Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 34-35 (2024): Pamięć i pragnienie

Temat numeru

Bezwstydny urok anatomii – szkic o dziejach modeli woskowych

DOI: https://doi.org/10.35757/CIV.2024.34-35.03
Przesłane: 15 sierpnia 2025
Opublikowane: 12 grudnia 2025

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest historii anatomicznych modeli woskowych powstających w XVIII i XIX w. Obiekty te zajmowały osobliwe miejsce na przecięciu sztuki i medycyny, co miało istotne znaczenie dla sposobu, w jaki postrzegali je lekarze oraz przeciętni odbiorcy. Podwójny status modeli anatomicznych będących i narzędziami dydaktycznymi, i dziełami artystycznymi znalazł swoje odzwierciedlenie w sposobie ich traktowania: budziły zachwyt, ale jednocześnie uznawano je za obsceniczne.
Zrekonstruowana w artykule historia powstania oraz przemian, jakim podlegała sztuka modelatorska, pozwala na uchwycenie zagadkowego statusu modeli anatomicznych, a także na wydobycie filozoficznych i estetycznych aspektów sztuki modelatorskiej.

Bibliografia

  • Alberti S., Wax Bodies: Art and Anatomy in Victorian Medical Museums, „Museum History Journal” 2009, vol. 2, no. 1, s. 7–36, https://doi.org/10.1179/MHJ.2009.2.1.7.
  • Azzaroli-Puccetti M.L., Perugi L., Scarani P., Gaetano Giulio Zumbo. The Founder of Anatomic Wax Modeling, „Pathology Annual” 1995, vol. 30, no. 2, s. 269–281.
  • Ballestriero R., Anatomical models and wax Venuses: art masterpieces or scientific craft works?, „Journal of Anatomy” 2009, vol. 216, no. 2, s. 223–234, https://doi.org/10.1111/j.1469-7580.2009.01169.x.
  • Bates, A.W., Dr. Kahn Museum: obscene anatomy in Victorian London, „Journal of the Royal Society of Medicine” 2006, vol. 99, no. 12, s. 618–624, https://doi.org/10.1177/014107680609901209.
  • Bates A.W., “Indecent and Demoralising Representations”: Public Anatomy Museums in mid-Victorian England, „Medical History” 2008, vol. 52, no. 1, s. 1–22, http://dx.doi.org/10.1017/S0025727300002039.
  • Bertherat B., Visiter les morts. La Morgue (Paris, XIXe siècle), „Hypothèses” 2016, vol. 1, no. 19, s. 377–390, https://doi.org/10.3917/hyp.151.0377.
  • Broomhall S., Writing Doctors, Body Work, and Body Texts in the French Revolution, „Journal for Eighteenth-Century Studies” 2023, vol. 46, no. 1, s. 93–112, https://doi.org/10.1111/1754-0208.12871.
  • de Ceglia F., Rotten Corpses, a Disemboweled Woman, a Flayed Man. Images of the Body from the End of the 17th to the Beginning of the 19th Century. Florentine Wax Models in the First-hand Accounts of Visitors, „Perspectives on Science” 2006, vol 14, no. 4, s. 417–456, https://doi.org/10.1162/POSC.2006.14.4.417.
  • de Ceglia F., The Importance of Being Florentine: A Journey around the World for Wax Anatomical Venuses, „Nuncius” 2011, vol. 26, no. 1, s. 83–108.
  • Conte P., The Fleshiness of Wax, [w:] The Matter of Mimesis, ed. M. Bol, E.C. Spary Brill 2023.
  • Craske M., ‘Unwholesome’ and ‘pornographic’: A reassessment of the place of Rackstrow’s Museum in the story of eighteenth-century anatomical collection and exhibition, „Journal of the History of Collections” 2011, vol. 23, no. 1, s. 75–99, https://doi.org/10.1093/jhc/fhq018.
  • Dacome L., Women, wax and anatomy in the „century of things”, „Renaissance Studies” 2007, vol. 21, no. 4, s. 522–550, https://doi.org/10.1111/j.1477-4658.2007.00461.x.
  • Daston L., Galison P., Objectivity, Zone Books, New York 2007.
  • Didi-Huberman G., Ex-Voto: Image, Organ, Time, „L’Esprit Créateur” 2007, vol. 47, no. 3, s. 7–16, https://doi.org/10.1353/esp.2007.0057.
  • Didi-Huberman G., Invention of Hysteria, The MIT Press, Cambridge–Massachusetts 2003.
  • Didi-Huberman G., Wax Flesh, Vivious Circles, [w:] Encyclopaedia Anatomica, ed. G. Didi-Huberman, M. Von During, M. Poggesi Taschen 2006.
  • Freud Z., Niesamowite, [w:] Dzieła, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997, t. 3.
  • Hoffmann K.A., Sleeping Beauties in the Fairground, „Popular Visual Culture” 2006, vol. 4, no. 2, s. 139–159, https://doi.org/10.1080/17460650600793557.
  • Hunter M., “Effroyable réalisme”: Wax, Femininity, and the Madness of Realist Fantasies, „Racar” 2008, vol. 33, no. 1-2, s. 43–58, https://doi.org/10.7202/1069546AR.
  • Husserl E., Fenomenologia świadomości estetycznej, „Sztuka i Filozofia” 2003, nr 21.
  • Husserl E., Phantasy, Image Consciousness, and Memory, Springer 2005.
  • Kang M., Sublime Dreams of Living Machines, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, and London 2011.
  • Laven M., Wax versus Wood: The Material of Votive Offerings in Renaissance Italy, [w:] Religious Materiality in the Early Modern World, ed. S. Ivanič, M. Laven, A. Morrall, Amsterdam University Press, Amsterdam 2019.
  • Maerker A., Anatomical Preparations and Mimetic Expertise, [w:] The Matter of Mimesis, ed. M. Bol, E.C. Spary Brill 2023.
  • Maerker A., Model Experts, Manchester University Press, Manchester 2015.
  • Maraldi N., Mazzotti G., Cocco L., Manzoni F., Anatomical Waxwork Modeling: The History of the Bologna Anatomy Museum, „The Anatomical Record” 2000, vol. 261, no. 1, s. 5–10.
  • Margócsy D., A Philosophy of Wax: The Anatomy of Frederik, [w:] The Morbid Anatomy. Anthology, ed. J. Ebenstein, C. Dickey, Morbid Anatomy Press, New York 2014.
  • Marshall J.W., Performing Neurology, Palgrave Macmillan, New York 2016.
  • Massey L., On Waxes and Wombs, [w:] ed. R. Panzanelli, Ephemeral Bodies, Getty Research Institute, Los Angeles 2008.
  • Messbarger R., The Lady Anatomist. The Life and Work of Anna Morandi Manzolini, The University of Chicago Press, Chicago–London 2010.
  • Miller W., Abraham Chovet: An early teacher of anatomy in Philadelphia, „The Anatomical Record” 1911, vol. 5, no. 4, s. 147–172, https://doi.org/10.1002/ar.1090050402.
  • Park K., Secrets of Women: Gender, Generation, and the Origins of Human Dissection, Zone Books, New York 2006.
  • de Sade D.A.F., La nouvelle Justine ou les Malheurs de la vertu suivie de l’Historie de Juliette sa sœur, t. 5, s. 555 [online] http://bisrepetitaplacent.free.fr/Sade/Juliette.pdf [dostęp: 30 VIII 2024].
  • Sawday J., The Body Emblazoned, Routledge, London–New York 1995.
  • Wagner C., Replicating Venus: Art, Anatomy, Wax Models, and Automata, „Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century” 2017, vol. 19, no. 24, https://doi.org/10.16995/ntn.783 [online], 12 V 2017, https://19.bbk.ac.uk/article/id/1525/ [dostęp: 25 VIII 2024].
  • Wieczorkiewicz A., Monstruarium, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2019.
  • Wieczorkiewicz A., Muzeum ludzkich ciał, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000.

Downloads

Download data is not yet available.