Перейти к главному меню навигации Перейти к основному контенту Перейти к нижнему колонтитулу сайта

Том 52 № 4 (2024)

Политические институты

Nierówność głosu a skrzywienie partyjne wyników wyborów: Konsekwencje braku „korekty demograficznej” w wyborach do Sejmu RP

DOI: https://doi.org/10.35757/STP.2024.52.4.02
Прислана: августа 1, 2025
Опубликован: ноября 25, 2024

Аннотация

 

The deepening lack of material voting equality (i.e. equal voting power) in elections to the Polish Sejm is one of the key flaws of the electoral system in force in Poland. Inequalities resulting from the improper, i.e. not corresponding to the distribution of population, distribution of seats between constituencies (malapportionment) result from the legislative omission of the Sejm for three consecutive terms. In this article we examine whether maintaining the status quo was associated with systematic party bias, providing electoral benefits to the parties in power and responsible for a possible change in the rules for the distribution of seats. Then, we identify cases of direct benefits and losses from maintaining the status quo for specific MPs seeking re-election (incumbents). Empirical analyses are based on a comparison of the actual election results from 2015, 2019 and 2023 with counterfactual scenarios of introducing the so-called ‘demographic adjustment’. The changes proposed by the National Electoral Commission and resulting directly from the applicable rules of the Electoral Code are more conservative than other variants considered, in particular the nationwide distribution of seats. Although the lack of a ‘demographic adjustment’ generates a partisan bias, the benefits of maintaining the status quo—compared to corrections consistent with the Electoral Code—did not consistently serve the parties in power. The simulated changes in the distribution of seats are not significant from the perspective of the aggregate results of political parties, but greater from the perspective of individual politicians. The results of the analyses suggest that the introduction of a ‘demographic adjustment’ could introduce greater uncertainty in the electoral situation of individual MPs.

Библиографические ссылки

  • Charvát J., The 2021 Czech Parliamentary Electoral Reform, „Acta Politologica” 2022, t. 14, nr 2, s. 6–22, https://doi.org/10.14712/1803-8220/6_2022.
  • Dahl R.A., Polyarchy: Participation and Opposition, Yale University Press, Yale 1971.
  • Flis J., Złudzenia wyboru: Społeczne wyobrażenia i instytucjonalne ramy w wyborach do sejmu i senatu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
  • Grofman B., Koetzle W., Brunell T., An Integrated Perspective on the Three Potential Sources of Partisan Bias: Malapportionment, Turnout Differences, and the Geographic Distribution of Party Vote Shares, „Electoral Studies” 1997, t. 16, nr 4, s. 457–470, https://doi.org/10.1016/S02613794(97)00037-1.
  • Haman J., Korekta demograficzna: Najpilniejsze zmiany w okręgach wyborczych do Sejmu i Senatu, 2022, https://www.batory.org.pl/publikacja/korekta-demograficzna-najpilniejsze-zmian-w-okregach-wyborczych-do-sejmu-i-senatu/ [dostęp 9.02.2024].
  • Haman J., Podział mandatów między okręgi wyborcze w wyborach do Sejmu, 2022, https://www.batory.org.pl/publikacja/korekta-demograficzna/ [dostęp 9.02.2024].
  • Haman J., Podział mandatów pomiędzy okręgi wyborcze w świetle teorii sprawiedliwego podziału dóbr, „Przegląd Sejmowy” 2002, t. 10, nr 1(48), s. 9–34.
  • Kowalczyk T., Znaczenie zasady równości prawa wyborczego w prawie polskim przed wejściem w życie Kodeksu wyborczego, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2013, t. 14, nr 2, s. 119–138, https://doi.org/10.15804/ppk.2013.02.06.
  • Monroe B.L., Rose A.G., Electoral Systems and Unimagined Consequences: Partisan Effects of Districted Proportional Representation, „American Journal of Political Science” 2002, t. 46, nr 1, s. 67–89, https://doi.org/10.2307/3088415.
  • Norris P., Norris P., Introduction: The Politics of Electoral Reform, „International Political Science Review” 1995, t. 16, nr 1, s. 3–8, https://doi.org/10.1017/CBO9780511676390.018.
  • Nunez L., Jacobs K.T.E., Catalysts and Barriers: Explaining Electoral Reform in Western Europe, „European Journal of Political Research” 2016, t. 55, nr 3, s. 454–473, https://doi.org/10.1111/1475-6765.12138.
  • Peszyński W., Tomczak Ł., Flis J., Konstytucyjna zasada proporcjonalności wyborów a wielkość okręgu i metoda podziału mandatów. Symulacja zmiany parametrów na przykładzie wyników głosowania w wyborach do Sejmu RP, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2022, t. 66, nr 2, s. 163–176, https://doi.org/10.15804/ppk.2022.02.13.
  • Pukelsheim F., Proportional Representation: Apportionment Methods and Their Applications, Springer International Publishing, Cham-Heidelberg-New York-Dordrecht-London 2014.
  • Rahat G., The Politics of Electoral Reform: The State of Research, „Journal of Elections, Public Opinion and Parties” 2011, t. 21, nr 4, s. 523–543, https://doi.org/10.1080/17457289.2011.609618.
  • Samuels D., Snyder R., The Value of a Vote: Malapportionment in Comparative Perspective, „British Journal of Political Science” 2001, t. 31, nr 4, s. 651–671, https://doi.org/10.1017/S0007123401000254.
  • Shugart M.S., Inherent and Contingent Factors in Reform Initiation in Plurality Systems, w: A. Blais (red.), To Keep or To Change First Past The Post? The Politics of Electoral Reform, Oxford University Press, Oxford 2008, s. 7–60, https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199539390.003.0002.
  • Shugart M.S., Moreno E., Fajardo L.E., Deepening Democracy by Renovating Political Practices: The Struggle for Electoral Reform in Colombia, w: C. Welna, i G.G. Giraldo (red.), Peace, Democracy, and Human Rights in Colombia, Indiana University Press, Bloomington 2007, s. 202–266.
  • Shugart M.S., Wattenberg M.P. (red.), Mixed-Member Electoral Systems: The Best of Both Worlds?, Oxford University Press, Oxford 2001, https://doi.org/10.1093/019925768X.001.0001.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.