Quasi-biblijna historia


Abstrakt

L’Indiade, ou l’Inde de leurs rêves is the second drama of Hélène Cixous directed by Ariane Mnouchkine in the Théâtre du Soleil. The history of India — the achievement of independence in 1947 marked by the division of the country — became a metaphor of the separation experienced in the closest relationships between people. The performance rooted in the historical and socio-political realities also exhibited its universal dimension through references on many planes to the Bible, Mahabharata and Greek tragedies. The topic of separation was reinforced in a special manner by its contrast with the quality most characteristic for India, with variety and contrast, present in rhapsodic literate form which refers to Shakespearian chronicles, but also existing at the level of the story, the characters, the construction of the spectacle and theatrical creations. The performance, revealing the riches incorporated into the human being, inspired posing one of the most fundamental questions, what is man?


Słowa kluczowe

inscenizacja; kroniki szekspirowskie; tragedia współczesna; rapsodyczność; indyjska mozaika

Boucais Luc, 1986, L’histoire terrible mais inachevée de Norodom Sihanouk, „Actualité de la Scénographie”, nr 27.

Chevalier Jean, Gheerbrant Alain, 1992, Dictionnaire des symboles, Robert Laffont/Jupiter, Paris.

Cixous Hélène, 1987a, „L’Indiade ou l’Inde de leurs rêves” et quelques écrits sur le théâtre, Théâtre du Soleil, Paris.

Cixous Hélène, 1987b, „Si vous le permettez, je vais vous parler d’amour”, w: „L’Indiade ou l’Inde de leurs rêves” et quelques écrits sur le théâtre, Théâtre du Soleil, Paris. (tekst drukowny był także w: „Acteurs” 1987, nr 53).

Cixous Hélène, 1988, Invisible Visible, Visible Invisible, „Double Page”, nr 49.

Cixous Hélène, 1989, Théâtre enfoui, „Europe”, nr 726.

Coen Lorette, 1987, Soleil sur l’Inde, „Mensuel Européen/Emois”, 5 października.

Corvin Michel, 1976, Contribution à l’analyse de l’espace scénique dans le théâtre contemporain, „Travail Théâtral”, nr 22.

Costaz Gilles, 1987, „L’Indiade”: un troupeau d’animaux furieux, „Le Matin”, 28 września.

Domańska Ewa, 1994, Filozoficzne rozdroża historii, w: Między modernizmem a postmodernizmem. Historiografia wobec zmian w filozofii historii, Ewa Domańska, Jerzy Topolski, Wojciech Wrzosek (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Gandhi Mohandas Karamchand, 1962, India of My Dreams, Navajivan Publishing House, Ahmedabad.

Gastellier Fabien, 1987, L’India song d’Ariane Mnouchkine, „Le Quotidien de Paris”, nr 2441.

Godard Colette, 1987, Image cruelle d’un rêve de paix, „Le Monde”, 10 października.

Golfier Bernard, 1988, Le tragique de la partition. Entretien avec Hélène Cixous, „Théâtre Public”, nr 82–83.

Hassoun Pascale, Maillet Chantal, Rabant Claude, 1988, Entretien avec Hélène Cixous, „Patio”, nr 10.

Kowzan Tadeusz, 1991, Teatr jako uprzestrzennienie literatury, tłum. Halina Kowzan, „Dialog”, nr 8.

Le Roux Monique, 1987, Gandhi et l’ourse, „Le Quinzaine Littéraire”, nr 497.

Lefort Rafael, 1995, Mistrzowie Gurdżijewa, przekład zbiorowy, Troubadour Publications, Montreal.

Nehru Jawaharlal, 1957, Rozmowy z Nehru, przeprowadził Tibor Mende, tłum. Zofia Jaremko-Pytowska, Książka i Wiedza, Warszawa.

Neuschäfer Anne, 1975–1999: De la création collective à l’écriture en commun, www.lebacausoleil.com.

Pavis Patrice, 1990, Le théâtre au croisement des cultures, José Corti, Paris.

Picard Anne-Marie, 1989, L’Indiade ou l’Inde de leurs rêves, „Dalhousie French Studies”, nr 15–17.

Quillet Françoise, 1999, L’Orient au Théâtre du Soleil, L’Harmattan, Paris–Montréal.

Rachwał Tadeusz, Sławek Tadeusz, 1992, Maszyna do pisania. O dekonstruktywistycznej teorii literatury Jacquesa Derridy, Oficyna Literatów „Rój”, Warszawa.

Ratajczakowa Dobrochna, 1999, Wprowadzenie, w: Na schodach Klio. Jedenaście ćwiczeń z myśli o dramacie historycznym, Dobrochna Ratajczakowa, Izolda Kiec (red.), „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, Poznań.

Renik Krzysztof, 1994, Kathakali. Sztuka indyjskiego teatru, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.

Servin Micheline, 1988, Le rêve, cet autre visage de la réalité, „Les Temps Modernes”, nr 43 (499).

Temkine Raymonde, 1987, L’epopée indienne, „Acteurs”, nr 53.

Thomasseau Jean-Marie, 1995, Drame et tragédie, Hachette, Paris.

Ubersfeld Anne, 1981, L’école du spectateur, Édition Sociales, Paris.

White Hayden, 2000, Poetyka pisarstwa historycznego, Ewa Domańska, Marek Wilczyński (red.), Universitas, Kraków.

Pobierz

Opublikowane : 2010-06-17


Hasiuk, M. (2010). Quasi-biblijna historia. Kultura I Społeczeństwo, 54(2), 131-155. https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.2.8

Magdalena Hasiuk  mahas@go2.pl
Łódź  Polska