Aktywność fizyczna, (niepełno)sprawność i zdrowie w reklamach największych imprez sportowych świata


Abstrakt

The aim of this article is to examine the commercials broadcast during prestigious sports events, such as the Super Bowl in the United States, the Olympic Games and Paralympic Games, and the World Cup and European Championship in football. The author uses the qualitative method and analyzes the content of the commercials as texts of contemporary culture. Mass media is the universal communication platform of the ‘global village.’ There is a certain expectation that it will be socially responsible, which is reflected in commercials involving disabled persons, or in those encouraging the audience to adopt an active, healthy lifestyle and to engage in sport as an antidote to civilizational diseases.


Słowa kluczowe

aktywność fizyczna; media masowe; sprawność; reklama; sport; zdrowie

Antonowicz Dominik, Wrzesiński Łukasz, 2009, Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii, „Studia Socjologiczne”, nr 1.

Bauer Zbigniew, Chudziński Edward (red.), 2012, Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Universitas, Kraków.

Bausinger Herman, 2005, Małe święta na co dzień: piłka nożna, w: Leszek Kolankiewicz (red.), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Burnett Cora, 2015, Assessing the Sociology of Sport: On Sport for Development and Peace, „International Review for the Sociology of Sport”, t. 50, nr 4–5, s. 385–390.

Csikszentmihalyi Mihaly, 2005, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, tłum. Magdalena Wajda-Kacmajor, Moderator, Taszów.

Eitzen Stanley D., 1981, Sport and Deviance, w: Günther R.F. Lüschen, George H. Sage (red.), Handbook of Social Science of Sport, Stipes Publishing, Illinois.

Foer Franklin, 2006, Jak futbol wyjaśnia świat czyli nieprawdopodobna teoria globalizacji, tłum. Anna Czarnecka, Red Horse, Lublin.

Gadamer Hans Georg, 2011, O skrytości zdrowia, tłum. Andrzej Przyłębski, Media Rodzina, Poznań.

Giulianotti Richard, 2013, Globalizacja i piłka nożna. Socjologiczna analiza głównych tematów i zagadnień, tłum. Arkadiusz Peisert, w: Radosław Kossakowski i in. (red.), Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, Orbis Exterior, Pszczółki.

Giulianotti Richard, Robertson Roland, 2004, The Globalization of Football: A Study in the Glocalisation of the ‘Serious Life’, „British Journal of Sociology”, t. 55, nr 4, s. 545–568.

Giulianotti Richard, Robertson Roland, 2009, Globalization and Football, Sage, London.

Goban-Klas Tomasz, 2011, Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, Universitas, Kraków.

Gwóźdź Andrzej (red.), 2003, Media — eros — przemoc. Sport w czasach popkultury, Universitas, Kraków.

Heinemann Klaus, 1999, Sport w społeczeństwie postmodernistycznym, „Sport Wyczynowy”, nr 3–4.

Horne John, 2015, Assessing the Sociology of Sport: On Sports Mega-Events and Capitalist Modernity, „International Review for the Sociology of Sport”, t. 50, nr 4–5, s. 466–471.

Jackson Steven J., 2015, Assessing the Sociology of Sport: On Media, Advertising and the Commodification of Culture, „International Review for the Sociology of Sport”, t. 50, nr 4–5, s. 490–495.

Jagielski Wojciech, 2013, Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli, Znak, Kraków.

Jan Paweł II, 2005, Rachunek sumienia dla sportu, „Sport Wyczynowy”, nr 3–4.

Judt Tony, 2008, Powojnie. Historia Europy od roku 1945, tłum. Robert Bartołd, Rebis, Poznań.

Judt Tony, 2012, Pensjonat pamięci, tłum. Hanna Jankowska, Wydawnictwo Czarne Wołowiec.

Kiedrowski Michał, 2014, Co warto wiedzieć o Super Bowl 2014? (http://www.sport.pl [01.02.2016]).

Kiedrowski Michał, 2016, Pasjonaci sportu w TV, „Gazeta Wyborcza”, 25 stycznia.

Krawczyk Zbigniew, 2011, Powstanie i rozwój socjologii kultury fizycznej, w: Zbigniew Dziubiński, Zbigniew Krawczyk (red.), Socjologia kultury fizycznej, AWF, Warszawa.

Lipiec Józef, 2007, Pożegnanie z Olimpią, Wydawnictwo Fall, Kraków.

Lipoński Wojciech, 2012, Historia sportu na tle rozwoju kultury fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Łukaszewski Wiesław, 2011, Udręka życia, Smak Słowa, Sopot.

Łukaszewski Wiesław, 2014, Odchudzanie ze strachu przed śmiercią, „Gazeta Wyborcza”, 22–23 marca.

Łuszczyńska Aleksandra, 2011, Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mason Tony, 2002, Pasja milionów. Piłka nożna w Ameryce Południowej, tłum. Piotr Bratkowski, Wydawnictwo Marabut, Gdańsk.

Mazurkiewicz Michał, 2014, Baseball i piłka nożna w amerykańskiej i polskiej kulturze jako przykład współczesnego mitu i rytuału, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce.

McLuhan Marshall, 2004, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Ostrowska Antonina, 2001, Niepełnosprawni w społeczeństwie 1933–2013, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa.

Putnam Robert D., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, tłum. Przemysław Sadura, Sebastian Szymański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Rowe David (red.), 2004, Sport, Culture and the Media, Open University Press, Berkshire.

Rymarczyk Piotr, 2011, Kultura masowa i kultura fizyczna, w: Zbigniew Dziubiński, Zbigniew Krawczyk (red.), Socjologia kultury fizycznej, AWF, Warszawa.

Sahaj Tomasz, 2009, Kibicowanie futbolowe, religia i socjologia sportu, „Studia Socjologiczne”, nr 3.

Sahaj Tomasz, 2010, Choroba i niepełnosprawność w kontekście aktywności ruchowej i sportu. Szkice społeczne, AWF, Poznań.

Sahaj Tomasz, 2012a, Kibice niepełnosprawni na stadionach piłkarskich — refleksje po Euro 2012, „Sport Wyczynowy”, nr 3.

Sahaj Tomasz, 2012b, Niepełnosprawni kibice — nadzieja i szansa Euro 2012, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, nr 2.

Sahaj Tomasz, 2013a, Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.

Sahaj Tomasz, 2013b, Niepełnosprawni i niepełnosprawność w medialnych kampaniach społecznych towarzyszących globalnym imprezom sportowym, „Sport Wyczynowy”, nr 2.

Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne — temat najnowszej socjologii, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Znak, Kraków.

Tiesler Nina C., Coelho Joao N. (red.), 2008, Globalised Football: Nations and Migration, the City and the Dream, Routlege, London–New York.

Zowisło Maria, 2007, Sport jako sztuka. Wokół postmodernistycznej estetyzacji sportu, „Edukacja Filozoficzna”, nr 44, s. 27–39.

Pobierz

Opublikowane : 2016-09-19


Sahaj, T. (2016). Aktywność fizyczna, (niepełno)sprawność i zdrowie w reklamach największych imprez sportowych świata. Kultura I Społeczeństwo, 60(3), 35-57. https://doi.org/10.35757/KiS.2016.60.3.3

Tomasz Sahaj  sahaj@awf.poznan.pl
Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu  Polska
https://orcid.org/0000-0003-0633-7993




Inne teksty tego samego autora