukrainy w polskich mediach jest ważnym i ciekawym zagadnie-
niem z perspektywy badawczej i politycznej, zwłaszcza od roku 2013, gdy
za sprawą kryzysu ukraińskiego polityka wschodnia Polski stała się jednym
z ważnych zagadnień w debacie publicznej. Zostały tutaj zarysowane jedy-
nie główne tezy dotyczące tej problematyki. Zagadnienie to wymaga bardziej
pogłębionych badań, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagad-
nień. Po pierwsze, należałoby wyodrębnić główne, często rozbieżne, by nie
rzec sprzeczne, wizerunki Ukrainy funkcjonujące w polskich mediach. Po dru-
gie, trzeba zdiagnozować współzależności między polskimi środkami maso-



POLSKIE MEDIA WOBEC UKRAINY 237

wego przekazu a uczestnikami życia politycznego i gospodarczo-społecznego;
istotne wydaje się zwłaszcza pytanie, która ze stron (dziennikarze czy politycy)
w większym stopniu kształtuje dyskurs publiczny w kwestii Ukrainy. Po trze-
cie, wskazane byłoby zidentyfikowanie związków polskich mediów z ośrodkami
zagranicznymi, ze szczególnym uwzględnieniem skali i instrumentów oddzia-
ływania propagandy rosyjskiej w Polsce (Szeptycki 2014). Po czwarte, bardziej
szczegółowej analizie należałoby poddać media elektroniczne — zarówno sta-
cje telewizyjne, jak i internetowe, zwłaszcza odgrywające coraz większą rolę
media społecznościowe.

BIBLIOGRAFIA

Borkowski Anton, Szeptycki Andrzej, 2013, Modlitwa za Wołyń, „Gazeta Wyborcza”, 11 lipca.
Briuchowiecki Wiaczesław, 2009, Antysowiecki rusofil, „Nowa Europa Wschodnia”, nr 5.
Domański Jerzy, 2010, Bandera — bohater Juszczenki, „Przegląd”, 7 lutego.
Fomina Joanna i in., 2013, Polska — Ukraina. Polacy — Ukraińcy. Spojrzenie przez granicę, Instytut

Spraw Publicznych, Warszawa.
Grzymała-Kazłowska Aleksandra, 2007, Konstruowanie „innego”: wizerunki imigrantów w Polsce, Wy-

dawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Hofman Iwona, Maguś Justyna (red.), 2014, Obraz współczesnej Ukrainy w mediach w Polsce, Wydaw-

nictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Korniejenko Agnieszka, 2014, Pełzająca wojna. Quo vadis Ukraino?, Wydawnictwo m, Kraków.
Kucharski Sebastian, 2014, Polscy dziennikarze nadają z Kijowa, 21 lutego (http://wyborcza.pl/

1,76842,15501219,Polscy_dziennikarze_nadaja_z_Kijowa.html).
Kurdupski Michał, 2014a, „Fakt” liderem sprzedaży kioskowej w I półroczu. Tylko „Parkiet” na plusie,

8 sierpnia (http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-liderem-sprzedazy-kioskowej-w-i-pol
roczu-tylko-parkiet-na-plusie#).

Kurdupski Michał, 2014b, „Do Rzeczy” ostro w dół w I półroczu. Tylko „Tygodnik Powszechny” na plusie,
21 sierpnia (http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/do-rzeczy-ostro-w-dol-w-i-polroczu-tylk
o-tygodnik-powszechny-na-plusie).

Kuroń Jacek, 2001, Krew pobratymcza, „Gazeta Wyborcza”, 20 października.
Łagowski Bronisław, 2008, Krótka pamięć, „Przegląd”, 20 kwietnia.
Magierowski Marek, 2014, Von Puttin i zaskoczona Europa, „Do Rzeczy”, 3–9 marca.
Maślankiewicz Bartłomiej, 2014, relacja z Kijowa dla TV Republika 2014, 22 stycznia

(http://youtu.be/PmpBD_MoeAw).
Na pierwszym planie, 2013, TVP 1, 10 lipca (http://vod.tvp.pl/audycje/publicystyka/na-pierwszym-p

lanie/wideo/10072013/11589080).
Omyła-Rudzka Małgorzata, 2015, Stosunek do innych narodów, „Komunikat z badań CBOS”, nr 14.
Reisner Justyna, 2014, Rynek telewizyjny w II kwartale 2014 roku, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,

Warszawa.
Sawicz Agnieszka, 2010, Problematyka ukraińska w prasie polskiej w latach 1991–1996, Wydawnictwo

Poznańskie, Poznań.
Smoleński Paweł, 2001, Pochówek dla rezuna, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Szeptycki Andrzej, 2012, „Uważam Rze”. Tendencyjnie pisane, 28 kwietnia (http://www.new.org.pl/

2012-04-28,tendencyjne_pisanie.html).
Szeptycki Andrzej, 2014, Trolle na informacyjnym froncie wojny krymskiej, 19 kwietnia (http://

kulturaliberalna.pl/2014/04/19/putiniada-trolle-informacyjnym-froncie-wojny-krymskiej).



238 ANDRZEJ SZEPTYCKI

Tyma Piotr, 2009, Nowy rodzaj barier, 18 sierpnia (http://www.krytykapolityczna.pl/Wywiady/Tyma
Nowyrodzajbarier/menuid-137.html)

Wiadomości, 2014, TVP 1, 20 lutego.
Wildstein Bronisław, 2014, Powrót idei jagiellońskiej, „Do Rzeczy”, 3–9 marca.
Wildstein Bronisław i in., 2014, Czy to jest nasza wojna, „Do Rzeczy”, 1–7 września.
Wojciechowski Marcin, 2006, Pomarańczowy Majdan, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
Wojciechowski Marcin (red.), 2008, Wołyń 1943–2008. Pojednanie, Biblioteka Gazety Wyborczej,

Warszawa.
Załdostanow Aleksander, 2015, wywiad dla Telewizji Superstacja, 14 kwietnia (http://www.super

stacja.tv/Wiadomosc,6698/Lider_Nocnych_Wilkow_W_Superstacji_Na_Pewno_Dojdzie_Do_
Prowokacji,1443146/KRAJ,214899).

POLISH MEDIA ON UKRAINE (THE START OF A DISCUSSION)

S u m m a r y

Polish media has played an active role in the policy towards Ukraine, particularly
from the outbreak of the Revolution of Dignity and war with Russia, but this subject
has not received in-depth academic treatment. The author describes the discourse of
Polish mass media on the subject of Ukraine, using selected television stations and
newspapers as examples. The most important television stations (TVP, TVN, Polsat) do
not present a uniform image of Ukraine, and their discourse is in a large part reactive, in
connection with current events. The situation is slightly different in the case of the print
media. Three different types of discourse can be distinguished. The weekly Do Rzeczy
continues the political tradition of Józef Piłsudski. It displays considerable interest in
the former eastern borderlands and is distrustful towards Russia. The weekly Przegląd
refers indirectly to the traditions of national democracy and the political realists of
the People’s Republic of Poland period, being critical of Ukraine and pointing out the
importance of relations with Russia. Gazeta Wyborcza has in large measure inherited the
ideas of Jerzy Giedroyc. It emphasizes the need for reconciliation with Ukraine and for
supporting it in its democratic and pro-European strivings.

K e y w o r d s / s ł o w a k l u c z o w e

Polish public opinion on Ukraine / polska opinia publiczna wobec Ukrainy; mass media
/ środki masowego przekazu; discourse / dyskurs; Revolution of Dignity / Rewolucja
Godności; Ukrainian-Russian war / wojna rosyjsko-ukraińska


	Polskie media wobec Ukrainy. Przyczynek do dyskusji
	Bibliografia
	Summary
	Key words / słowa kluczowe




