Telefon komórkowy — narzędzie komunikacji, narzędzie zmiany społecznej


Abstrakt

The mobile telephone is an invention which has extremely quickly become an integral part of everyday life and has definitively changed the habits of individuals. It became an obvious context of interaction and the observation of the methods of its use in different social groups allow the following of the process of the formation of new patterns of behaviour and social norms which have been created around this tool. The topic of discussion is in what manner the contacts maintained by the mobile telephone has influenced the shaping of social relations and the maintenance of social bonds in the conditions observed by theoreticians of the social process of individualisation. The possibilities of overcoming the spatial limitations which the mobile phone creates and above all the multiplicity of its functions and uses mean that it has a powerful potential for creating change.


Słowa kluczowe

indywidualizacja; socjalizacja; relacje społeczne; normy społeczne; więzi; diada; deme; makrodeme; zespół zadaniowy; przedmiot uspołeczniony

Arent Igor, 2007, Inwazji ciąg dalszy, „Twoja Komórka”, nr 11/118.

Bauman Zygmunt, 2001, On Mass, Individuals, and Peg Communities, w: Nicolas Lee, Rolland Munro (red.), The Consumption of Mass, Wiley–Blackwell Publishers, Oxford–Malden, MA.

Bauman Zygmunt, 2003, Razem, osobno, tłum. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Beck Ulrich, 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. Stanisław Cieśla, Scholar, Warszawa.

Bendyk Edwin, 2004, Nieprzewidywalny inteligentny tłum, „Polityka”, nr 41.

Castells Manuel i in., 2007, Mobile Communication and Society: A Global Perspective, MIT Press, Cambridge, MA.

Cieślak Jacek, 2007, Co tak pięknie gra? Komórka, „Rzeczpospolita”, 7 marca, A 13.

Dunbar Robin, 1996, Grooming Gossip and the Evolution of Language, Harvard University Press, Cambridge, Mass.

Erikson Erik H., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, tłum. Przemysław Hejmej, Rebis, Poznań.

Fox Kate, 2001, Evolution Alienation and Gossip: The Role of Mobile Telecommunications in the 21st Century, www.sirc.org/publik/gossip.shtml [01.02.2008].

Fox Kate, 2007, Przejrzeć Anglików. Ukryte zasady angielskiego zachowania, tłum. Agnieszka Andrzejewska, Muza, Warszawa.

Gergen Kenneth J., 1994, Realities and Relationships: Soundings in Social Construction, Harvard University Press, Cambridge, Mass.

Giddens Anthony, 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kaufmann Jean-Claude, 2004, Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, tłum. Krzysztof Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Knorr Cetina Karin, 1997, Sociality with Objects: Social Relations in Postsocial Knowledge Societies, „Theory, Culture and Society”, t. 14, s. 1–29.

Kołodziejczyk Marcin, 2006, Organizm wielokomórkowy, „Polityka”, nr 17/18.

Levison Paul, 2006a, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, tłum. Hanna Jankowska, Muza, Warszawa.

Levison Paul, 2006b, Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, tłum. Hanna Jankowska, Muza, Warszawa.

Ling Rich, 2004, The Mobile Connection: The Cell’s Phone Impact on Society, Morgan Kaufman Publishers, San Francisco.

McLuhan Marshal, 2004, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Marody Mirosława, Giza-Poleszczuk Anna, 2004, Przemiany więzi społecznych, Scholar, Warszawa.

Postman Neil, 2004, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, tłum. Anna Tanalska-Dulęba, Muza, Warszawa.

Raport, 2007, Raport o stanie rynku za rok 2006, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Warszawa.

Riesman David, 1996, Samotny tłum, tłum. Jan Strzelecki, Muza, Warszawa.

Sasińska-Klas Teresa, 2003, Pokolenie SMS-u w Polsce w świetle badań porównawczych, „Studia Medioznawcze”, nr 5.

Stankiewicz Piotr, 2007, Konflikty technologiczne w społeczeństwie ryzyka. Przykład sporu o budowę masztu telefonii komórkowej, „Studia Socjologiczne”, nr 4.

Sulima Roch, 2007, Telefon komórkowy — busola codzienności, w: Wiesław Godzic, Maciej Żakowski (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Turkle Sherry, 2006, Always-on/Always-on-you: Tethered Self, w: James Katz (red.), Handbook of Mobile Communication and Social Change, MIT Press, Cambridge, MA.

Pobierz

Opublikowane : 2010-02-17


Szymańska, I. (2010). Telefon komórkowy — narzędzie komunikacji, narzędzie zmiany społecznej. Kultura I Społeczeństwo, 54(1), 111-140. https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.1.6

Ilona Szymańska  ilszym@poczta.onet.pl
Warszawa  Polska