Social Advertising in Poland after 1989


Abstract

Social advertising, which appeared in Poland after 1989, plays a crucial role in processes of social communication. Although it is still immature, it is becoming a vital element of education of Polish society. Existence of mass social movements enables articulation of the issues that have been a social taboo so far. The article is an attempt to define a new research field in sociology, involved with social advertising.


Keywords

social advertising; social change; criteria of perception; social problem

Andreasen A. R. 2002, Marketing Social Marketing in the Social Change Marketplace, „Journal of Marketing and Public Policy” t. 21, nr 1, s. 3–13.

Andreasen A. R., 1994, Social Marketing: Definition and Domain, „Journal of Marketing and Public Policy”, t. 13, nr 1, s. 108–114.

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., 1997, Psychologia społeczna. Serce i umysł, tłum. A. Bezwińska i in., Zysk i S-ka, Poznań.

Atkin Ch., 2001, Impact of Public Service Advertising: Research Evidence and Effective Strategies [projekt przygotowany dla Kaiser Family Foundation], www.kff.org/content/2002/20020221a/atkinpaper.pdf

Borkowski T., Marcinkowski A., Oherow-Urbaniec A. (red.), 1997, Polityka społeczna. Rodzina. Bezrobocie, Wydział Zarządzania UJ, Kraków.

Bourdieu P., Wacquant L.-J. D., 2001, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, tłum. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski A., 1991, Cudze problemy, czyli wstęp do sepologii,w: Czyżewski M., Dunin K., Piotrowski A. (red.), Cudze problemy: o ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce, OBS, Warszawa.

Dobek-Ostrowska B., 1999, Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław.

Doliński D., 2003, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Drozdowski R., Krajewski M., 1998, Reklama społeczna w Polsce — grzechy i możliwości, Bielsko-Biała, materiały szkoleniowe Akademii Europejskiej.

Goban-Klas T., 1999, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa.

Gołębiewska M., 2003, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Griffin E., 2003, Podstawy komunikacji społecznej, tłum. O. i W. Kubińscy, M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Grin I., 2002, Pamiętnik diabła, Zysk i S-ka, Poznań.

Inglehart R., 1997, Modernization and Postmodernization. Cultural, Economic and PoliticalChange in 43 Societies, Princeton University Press, Princeton–New Jersey.

Kotler P., Roberto E., Roberto N., 1989, Social Marketing: Strategies for Changing Public Behavior, Free Press, New York.

Kotler Ph., Zaltman G., 1971, Social Marketing; An Approach to Planned Social Change, „Journal of Marketing”, t. 35, s. 3–12.

Kowalak T., 2002, Polityka społeczna. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok.

MacFadyen L., Stead M., Hastings G., 1999, Social Marketing — A Synopsis by the Centre for Social Marketing, Strathclyde University, Scotland, http://www.marketing.strath.ac.uk/csm/staff/deadie.htm

Maison D., 2000, Jak sprzedać ideę?, „Charaktery”, nr 5.

Maison D., Wasilewski P., 2002, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski — Fundacja Komunikacji Społecznej, Kraków–Warszawa.

McCombs M., Shaw D., 1972, The Agenda-setting Function of Mass Media, „Public Opinion Quarterly”, t. 36, s. 176–178.

McLuhan E., Zingrone F., (red.), 2001, Wybór tekstów, tłum. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Zysk i S-ka, Poznań.

Offe C., 1995, Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic polityki instytucjonalnej, w: J. Szczupaczyński (red.), Władza i społeczeństwo, t. 1, Scholar, Warszawa.

Ossowski S., 1976, Konflikty niewspółmiernych skal wartości, w: Dzieła, t. 3, PWN, Warszawa.

Pabian A., 2001, Reklama niekomercyjna, „Marketing w praktyce”, nr 4.

Petty R. E., Cacioppo J. T., 1981, Attitudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches, W. C. Brown Publishers, Dubuque, IA.

Rice R. E., Atkin Ch. K., 2001, Public Communication Campaigns, Sage, Thousand Oakes.


Published : 2005-03-30


Wieczorkowska, M. (2005). Social Advertising in Poland after 1989. Culture & Society, 49(1), 123-138. https://doi.org/10.35757/KiS.2005.49.1.8

Magdalena Wieczorkowska  magdalena.wieczorkowska@umed.lodz.pl
University of Łódź  Poland
https://orcid.org/0000-0001-5484-889X