Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Nr 33 (2025)

Artykuły

„Alles für Sachsen” – kampania plakatowa w wyborach krajowych w Saksonii w 2024 r.

DOI: https://doi.org/10.35757/RPN.2025.33.05
Przesłane: 4 grudnia 2024
Opublikowane: 7 października 2025

Abstrakt

W ostatnich latach kampanie wyborcze uległy znacznej profesjonalizacji, na co wpłynął m.in. postęp technologiczny. Choć coraz większą rolę w walce o wyborców odgrywają media społecznościowe, to wciąż istotny element kampanii wyborczych stanowią plakaty. Odpowiednie rozmieszczenie ich w przestrzeni publicznej pomaga trafić do dużego grona odbiorców, dzięki czemu partie polityczne mogą informować i mobilizować elektorat, a także walczyć o jego przychylność za pomocą konkretnych haseł.
Rok 2024 można określić mianem superroku wyborczego w Niemczech, gdyż niektórzy obywatele tego kraju mogli pójść do urn nawet trzykrotnie – w wyborach europejskich, komunalnych i landowych. Szczególna uwaga opinii publicznej skupiała się na wrześniowych głosowaniach w nowych krajach związkowych – Saksonii, Turyngii i Brandenburgii, gdyż ich wynik mógł doprowadzić do wytworzenia całkowicie nowych konstelacji na niemieckiej scenie politycznej. Z jednej strony za sprawą cieszącej się dużym poparciem Alternatywy dla Niemiec (AfD), z drugiej zaś ze względu na nową formację, Sojusz Sahry Wagenknecht – Dla Rozsądku i Sprawiedliwości (BSW).
Celem artykułu jest zbadanie, jakie treści eksponowały na plakatach wyborczych główne partie polityczne w Saksonii i jakie przyjęły strategie komunikacyjne. Czy prezentowane hasła pokrywały się z ich oficjalnym programem? Czy partie rządzące w Saksonii komunikowały się ze swoimi wyborcami inaczej niż aspirujące do tej roli ugrupowania populistyczne?
Autor postanowił poddać analizie kampanię przed wyborami krajowymi w Saksonii w 2024 r. z kilku istotnych względów. Jednym z nich jest napięta sytuacja polityczna w tym kraju, będąca skutkiem znaczącej i wciąż rosnącej polaryzacji społecznej. Należy również zwrócić uwagę, że Saksonia to land, w którego życiu politycznym w sposób szczególny zaznaczają swoją obecność ugrupowania ekstremistyczne i populistyczne. Zyskują na znaczeniu m.in. ze względu na sprawnie prowadzoną kampanię wyborczą, także tę plakatową.
Zweryfikowana zostanie także hipoteza badawcza, że głównym tematem kampanii plakatowej przed wyborami do saksońskiego Landtagu w 2024 r. była obrona demokracji przed zagrożeniem ze strony prawicowego ekstremizmu.
Metodami, które posłużą do odpowiedzi na postawione pytania badawcze, będą analiza porównawcza i jakościowa analiza treści plakatów wyborczych, zarówno na płaszczyźnie tekstowej, jak i wizualnej. Korpus badawczy stanowią plakaty prezentowane w stolicy Saksonii – Dreźnie. Punktem wyjścia do rozważań będzie omówienie zagadnień teoretycznych związanych z kampanią wyborczą i plakatem jako jej szczególnym instrumentem. Następnie nakreślona zostanie sytuacja społeczno-polityczna w Saksonii po ostatnich wyborach w 2019 r. oraz przebieg kampanii wyborczej w 2024, głównie w kontekście postulatów zgłaszanych przez poszczególne partie. Zaprezentowane będą wreszcie i skomentowane wyniki wyborów.

Bibliografia

Downloads

Download data is not yet available.