Art&science. Autoetnografia artystki realizującej projekty w laboratoriach biologicznych


Abstrakt

The aim of the text is to present the use of the analytical autoethnographic method in studying the “art&science” phenomenon. It is attempt to show that the role of the artist can combine with the role of the ethnographer. The objects of study are the multilevel relations emerging during the realization of artistic projects in biological laboratories. These relations concern both humans (the artist, the scientists) and non-humans (laboratory organisms, equipment). On the basis of actor-network theory, the author presents how the liminal status of ethnographic research is modified when it connects with art. The form of conducting the research is both an example of activity in the art and science field and a new methodological proposal for the study of science and technology.


Słowa kluczowe

art&science; art-based research; autoetnografia analityczna; etnografia laboratorium; sztuka; nauka

Abriszewski Krzysztof, 2008, Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura, Universitas, Kraków.

Adams Tony E., Holman Jones Stacy L., Ellis Carolyn, 2015, Autoethnography, Oxford University Press, Oxford–New York.

Anderson Leon, 2014 [2006], Autoetnografia analityczna, tłum. Maja Brzozowska-Brywczyńska, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 144–166.

Berger Peter, Berger Brigitte, Kellner Hansfried, 1974, The Homeless Mind: Modernization and Consciousness, Vintage Books, New York.

Biggs Michael, Karlsson Henrik (red.), 2011, The Routledge Companion to Research in the Arts, Routledge, London–New York.

Collins Hary, 2010, Tacit and Explicit Knowledge, University of Chicago Press, Chicago.

Dobrowolska Danuta, 1992, Przebieg życia — fazy — wydarzenia, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.

Domańska Ewa, 2017, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gennep Arnold van, 2006, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii: o bramie i progu, o gościnności i adopcji […], tłum. Beata Biały, PIW, Warszawa.

Glaser Barney G., Strauss Anselm L., 1974, Time for Dying, Aldine, Chicago.

Holman Jones Stacy, 2009, Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste, w: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Krzysztof Podemski (red. wyd. pol.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Knorr Cetina Karen, 1999, Epistemic Cultures: How the Science Make Knowledge, Harvard University Press, Cambrige, Mass.–London.

Konecki Krzysztof T., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1, s. 42–63.

Kowalczyk Beata, 2014, (Nie) przekładalność (?) perspektyw w świecie muzyki klasycznej. Autoetnografia socjologa-obserwatora i japonisty-tłumacza, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 202–221.

Kacperczyk Anna, 2014, Autoetnografia — w stronę humanizacji nauki, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 6–13.

Latour Bruno, 2010, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, tłum. Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski, Universitas, Kraków.

Latour Bruno, 2011, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, tłum. Maciej Gdula, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Lynch Michael, 1985, Art and Artifact in Laboratory Science, Cambridge University Press, Cambridge.

Riemann Gerhard, Schütze Fritz, 1992, Trajektoria jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezwładnych procesów społecznych, tłum. Zbigniew Bokszański, Andrzej Piotrowski, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.

Sismondo Sergio, 2010, An Introduction to Science and Technology Studies, Willey–Blackwell, Chichester–Malden, MA.

Schütz Alfred, 2012, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. Barbara Jabłońska, Nomos, Kraków.

Skloot Rebecca, 2011, Nieśmiertelne życie Henrietty Lacks, tłum. Urszula Gardener, Wydawnictwo Sonia Draga, Warszawa.

Squier Susan M., 2004, Liminal Lives: Imagining the Human at the Frontiers of Biomedicine, Duke University Press, Durham.

Strathern Marilyn, 1999, Property, Substance and Effect: Anthropological Essays on Persons and Things, Athlone Press, London–New Brunswick, NJ.

Sullivan Graeme, 2010, Art Practice as Research: Inquiry in the Visual Arts, Sage, Thousand Oakes.

Wagner Izabela, 2011, Becoming Transnational Professional = Kariery i mobilność polskich elit naukowych, Scholar, Warszawa.

Wilson Stephen, 2002, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, MIT Press, Cambridge, Mass.

Zakrzewska-Manterys Elżbieta, 1995, Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia, Semper, Warszawa.

Zaród Marcin, 2014, Kruche zależności, niepewne sojusze. Między sztuką, nauką a techniką, w: Tomasz Załuski (red.), Skuteczność sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.

Zaród Marcin, 2017, Hakerzy i kolektywy hakerskie w Polsce. Od operacjonalizacji do laboratoriów i stref wymiany, „Studia Socjologiczne”, nr 1.

Pobierz

Opublikowane : 2017-07-10


Żyniewicz, K. (2017). Art&science. Autoetnografia artystki realizującej projekty w laboratoriach biologicznych. Kultura I Społeczeństwo, 61(3), 103-126. https://doi.org/10.35757/KiS.2017.61.3.7

Karolina Żyniewicz  karolinazyniewicz@gmail.com
Wydział Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego  Polska
https://orcid.org/0000-0002-2491-5649