Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 49 Nr 2 (2021)

II wojna światowa w pamięci zbiorowej i polityce państw byłego ZSRR

Nowe oblicze muzeum. Jak przekształciło się Muzeum Zwycięstwa – Centralne Muzeum Wielkiej Wojny Ojczyźnianej 1941–1945 – w Moskwie do czasu świętowania 75-lecia zwycięstwa

DOI: https://doi.org/10.35757/STP.2021.49.2.06
Przesłane: 3 grudnia 2021
Opublikowane: 22 listopada 2021

Abstrakt

The attitude to history in any country depends on its current challenges and those that people will have to face in the future. In this regard, the vision of the past and the collective memory change with each new generation. The Great Patriotic War (1941–1945) is the main historical event in contemporary Russia. Having rejected the old vision of the twentieth-century events which have been previously considered the most significant, such as the Bolshevik Revolution, contemporary Russia has retained a vision of its place and role in World War II. This is evidenced by the celebrations of the 75th anniversary of its victory in the war. The Museum of the Great Patriotic War (Victory Museum) in Moscow plays a significant role in celebrating this anniversary and creating the overall image of the war. The Victory Museum deals with preserving the memory of the war and educating young generations about this historical period. The museum has done a lot to reconstruct and update most of the exhibitions and change the nature of its activities. This article analyses this reconstruction process, new exhibitions in the museum and its new forms of work with visitors, particularly the young generation of Russian people. The author analyses how the exhibits have been transformed from traditional to multimedia ones and pays special attention to their interactive and communicative aspects, which have changed the role of visitors and the museum.

Bibliografia

  1. Andrejčeva M.Û., Na grebne Digital History: mulʹtimedijnye istoričeskie parki «Rossiâ – moâ istoriâ» v kontekste cifrovoj èpohi, „Manuskript” 2020, t. 13, z. 6, s. 53–59, https://cyberleninka.ru/article/n/nagrebne-digital-history-multimediynye-istoricheskie-parki-rossiya-moya-istoriya-v-kontekste-tsifrovoy-epohi/viewer [dostęp: 17 października 2020].
  2. Arthur P., Exhibiting history: The digital future, „Journal of the National Museum of Australia” 2008, t. 3, nr 1, s. 33–50.
  3. Barutkina L.P., Mulʹtimediâ v sovremennoj muzejnoj èkspozicii, „Vestnik SPBGUKI” 2011 [grudzień], s. 106–108, https://cyberleninka.ru/article/n/multimedia-v-sovremennoy-muzeynoy-ekspozitsii/viewer [dostęp: 17 października 2020].
  4. Čvanova M.S., Koroleva N.L., Romanenko E.V., Informatizaciâ muzejnyh fondov, èkspozicij – kak sredstvo intensifikacii obrazovatelʹnoj funkcii muzeev regiona, „Gaudeamus” 2004, nr 2 (6), s. 98–102.
  5. Davydov S.G., Muzejnye kompleksy i formirovanie istoričeskoj pamâti, „Sovremennaâ naučnaâ myslʹ” 2020, nr 4, s. 107–111.
  6. Gorod. Olʹga Sviblova i Ûliâ Šahnovskaâ: Čto tvoritsâ v muzeâh? Direktor MAMM i direktor Politehničeskogo o svoej rabote i svežih muzejnyh trendah, The Village Specials (old), 17 VII 2013, https://old.the-village.ru/village/city/teatalks/128727-museums [dostęp: 17 października 2020].
  7. Kolpakova A.P., Petrova A.P., Rolʹ mulʹtimedijnogo istoričeskogo parka «Rossiâ – moâ istoriâ» v razvitii patriotičeskogo vospitaniâ studentov, „Problemy sovremennogo pedagogičeskogo obrazovaniâ”, nr 68 (2), s. 157–160, https://cyberleninka.ru/article/n/rol-multimediynogo-istoricheskogo-parka-rossiya-moya-istoriya-v-razvitii-patriotichesko-go-vospitaniya-studentov/viewer [dostęp: 17 października 2020].
  8. Kurilo L.V., Novye koncepcii muzeev: integraciâ v sovremennoe obŝestvo, „Vestnik RMAT” 2014, nr 2, s. 139–146, https://cyberleninka.ru/article/n/novye-kontseptsii-muzeev-integratsiya-v-sovremennoe-obschestvo/viewer [dostęp: 17 października 2020].
  9. Menš P. van, Kommunikaciâ: âzyk èkspozicii, „Voprosy muzeologii” 2014, nr 1 (9), s. 254–272.
  10. Myševa T.P., Mulʹtimedia v muzejnom prostranstve, „Mediaobrazovanie” 2015, nr 3, s. 65–70, https://cyberleninka.ru/article/n/multimedia-v-muzeynom-prostranstve/viewer [dostęp: 17 października 2020] Položenceva I.V., Kaŝenko T.L., Fenomen istoričeskoj pamâti i aktualizaciâ ličnoj istoričeskoj pamâti studentov, „Vlastʹ” 2014, nr 12, s. 42–46.
  11. Pustovojt Û.V., Klassifikaciâ interaktivnyh mulʹtimedijnyh tehnologij v èkspozicionno-vystavočnom prostranstve sovremennogo muzeâ, „Kulʹturnoe nasledie Rossii” 2020, nr 4, s. 55–60, https://cyberleninka.ru/article/n/klassifi katsiya-interaktivnyh-multimediynyh-tehnologiy-v-ekspozitsionno-vystavochnom-prostranstve-sovremennogo-muzeya/viewer [dostęp: 17 października 2020].
  12. Râzanova V.A., Sergeeva A.A., K voprosu o kommunikativnom potenciale muzejnogo prostranstva, „Vestnik RUDN. Seriâ: Literaturovedenie. Žurnalistika” 2017, t. 22, nr 4, s. 696–702.
  13. Reussner E.M., Strategic management for visitor-oriented museums: A change of focus, „International Journal of Cultural Policy” 2003, t. 9, z. 1, s. 95–108.
  14. Slavkina T., Populârizaciâ kulʹturnogo naslediâ sredstvami sovremennyh informacionnyh tehnologij na primere Meždunarodnogo instituta antikvariata ASG, „Mir iskusstv” 2013, nr 1 (01), s. 114–117.
  15. Ŝerbakova E.V., Kommunikacionnye tehnologii v innovacionnoj praktike muzejnoj deâtelʹnosti, „V mire nauki i iskusstva: voprosy filologii, iskusstvovedeniâ i kulʹturologii” 2014, nr 5 (36), s. 18–22, https://cyberleninka.ru/article/n/kommunikatsionnye-tehnologii-v-innovatsionnoy-praktike-muzeynoy-deyatelnosti/viewer [dostęp: 17 października 2020].
  16. Šerer M., Zritelʹ v èkspozicii, „Voprosy muzeologii” 2013, nr 1 (7), s. 79–84.
  17. Vasilʹeva P.O., Mihajlova A.V., Kačurovskaâ D.V., Feoktisova S.È., Muzej v cifrovuû èpohu: Perezagruzka, LitRes, https://www.litres.ru/a-v-mihaylova/muzey-v-cifrovuu-epohu-perezagruzka/chitat-onlayn/ [dostęp: 17 października 2020].
  18. Vojnova V.M., Sovremennye mulʹtimedijnye sredstva muzejnoj pedagogiki v školʹnom obučenii, „Prioritetnye naučnye napravleniâ: ot teorii k praktike” 2016, nr 23, s. 68–74.

Downloads

Download data is not yet available.