Tom 52 Nr 3 (2008): Problemy płci
Artykuły i rozprawy
Czym się różni singiel od singielki? Płeć kulturowa jako element tożsamości singli
Szkoła Nauk Społecznych przy IFiS PAN
Abstrakt
Identity is an awareness of being the same “me” in the past, despite changes over time, as well as being close to similar social categories in the present. One of the most important for self-identification categories of others are people of the same gender. Gender is a collection of roles recognised as being typical for representatives of a given sex, particular behaviour and personality traits. We describe them respectively as structural, symbolic and emotional dimensions of masculinity and femininity. The aim of the article is to provide an answer to the question of how gender affects the identity of singles – those who are neither parents or partners. Considered are independently: work, family, home and free time on the basis of information obtained from interviews and the European Social Survey. This leads to the conclusion that work and home are areas where sex has less impact on the life of a single than on that of other members of the society. Singles’ femininity and masculinity manifest themselves mainly symbolically during their free time. Typical for people living alone is that they consciously shape their behaviour as feminine, masculine or neutral.
Bibliografia
- Baudrillard Jean, 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa.
- Beck Ulrich, 2000, Living Your Own Life in a Runaway World: Individualisation, Globalisation and Politics, w: Will Hutton, Anthony Giddens (red.), On the Edge: Living with Global Capitalism, Jonathan Cape, London.
- Bem Sandra L., 1974, The Measurement of Psychological Androgyny. „Journal of Consulting and Clinical Psychology”, t. 42, s. 155–162.
- Bokszański Zbigniew, 1999, Tożsamość, interakcja, grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Bokszański Zbigniew, 2005, Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Bradley Harriet, 2008, Płeć, tłum. Ewa Chomicka, Sic!, Warszawa.
- Breakwell Glynis M., 1983, Formulation and Searches, w: Glynis M. Breakwell (red.), Threatened Identities, John Wiley, New York.
- Butler Judith, 1990, Gender Trouble: Feminizm and the Subversion of Identity, Routledge, New York–London.
- Csikszentmihalyi Mihaly, 2004, Why We Need Things, w: Daniel Miller (red.), Consumption: Critical Concepts in the Social Sciences, Routledge, London–New York.
- Deutsch Helene, 1944, 1945, The Psychology of Women, t. 1 i 2, Grune and Stratton, New York.
- Erikson Erik H., 1959, Identity and the Life Cycle, International Universities Press, New York.
- Giddens Anthony, 2002, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Hall Stuart, 1992, The Question of Cultural Identity, w: Stuart Hall, David Held, Tony McGrew (red.), Modernity and Its Futures, Polity Press, Cambridge.
- Kuczyńska Alicja, 1992, Inwentarz do oceny płci psychologicznej, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.
- Lundberg Ferdinand, Farnham Marynia, 1947, Modern Woman: The Lost Sex, Harper and Brothers, New York.
- Mathews Gordon, 2005, Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, tłum. Ewa Klekot, PIW, Warszawa.
- Parsons Talcott, Bales Robert F., 1955, Family, Socialization and Interaction Process, Free Press, New York.
- Pawlik-Popielarska Beata, 2006, Związki zachodzące pomiędzy niektórymi zmiennymi kulturowymi a wzorami konsumpcji, w: Aneta Chybicka, Maria Kaźmierczak (red.), Kobieta w kulturze — kultura w kobiecie. Studia interdyscyplinarne, Impuls, Kraków.
- Pichevin Marie-France, Hurtig Marie-Claude, 2007, On the Necessity of Distinguishing Between Sex and Gender. „Feminism Psychology”, t. 17, s. 447–452.
- Savage Mike i in., 2004, Culture, Consumption and Lifestyle, w: Daniel Miller (red.), Consumption: Critical Concepts in the Social Sciences, Routledge, London–New York.
- Sowa Jan, 2007, Trzecia fala na mieliźnie. Kobieta w towarowej logice późnego kapitalizmu, w: Jerzy Kochan, Aleksandra Koś (red.), Feminizm i radykalizm. Wśród ruchów społecznych i perspektyw krytycznych, Wydawnictwo Z naszej strony, Szczecin.
- Szlendak Tomasz, 2005, Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety, Jacek Santorski, Warszawa.
- Titkow Anna, 2007, Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty, IFiS PAN, Warszawa.
- Titkow Anna, Duch-Krzystoszek Danuta, Budrowska Bogusława, 2004, Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia, perspektywy, IFiS PAN, Warszawa.
- Unger Rhoda K., 1979, Toward a Redefinition of Sex and Gender, „American Psychologist”, t. 34, s. 1085–1094.
Downloads
Download data is not yet available.