Debata publiczna o Ukraińcach w Polsce przez długi czas była związana z imigracją ekonomiczną. Eskalacja wojny Rosji z Ukrainą spowodowała, że wiele osób uchodźczych z Ukrainy poszukuje w Polsce schronienia. Celem badania jest przedstawienie wizerunków osób uchodźczych wyłaniającego się z debaty na grupach na Facebooku skupionych na pomocy im. Wizerunki te zestawiamy z badaniami prowadzonymi do tej pory i porównujemy ich zmianę. Aby zebrać materiał badawczy, użyliśmy narzędzia Crowdtangle, a następnie do analizy tematycznej - programu Atlas.ti. Wyniki ujęliśmy w trzy główne tematy dotyczące: bohaterstwa walczących w Ukrainie, płci osób uchodźczych oraz roszczeniowości. Wizerunki te są mocno związane ze społecznymi rolami płciowymi i odznaczają się pozytywnym nastawieniem do Ukraińców i Ukrainek. Jednak przypisywana niektórym uchodźczyniom roszczeniowość, związana często z aspektami ekonomicznymi, wpływa na ich negatywny odbiór.