Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 69 Nr 2 (2025): Wokół pojęcia wulnerabilności

Artykuły i rozprawy

Depozyt pozostałości: Współczesne znaczenie magazynu muzealnego a założenia nowej muzeologii

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.2.12
Przesłane: 10 grudnia 2024
Opublikowane: 25 czerwca 2025

Abstrakt

The article addresses the issue of museum storage facilities. Its aim is to highlight some of the consequences of applying the tenets of the “new museology,” which—among other things—advocates enriching exhibitions with works hitherto overlooked. This leads to a shift in the status of objects, both displayed and stored. The holdings kept in art-museum storerooms are presented here as remnants or residues—objects excluded from display, and therefore not forming part of the canon or contributing to narratives about the past. The first part of the article discusses the theoretical framework of the sociology of art. It then sketches the rise of the modern museum, the evolution of its displays, and the necessity of consigning parts of their collections to storage. Next, it describes the issue of museum residues in the context of works being accepted or rejected by museums. Finally, it presents the core propositions of the new museology. The article concludes by emphasizing that museum storage facilities serve as a resource when implementing new museum policies, resulting in objects that were previously rejected shedding their label of residue, which is then applied to items that were formerly celebrated.

Bibliografia

  • Alexander Victoria D., 2003, Sociology of the Arts: Exploring Fine and Popular Forms, Wiley, Malden.
  • Alexander Victoria D., Bowler Anne E., 2021, Contestation in Aesthetic Fields: Legitimation and Legitimacy Struggles in Outsider Art, „Poetics”, t. 84, s. 1–16
  • Baudrillard Jean, 2005, Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa.
  • Baudrillard Jean, 2006, Spisek sztuki, tłum. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa.
  • Bauman Zygmunt, 2000, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, tłum. Ewa Klekot, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Bauman Zygmunt, 2006, Życie na przemiał, tłum. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • Baumann Shyon, 2007, A General Theory of Artistic Legitimation: How Art Worlds Are Like Social Movements, „Poetics”, t. 35(1), s. 47–65.
  • Becker Howard S., 1982, Art Worlds, University of California Press, Berkeley.
  • Bourdieu Pierre, 2001, Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego, tłum. Andrzej Zawadzki, Universitas, Kraków.
  • Bowler Anne, 1994, Methodological Dilemmas in the Sociology of Art, w: Diana Crane (red.), The Sociology of Culture, Blackwell, Oxford, s. 247–266.
  • Brusius Mirjam, Singh Kavita (red.), 2017, Museum Storage and Meaning: Tales from the Crypt, Routledge, London.
  • Conn Steven, 2010, Do Museums Still Need Objects? University of Pennsylvania Press, Philadelphia.
  • DiMaggio Paul, 1986, Structural Analysis of Organizational Fields: A Blockmodel Approach, w: Barry M. Staw, L.L. Cummings (red.), Research on Organizational Behavior: An Annual Series of Analytical Essays and Critical Reviews, JAI Press, Greenwich, s. 335–370.
  • Eco Umberto, 2007, Sztuka, tłum. Piotr Salwa, Mateusz Salwa, Wydawnictwo M, Kraków.
  • Eco Umberto, 2009, Szaleństwo katalogowania, tłum. Tomasz Kwiecień, Rebis, Poznań.
  • Foucault Michel, 1998, Afterword to The Temptation of Saint Anthony, w: James Faubion (red.), Michel Foucault: Aesthetics, The Essential Works, Allen Lane, London, t. 2, s. 103–122.
  • Giannini Tula, Bowen Jonathan P., 2019, Museums and Digitalism, w: Tula Giannini, Jonathan P. Bowen (red.), Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research, Springer, Cham, s. 27–46.
  • Giddens Anthony, 2000, Konsekwencje nowoczesności, tłum. Ewa Klekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Habermas Jürgen, 2000, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Universitas, Kraków.
  • Hałas Elżbieta, Donati Pierpaolo, 2017, Introduction: Back to Relations in Themselves, „State of Affairs”, nr 1(12), s. 7–12.
  • Hanquinet Laurie, Savage Mike, 2016, Prefrace, w: Laurie Hanquinet, Mike Savage (red.), Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture, Routledge, London–New York.
  • Heinich Nathalie, 2010, Socjologia sztuki, tłum. Agnieszka Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Hessel Katy, 2024, Historia sztuki bez mężczyzn, tłum. Małgorzata Glasenapp, Marginesy, Warszawa.
  • Jagodzińska Katarzyna, Tutak Melania, 2020, Responsibility of Museums Towards Landscape: Discussion Based on Case Studies from Katowice, Kraków, and Warsaw, „Prace Etnograficzne”, t. 48(2), s. 141–158 https://doi.org/10.4467/22999558.PE.20.012.12637.
  • Krajewski Marek, 2013, Są w życiu rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.
  • Krstović Nikola, 2020, Colonizing Knowledge: New Museology as Museology of News, „Prace Etnograficzne”, t. 48(2), s. 125–139 https://doi.org/10.4467/22999558.PE.20.011.12636.
  • Lewicka Barbara, 2017, Mona Lisa — ikona sztuki — ikona (pop)kultury. Problem dzieła sztuki wobec „zjawiska pełności” José Ortegi y Gasseta, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. 34, s. 19–44.
  • Macdonald Sharon, 1990, Posing Questions about the Purposes of Museums, „Current Anthropology”, t. 31(2), s. 225–228 https://www.jstor.org/stable/2743598?seq=1.
  • Mairesse François, Thébault Marine, 2024, Museum Storage around the World, International Council of Museums https://icom.museum/wp-content/uploads/2024/05/Report ICOM-STORAGE_EN_Final.pdf [dostęp: 09.12.2024].
  • Margolis Joseph, 2005, Muzeum sztuki, w: Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Universitas, Kraków, s. 147–168.
  • McCall Vikki, Gray Clive, 2013, Museums and the ‘New Museology’: Theory, Practice and Organisational Change, „Museum Management and Curatorship”, t. 29(1), s. 19–35.
  • Merriman Nick, 2020, 30 Years after the New Museology: What’s Changed?, „Prace Etnograficzne”, t. 48(2), s. 173–187 https://doi.org/10.4467/22999558.PE.20.014.12639.
  • Murawska Monika, Salwa Mateusz, Schollenberger Piotr, 2018, Kanon. Wykład towarzyszący wystawie „Co po Cybisie?” https://zacheta.art.pl/pl/kalendarz/kanon-wyklad-towarzyszacy-wystawie-co-po-cybisie [dostęp: 09.03.2025].
  • Nochlin Linda, 2023, Dlaczego nie było wielkich artystek?, tłum. Agnieszka Nowak-Młynikowska, Smak Słowa, Sopot.
  • Piotrowski Piotr, 2011, Muzeum krytyczne, Rebis, Poznań.
  • Peterson Richard A., 1994, Culture Studies though Production Perspective, w: Diana Crane (red.), The Sociology of Culture, Blackwell, Oxford, s. 163–190.
  • Pomian Krzysztof, 2004, Muzeum. Historia światowa, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Popczyk Maria, 2005, Wstęp, w: Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Universitas, Kraków, s. 5–42.
  • Rapacki Kristina, 2023, Out of Storage: The Architecture of the Museum Depot, „The Architectural Review” https://www.architectural-review.com/essays/out-of-storage-the-architecture-of-the-museum-depot [dostęp: 09.03.2025].
  • Rivera-Orraca Lorena, 2009, Are Museums Sites of Memory?, „The New School Psychology Bulletin”, t. 6(2), s. 37.
  • Sontag Susan, 2009, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Karakter, Kraków.
  • Sontag Susan, Fisher Philip, 2003, Session IV: Susan Sontag and Philip Fisher: A Conversation, „Salmagundi”, nr 139/140, s. 172–188 http://www.jstor.org/stable/40549627.
  • Stam Deirdre C., 1993, The Informed Muse: The Implications of ‘The New Museology’ for Museum Practice, „Museum Management and Curatorship”, t. 12(3), s. 267–283.
  • Szczerski Andrzej, 2005, Kontekst, edukacja, publiczność — muzeum z perspektywy „Nowej muzeologii”, w: Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Universitas, Kraków, s. 313–334.
  • Valéry Paul, 2005, Problem muzeów, w: Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Universitas, Kraków, s. 87–90.
  • Vergo Peter, 1989, The New Museology, Reaktion Books, London.
  • Vergo Peter, 2005, Milczący obiekt, w: Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Universitas, Kraków, s. 313–334.
  • Zientek Sylwia, 2023, Tylko one. Polska sztuka bez mężczyzn, Wydawnictwo Agora, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.