Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 53 Nr 4 (2009): Kultura (?) wizualna

Artykuły i rozprawy

Filmy weselne. Nowe media a zmiany w rytuale

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2009.53.4.5
Przesłane: 18 lipca 2021
Opublikowane: 28 grudnia 2009

Abstrakt

Nowadays rituals are caught up in the process of mediatization. Wedding films are a perfect example of it. The author explores certain aspects of audiovisual culture — the circulation of symbolic content, the meaning of tradition, new ways of creating audiovisual narratives. Analysing selected examples, she discusses new, digital forms of expression and their meaning in the ritual.

Bibliografia

  1. Abercrombie Nicolas, Lash Scott, Longhurst Brian, 2004, Przedstawienia popularne: przerabianie realizmu, w: Ryszard Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Universitas, Kraków.
  2. Adrian Bonnie, 2006, Geographies of Style: Taiwan’s Bridal Photography Empire, „Visual Anthropology”, nr 19, s. 1–13.
  3. Austin John Langshaw, 1993, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. Bogdan Chwedeńczuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowa Cezaria, 2005, Łańcuch tradycji. Teksty wybrane, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  5. Baudrillard Jean, 2005, Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa.
  6. Bauman Zygmunt, 2006, Płynna nowoczesność, tłum. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  7. Buchowski, 1993, Magia i rytuał, Instytut Kultury, Warszawa.
  8. Caillois Roger, 1995, Człowiek i sacrum, tłum. Anna Tatarkiewicz, Ewa Burska, Volumen, Warszawa.
  9. Culler Jonathan, 1998, Teoria literatury, tłum. Maria Bassaj, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  10. Debord Guy, 2006, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. Mateusz Kwaterko, PIW, Warszawa.
  11. Dudek Karolina J., w druku, Globalny kontekst lokalności — filmy weselne, w: Waldemar Kuligowski, Adam Pomieciński (red.), Różne kultury, różne globalizacje, Poznań.
  12. Dudek Karolina J., w druku, Media, Rituals and Images of the Modern Wedding, w: Ritual Today, Kraków.
  13. Dzięcielski Robert, 2004, Uroczyste wideofilmowanie. Kilka uwag etnografa, w: Grzegorz Pełczyński, Ryszard Vorbrich (red.), Antropologia wobec fotografii i filmu, Biblioteka Telgte, Poznań.
  14. Gombrich Ernst, 1993, Obraz wizualny, tłum. Agnieszka Morawińska, w: Jadwiga Bocheńska, Alicja Kisielewska, Mirosław Pęczak (red.), Wiedza o kulturze, cz. IV: Audiowizualność w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  15. Heidegger Martin, 1977, Czas światoobrazu, tłum. Krzysztof Wolicki, w: Martin Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa.
  16. Herzfeld Michael, 2004, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, tłum. Maria M. Piechaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  17. Hopfinger Maryla, 2003, Doświadczenie audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Sic!, Warszawa.
  18. Jenkins Henry, 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  19. Knuts Eva, 2008, Wedding in a Box Foldings of Time and Space, w: Helene Brembeck, Karin M. Ekström, Magnus Mörck (red.), Little Monsters: Decoupling Assemblages of Consumption, LIT Verlag, Berlin–Hamburg–Münster.
  20. Kornatowska Maria, 1993, Rozmowa w Nowym Jorku (ze Zbigniewem Rybczyńskim), w: Zbigniew Rybczyński, Podróżnik do krainy niemożliwości. Wokół twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Zbigniew Benedyktowicz (red.), Instytut Sztuki PAN – Komitet Kulturoznawstwa, Warszawa.
  21. Lozada Eriberto P., 2006, Framing Globalization: Wedding Pictures, Funeral Photography, and Family Snapshots in Rural China, „Visual Anthropology”, t. 19, s. 87–103.
  22. Łeńska-Bąk Katarzyna, 1999, Zapraszamy na wesele… Weselne oracje i ceremonialne formuły, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  23. Mathews Gordon, 2000, Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, tłum. Ewa Klekot, PIW, Warszawa.
  24. Okely Judith, 2005, Wizualizm i krajobraz: patrzeć i widzieć w Normandii, tłum. Iwona Kurz, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 4.
  25. Rothenbuhler Eric W., 2003, Komunikacja rytualna: od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tłum. Janusz Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  26. Schechner Richard, 2006, Performatyka: wstęp, tłum. Tomasz Kubikowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław.
  27. Sikora Sławomir, 2004, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Świat Literacki, Instytut Sztuki PAN, Izabelin.
  28. Sikora Sławomir, w druku, Kłopoty ze zbyt bliską kulturą albo antropologia na własnym podwórku. Przypadek filmowy, w: Anna Malewska-Szałygin (red.), Antropologia wobec współczesności.
  29. Sulima Roch, 1987, Fotografia chłopów polskich, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 1–4.
  30. Sztandara Magdalena, 2006, Fotografia etnograficzna i „etnograficzność” fotografii. Studium z historii myśli etnologicznej i fotografii II poł. XIX i I poł. XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  31. Thompson John B., 2006, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, tłum. Izabela Mielnik, Astrum, Wrocław.
  32. Zawojski Piotr, 1995, Filmowy obrazoświat jako produkt symulacji elektronicznej, „Kwartalnik Filmowy”, nr 11.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 4 5 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.