Extreme Makeover Culture — Project for an Ideal Human Being and a Perfect Life


Abstract

The extreme makeover culture is a consequence of global changes and a market appetite for ever greater profits. The question arises nevertheless, as to whether this is a culture which is tending to homogenize societal groups, their lifestyles, the manner in which they spend their free time, their way of eating, furnishing and decorating the interiors of their homes in accordance with the tastes of others — specialists. The extreme makeover culture can be treated as a culture of optimism, realizing the desire for freedom and equality. It can be treated as a culture of pessimism, condemning various spheres of human life to homogenization and the processes of aesthetics as dictated by the canons of the experts. The idea of the extreme makeover originated in the Unites States, where the maintenance of an appropriately attractive appearance and a youthful life style is a passport to obtaining a better job, and the good aesthetics of ones milieu is a cultural prerequisite. The first transmission of the TV-program Extreme Makeover was in 2002. It quickly became a media success, which initiated the production of spin-offs. The basic themes and construction of these programs are essentially identical, however there are some minor differences. The author recognizes and describes them.


Keywords

extreme makeover culture; project of ideal man; project of perfect life; experts in postmodern society; consumption society

Aleksandrowicz Karolina, 2004, Męska próżność, „Mozaika. Ludzie, Moda, Styl”, nr 2/3.

Bauman Zygmunt, 1995, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Budrowska Bogusława, 2003, Ukryte obszary kobiecej kreatywności, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4.

CBOS, 2003, Kamila Biały (oprac.), Stosunek do własnego ciała — ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny. Raport z badań, CBOS, Warszawa, październik.

Cialdini Robert B., 2004, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Derc Małgorzata, 1996, Doświadczenie i twórczość w koncepcji Abrahama H. Maslowa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Giddens Anthony, 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, PWN, Warszawa.

Gromkowska Agnieszka, 2002, Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Wolumin, Poznań.

Grzeszczyk Ewa, 2003, Sukces — amerykańskie wzory — polskie realia, IFiS PAN, Warszawa.

Grzeszczyk Ewa, 2005, Konsumując Amerykę: kultura „makeover”, czyli szybkiej przemiany, „Kultura Współczesna”, nr 1.

Jacyno Małgorzata, 2006, Rewolucja konsumencka, w: Aldona Jawłowska, Marian Kempny (red.), Konsumpcja — istotny wymiar globalizacji kulturowej, IFiS PAN, Warszawa.

Koniński Agaton, Zaczyński Michał, 2006, Lepsze ciało = lepsze życie, „Wprost”, 5 lutego.

Kurczewski Jacek, 2005, Na kłopoty specjalista!, „Dzień dobry”, 21 października — wypowiedź (http://media.wp.pl/kat,39754,wid,8052115,wiadomosc.html?P%5Bpage%5D=2&ticaid=1104f).

Melchior Małgorzata, 2003, Kategoria tożsamości jako wyzwanie badawcze, w: Aldona Jawłowska, Grażyna Woroniecka (red.), Kultura w procesie zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Olsztyn.

Ogonowska Agnieszka, 2005, Shrek w epoce telewizji, „Kultura Popularna”, nr 2.

Plesnar Łukasz, 1999, Baśniowy świat reklamy, w: Andrzej St. Barczak, Andrzej Pitrus (red.), Ze świata reklamy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Rokicka Joanna, 2005, Na kłopoty specjalista!, „Dzień dobry”, 21 października — wypowiedź (http://media.wp.pl/kat,39754,wid,8052115,wiadomosc.html?P%5Bpage%5D=2&ticaid=1104f).

Veblen Thorstein, 1971, Teoria klasy próżniaczej, tłum. Janina i Krzysztof Zagórscy, PWN, Warszawa.

Wojtasiński Zbigniew, 2005, Piękni żyją lepiej, „Wprost”, 6 marca.


Published : 2006-12-20


Bogunia-Borowska, M. (2006). Extreme Makeover Culture — Project for an Ideal Human Being and a Perfect Life. Culture & Society, 50(4), 67-86. https://doi.org/10.35757/KiS.2006.50.4.3

Małgorzata Bogunia-Borowska  mbogunia@poczta.onet.pl
Jagiellonian University  Poland
https://orcid.org/0000-0001-9807-7484