Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 50 Nr 1 (2022)

Postawy polityczne

Wpływ sondaży przedwyborczych na zachowania polskich wyborców w wyborach prezydenckich oraz do Sejmu w 2015 roku

DOI: https://doi.org/10.35757/STP.2022.50.1.04
Przesłane: 23 lipca 2021
Opublikowane: 13 lipca 2022

Abstrakt

Celem artykułu jest przeanalizowanie wpływu sondaży przedwyborczych na zachowania wyborców w wyborach prezydenckich oraz wyborach do Sejmu, zorganizowanych w 2015 roku. Wyniki badań opinii publicznej publikowane w okresie kampanii wyborczej mogły wpłynąć na zachowania części obywateli, zarówno w sposób mobilizujący jak i zniechęcający do wzięcia udziału w głosowaniu i udzielenia poparcia poszczególnym komitetom lub kandydatom. W poniższym artykule zostanie podjęta próba wskazania i scharakteryzowania „efektów sondażowych”, jakie mogły mieć miejsce w omawianych przypadkach, a także oceny wpływu sondaży na ostateczny wynik wyborów.

Bibliografia

  • Anuszewska I., Sondaże – zwierciadło społeczeństwa. Rytuały komunikacyjne a kreowanie wiedzy wspólnej, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010.
  • Boguszewski R., Kim są wyborcy Pawła Kukiza, w: Wybory 2015 w badaniach CBOS. Opinie i diagnozy nr 33, red. M. Grabowska, K. Pankowski, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2015.
  • Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  • Cybulska A., Pankowski K., Przepływy elektoratów i strategie wyborcze w wyborach prezydenckich, w: Wybory 2015 w badaniach CBOS. Opinie i diagnozy nr 33, red. M. Grabowska, K. Pankowski, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2015.
  • Dąbrowska A., PSL chce zakazać sondaży przed wyborami, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1529303,1,psl-chce-zakazac-sondazy-przed-wyborami.read [dostęp: 10 lipca 2021].
  • Gackowski T., Bandwagon effect siłą sondażokracji. Po co mediom sondaże w okresie międzywyborczym?, „Studia Medioznawcze. Media Studies” 2011, nr 2 (45).
  • Guzik A., W służbie społeczeństwa czy władzy? Upowszechnianie wyników sondaży opinii publicznej a koncepcje dyskursu politycznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczego, Kraków 2014.
  • Jabłoński A., Opinia publiczna, w: Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, red. B. Szmulik, M. Żmigrodzki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie, Lublin 2006.
  • Kluby podzielone ws. propozycji zakazu publikacji sondaży na 7 dni przed wyborami, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/kluby-podzielone-ws-propozycji-zakazu-publikacji-sondazy-na-7-dni-przed-wyborami/5wef [dostęp: 10 lipca 2021].
  • Noelle-Neumann E., Spirala milczenia: opinia publiczna – nasza skóra społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.
  • Pankowski K., Motywy głosowania na poszczególne partie i komitety wyborcze, w: Wybory 2015 w badaniach CBOS. Opinie i diagnozy nr 33, red. M. Grabowska, K. Pankowski, Centrum Badań Opinii Społecznej, Warszawa 2015.
  • Pankowski K., Motywy głosowania w pierwszej turze wyborów prezydenckich, w: Wybory 2015 w badaniach CBOS. Opinie i diagnozy nr 33, red. M. Grabowska, K. Pankowski, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2015.
  • Potulski J., Socjologia polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
  • PSL chce zakazu sondaży dwa tygodnie przed wyborami, http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/psl-chce-zakazu-sondazy-dwa-tygodnie-przed-wyborami,268396.html [dostęp: 10 lipca 2021].
  • Rachwał M., Sondaże a wynik wyborów – polskie doświadczenia lat 1990–2005, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2009, nr 3.
  • Reber A., Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002.
  • Sartori G., Teoria demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
  • Toffler A., Szok przyszłości, Wydawnictwo Kurpisz, Przeźmierowo 2007.
  • Turska-Kawa A., Determinanty chwiejności wyborczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
  • Uziębło P., Zasada równości wyborów parlamentarnych w państwach europejskich i południowoamerykańskich, Lex a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.
  • Wiatr J., Socjologia stosunków politycznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.
  • Zmiany w kodeksie wyborczym. SLD i PSL dogadały się, http://news.money.pl/artykul/zmiany;w;kodeksie;wyborczym;sld;i;psl;dogadaly;sie,109,0,1408365.html [dostęp: 10 lipca 2021].

Downloads

Download data is not yet available.