Baraldi Claudio, Gavioli Laura, 2022, Language mediation in schools. The case of parent–teacher meetings, in: Claudio Baraldi (ed.), Exploring the Narratives and Agency of Children with Migrant Backgrounds within Schools, Taylor and Francis, pp. 165–189.
Bergset Kari, 2017, School involvement: Refugee parents’ narrated contribution to their children’s education while resettled in Norway. “Outlines: Critical Social Studies”, 18(1): 61–80.
Błeszyńska Krystyna, 2010, Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych —perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Brown Kate, Ecclestone Kathryn, Emmel Nick, 2017, The many faces of vulnerability, “Social Policy and Society”, 16(3): 497–510.
Christie Sarah, Szorenyi Agnes, 2015, Theorizing the relationship between UK schools and immigrant parents of eastern and central European origin: The parents’ perspective, “International Journal about Parents in Education”, 9(1).
Czerniejewska Izabela, 2014, Public or international? Migrating students in two types of schools in Poznań, “Studia Migracyjne — Przegląd Polonijny”, 40(3): 243–258.
Czerniejewska Izabela, Karczewska Julia, 2024, Nie tylko pierwszy rok. Potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji/uchodźctwa w polskiej szkole, Poznań: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Czerniejewska Izabela, Main Izabella, Sydow Karolina, 2022, Potrzeby mieszkanek i mieszkańców Poznania z doświadczeniem migracyjnym dotyczące integracji społecznej, Poznań: Centrum Badań Migracyjnych.
Epstein Joyce L., 1996, New connections for sociology and education: Contributing to school reform, “Sociology of Education”, 69: 6–23.
Faircloth Charlotte, 2023, Intensive Parenting and the Expansion of Parenting, in: Ellie Lee, Jennie Bristow, Charlotte Faircloth et al., Parenting Culture Studies, Cham: Palgrave Macmillan, pp. 33–67.
Gilodi Amalia, Albert Isabelle, Nienaber Birte, 2022, Vulnerability in the context of migration: A critical overview and a new conceptual model, “Human Arenas”, 7: 620–640.
Gromada Anna, Richardson Dominic, Rees Gwyther, 2020, Childcare in a Global Crisis: The Impact of COVID-19 on Work and Family Life, UNICEF Office of Research —Innocenti.
Heaslip Vanessa, Ryden Julie, 2013, Introduction, in: Vanessa Heaslip, Julie Ryden (eds.), Understanding Vulnerability: A Nursing and Healthcare Approach, Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, pp. 1–4.
Hillis Susan, Tucker Sydney, Baldonado Nicole et al., 2024, The effectiveness of hope groups, a mental health, parenting support, and violence prevention program for families affected by the war in Ukraine: Findings from a pre-post study, “Journal of Migration and Health”, 10: 100251.
Helios Joanna, 2020, Zaniedbanie dziecka w ujęciu prawnym, “Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji”, 120(2): 367–378.
Jaworska Dorota, 2019, Edukacja uczniów migrujących w perspektywie miejskiej polityki integracyjnej w Gdańsku, “Edukacja”, 3(150): 29–41.
Jopling Michael, Zimmermann David, 2023, Exploring vulnerability from teachers’ and young people’s perspectives in school contexts in England and Germany, “Research Papers in Education”, 38(5): 828–845.
Kapuścińska Monika, 2021, Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, “Kultura–Przemiany–Edukacja”, 9: 170–181.
Khang Duy Nguyễn, Vân Phan Thi Tuyet, 2016, Vietnamese immigration in Poland: Issues of education and integration for children?, “Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education”, 35(4): 127–144.
Kościółek Jakub, 2020, Children with migration backgrounds in Polish schools: problems and challenges, “Annales. Series Historia et Sociologia”, 30(4): 600–607.
Ladson-Billings Gloria, 1998, Just what is critical race theory and what’s it doing in a nice field like education?, “International Journal of Qualitative Studies in Education”, 11(1): 7–24.
Lan Pei-Chia, 2018, Raising Global Families: Parenting, Immigration, and Class in Taiwan and the US, Stanford: Stanford University Press.
Luna Florencia, 2009, Elucidating the concept of vulnerability: Layers not labels, “International Journal of Feminist Approaches to Bioethics”, 2(1): 121–139.
Main Izabella, 2023, Dzieciństwo, „uczenie się” i sprawczość. Autoetnograficznie o doświadczeniach szkoły podstawowej w Waszyngtonie, “Etnografia. Teorie, Praktyki, Doświadczenia”, 9: 163–182.
Manzoni Chiara, Rolfe Heather, 2019, How Schools Are Integrating New Migrant Pupils and Their Families, National Institute of Economic and Social Research.
Matthiesen Noomi Ch. L., 2015, A struggle for equitable partnerships: Somali diaspora mothers’ acts of positioning in the practice of home-school partnerships in Danish public schools, “Outlines — Critical Practice Studies”, 16(1): 6–25.
Młynek Patrycja, 2021, Współpraca środowisk: szkolnego i rodzinnego z perspektywy rodziców i nauczycieli, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Olcese Martina, Cardinali Paola, Madera Francesco et al., 2024, Migration and community resilience: A scoping review, “International Journal of Intercultural Relations”, 98: 101924.
Pamuła-Behrens Małgorzata, Szymańska Marta, 2020, Teaching the learners with a migrant background—teachers’ perspectives, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 56(1): 53–70.
Paul Shitangsu K., 2013, Vulnerability concepts and its application in various fields: a review on geographical perspective, “Journal of Life and Earth Science”, 8: 63–81.
Pogorzała Ewa, 2023, System oświaty w Polsce wobec napływu dzieci-uchodźców wojennych z Ukrainy po 24 lutego 2022 roku, “Acta Politica Polonica”, 55(1): 113–121.
Popyk Anzhela, 2024, Rola rodziców w doświadczeniach migracyjnych i edukacyjnych dzieci z Ukrainy w Polsce, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, 23(2): 171–190.
Roszak Piotr, Kudła Weronika, 2023, Faith-based education in Polish public schools — From battleground to common ground, “International Journal of Educational Development”, 9: 102773.
Schmid Evi, Garrels Veerle, 2021, Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training, “Educational Research”, 63(4): 456–473.
Slany Krystyna, Ślusarczyk Magdalena, Struzik Justyna, Warat Marta, 2023, Polska szkoła w perspektywie dzieci migranckich: doświadczenia, praktyki i rekomendacje, Komitet Badań nad Migracjami PAN https://publikacje.pan.pl/Content/130022/PDF/Ekspertyza KBnM 2023.pdf.
Struzik Justyna, Slany Krystyna, Ślusarczyk Magdalena, Warat Marta, 2021, “We do everything with our own hands”: Everyday experiences of teachers working with migrant children in Poland, “Studia Migracyjne — Przegląd Polonijny”, 47(4): 139–157.