Bigger, Stronger, Faster, czyli amerykański sen nie jest dla każdego, a sport to jedno wielkie oszustwo


Abstrakt

The author analyses the 2009 documentary film Bigger, Stronger, Faster, which investigates the nature of American pop culture and sports. Writing from the perspective of cultural anthropology and sociology, he considers how ideas about the body and physicality are programmed by popular media culture and famous sports figures and celebrities, who are treated as models of masculinity and mass media heroes. He also raises the issue of the influence of illegal pharmaceutical doping on contemporary American sports. All these subjects serve to describe the form and functioning of America’s contemporary collective identity and the connection between the authorities, television, sports entertainment, and politics. The United States described in the documentary is a real and existing utopia, which Americans and other people have dreamt and still dream about, and which everyone believes in—not only the recipients of popular media culture and sports entertainment.


Słowa kluczowe

kultura popularna; telewizja; ciało; sport; niedozwolony doping farmakologiczny

Baudrillard Jean, 1997, Precesja symulakrów, tłum. Tadeusz Komendant, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, Ryszard Nycz (red.), Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.

Baudrillard Jean, 2011, Ameryka, tłum. Renata Lis, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Bauman Zygmunt, 1995, Ponownoczesne przygody ciała, w: Zygmunt Bauman, Ciało i przemoc w obliczu ponownoczesności, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Brocki Marcin, 2001, Język ciała w ujęciu antropologicznym, Astrum, Wrocław.

Chałasiński Józef, 1973, Kultura amerykańska. Formowanie się kultury narodowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.

Czaja Dariusz, 1999, Ciało w kilku odsłonach, w: Dariusz Czaja (red.), Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje, Contago, Warszawa.

Douglas Mary, 2004, Symbole naturalne: rozważania o kosmologii, tłum. Ewa Dżurak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Etcoff Nancy, 2002, Przetrwają najpiękniejsi, tłum. Dominika Cieśla, Wydawnictwo CiS–Wydawnictwo WAB, Warszawa.

Featherstone Mike, 2008, Ciało w kulturze konsumpcyjnej, tłum. Iwona Kurz, w: Małgorzata Szpakowska (red.), Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Foucault Michael, 1998, Nadzorować i karać, tłum. Tadeusz Komendant, Aletheia, Warszawa.

Geertz Clifford, 1990, O gatunkach zmęczonych: nowe konfiguracje myśli społecznej, „Teksty Drugie”, nr 2.

Hoggart Richard, 1976, Spojrzenie na kulturę robotniczą w Anglii, tłum. Aleksandra Ambros, PIW, Warszawa.

Janion Maria, 1991, Projekt krytyki fantazmatycznej: szkice o egzystencjach ludzi i duchów, Wydawnictwo PEN, Warszawa.

Jaxa-Rożen Hanna, 2011, Sztuka krytyczna jako refleksja nad estetyzacją ciała, w: Katarzyna Konarska (red.), Ciało cielesne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Kępiński Marcin, 2012, Zapaśnik — ucieczka do wolności, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.

Kłoskowska Antonina, 1980, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Kowalczyk Stanisław, 2009, Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Krajewski Marek, 1999, Likwidacja i konstrukcja. Kilka przykładów medializacji życia społecznego w Polsce, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2.

Lasch Christopher, 2015, Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, tłum. Grzegorz Ptaszek, Aleksander Skrzypek, Sedno Wydawnictwo Akademickie, Warszawa.

Libera Zbigniew, 1999, Dziedzictwo Frankensteina, w: Dariusz Czaja (red.), Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje, Contago, Warszawa.

Littell Jonathan, 2009, Suche i wilgotne. Krótka wyprawa na terytorium faszysty, tłum. Magdalena Kamińska-Maurugeon, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Melosik Zbyszko, 1996, Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Edytor, Poznań–Toruń.

Ptaszek Grzegorz, 2015, Kapitalizm jako źródło kulturowego narcyzmu w epoce późnej nowoczesności. Wprowadzenie do „Kultury narcyzmu” Christophera Lascha, w: Lasch Christopher, Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, tłum. Grzegorz Ptaszek, Aleksander Skrzypek, Sedno Wydawnictwo Akademickie, Warszawa.

Podemski Piotr, 2012, Siła, płodność, rasa — ciało ludzkie w ideologii i praktyce włoskiego faszyzmu, w: Rafał Matuszewski (red.), Somatotes. Cielesność w ujęciu historycznym, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Shilling Chris, 2010, Socjologia ciała, tłum. Marta Skowrońska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Strinati Dominic, 1998, Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. Wojciech Burszta, Zysk i Ska, Poznań.

Szymkowska-Bartyzel Jolanta, 2015, Nasza Ameryka wyobrażona. Polskie spotkania z amerykańską kultura popularną po roku 1989, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Theweleit Klaus, 2015, Męskie fantazje, tłum. Mateusz Falkowski, Michał Herer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Veblen Thorstein, 1998, Teoria klasy próżniaczej, tłum. Janina Frentzel-Zagórska, Muza, Warszawa.

Vigarello Georges, 2014, Trenować, w: Historia ciała, t. 3: Różne spojrzenia. Wiek XX, Jean Jacques Courtine (red.), tłum. Krystyna Belaid, Tomasz Stróżyński, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Zipfel Astrid, Kunczik Michael, 2000, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, tłum. Jerzy Łoziński, Scholar, Warszawa.

Pobierz

Opublikowane : 2017-04-24


Kępiński, M. (2017). Bigger, Stronger, Faster, czyli amerykański sen nie jest dla każdego, a sport to jedno wielkie oszustwo. Kultura I Społeczeństwo, 61(2), 103-124. https://doi.org/10.35757/KiS.2017.61.2.6

Marcin Kępiński  marcin.kepinski@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki  Polska
https://orcid.org/0000-0003-4367-3224




Inne teksty tego samego autora