Obecność przekazu Komisji Europejskiej w polskich mediach społecznościowych


Abstrakt

W artykule omówiono rolę mediów społecznościowych jako nowego kanału komunikacji działań i polityk Unii Europejskiej. Autor analizuje szybko rosnącą pozycję platform społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i YouTube, w ekosystemie medialnym. Ich znaczenie w kreowaniu opinii i ustalaniu agendy debaty jest omawiane w kontekście teorii głębokiej mediatyzacji: relatywnie nowej, interdyscyplinarnej koncepcji, łączącej perspektywy socjologii i nauk o mediach.Na podstawie analizy aktywności mediów społecznościowych Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce autor analizuje aktywność KE w nowych kanałach po rozpoczęciu nowej korporacyjnej kampanii komunikacyjnej we wrześniu 2016 r. Wyniki badania wskazują, że – wbrew intuicji – znaczący wzrost aktywności Komisji w mediach społecznościowych nie nastąpił. Analiza pozwoliła jednak wychwycić zmianę o pozytywnym charakterze: podniosła się jakość zaangażowania użytkowników w treści publikowane przez Komisję Europejską.


Słowa kluczowe

Unia Europejska; Komisja Europejska; komunikacja; media; media społecznościowe

Boomgarden H.G. et al., Across Time and Space: Explaining Variation in News Coverage of the European Union, “European Journal of Political Research” 2013, No. 52.

Couldry N., Hepp A., The Mediated Construction of Reality, Polity Press, Cambridge 2017.

de Vreese C., Communicating Europe, Foreign Policy Centre, British Council Brussels, 2003, 8, <https://www.files.ethz.ch/isn/22994/Communicating_Europe.pdf>.

Desmet P., Spanje J. van, de Vreese C., Discussing the Democratic Deficit: Effects of Media and Interpersonal Communication on Satisfaction with Democracy in the European Union, “International Journal of Communication” 2015, No. 9.

Jurczyszyn Ł., Stefański A., Informacja o wynikach badania jakościowego wśród młodzieży na temat: “Różnić się nie oznacza nienawidzić się. Mniej wrogości poprzez wiedzę o prawach człowieka i dialog”, Rzecznik Praw Obywatelskich, 2017, <http://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Raport_z_badan_RPO_Roznic_sie_nie_znaczy_nienawidzic.pdf>.

Lindgren S., Digital Media & Society, Sage, London 2017.

Meyer R., Mark Zuckerberg Says He’s Not Resigning, “The Atlantic”, 9 IV 2018, <https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/04/mark-zuckerberg-atlantic-exclusive/557489>.

Niklewicz K., We Need to Talk about the EU: European Political Advertising in the Post-Truth Era, Wilfried Martens Centre for European Studies, Brussels 2017.

Popielawska J., Szyszko J., Narracja o Unii Europejskiej, Fundacja im. Stefana Batorego, December 2017, <http://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Otwarta%20Europa/Czesc%201%20-%20Narracja%20o%20UE.pdf>.

Shearer E., Gottfried J., News Use Across Social Media Platforms 2017, Pew Research Center, September 2017.

Stroeker N., van der Graaf A., Buiskool B.-J., Communicating “Europe” to Its Citizens: State of Affairs and Prospects, European Parliament, Directorate-General for Internal Policies, Policy Department B: Structural and Cohesion Policy, November 2014.

Taylor P., European History Hovers Close to Reverse Gear, Reuters, <https://www.reuters.com/article/us-britain-eu-history-analysis-idUSKCN0Z5087>.

Valentini C., Political Public Relations in the European Union: EU Reputation and Relationship Management Under Scrutiny, “Public Relations Journal” 2013, Vol. 7, No. 4.

Vliegenthart R. et al., News Coverage and Support for European Integration 1990−2006, “International Journal of Public Opinion Research” 2008, Vol. 20, No. 4.


Opublikowane : 2018-06-29


Niklewicz, K. (2018). Obecność przekazu Komisji Europejskiej w polskich mediach społecznościowych. Sprawy Międzynarodowe, 71(2), 145-159. https://doi.org/10.35757/SM.2018.71.2.08

Konrad Niklewicz  k.niklewicz@instytutobywatelski.pl
Instytut Obywatelski w Warszawie  Polska
https://orcid.org/0000-0002-1013-8770