Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 69 Nr 2 (2025): Wokół pojęcia wulnerabilności

Artykuły i rozprawy

Pomiędzy produktem a marzeniem: Analiza wartości, do których odwołują się deweloperzy w reklamach osiedli mieszkaniowych

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.2.11
Przesłane: 13 lutego 2025
Opublikowane: 25 czerwca 2025

Abstrakt

The article examines contemporary advertisements for residential estates being developed in Warsaw in the second and third decades of the twenty-first century. It strives to identify what an apartment represents, not only as a product on the commercial market, but also as the fulfilment of individual needs and dreams. The author is particularly interested in the value appeals used by the real estate developers. An analysis of the content of advertising brochures for planned and newly built estates revealed comparable proportions of hedonistic and utilitarian values, alongside a steady decline in the importance of values traditionally regarded as Polish. The main message most frequently communicated three themes: hedonism (understood as pleasure not limited to the sensual), modernity, and social prestige. Put simply, it appealed to people’s aspirations and dreams. The prominent role of social prestige proves the importance of the home not only as a safe private space, but also as a marker of social standing.

Bibliografia

  • Arczyńska Monika, 2010, Luksus na miarę polskiego konsumenta — strategie marketingowe na rynku nieruchomości mieszkaniowych, „Czasopismo Techniczne”, 6-A [Politechnika Krakowska].
  • Arczyńska Monika, Pancewicz Łukasz, 2018, W poszukiwaniu dobrych osiedli, „Magazyn Miasta”, nr 1.
  • Bakalarska Justyna, 2016, Marketing wartości, Słowa i myśli, Lublin.
  • Brosz Maciej 2007, (Za)mieszk(iw)anie. Przestrzeń konstruowana, w: Grażyna Woroniecka (red.), Co znaczy mieszkać. Szkice antropologiczne, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
  • Brosz Maciej, 2021, Wyobrażenie, sprawstwo i kontrola. Struktura działań w przestrzeni mieszkalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Cieciuch Jan, 2013, Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Libri Libri, Stare Kościeliska.
  • Cieciuch Jan, Schwartz Shalom H., 2018, Pomiar wartości w kołowym modelu Schwartza, w: Henryk Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji, Difin, Warszawa, s. 307–334.
  • Duda Aneta, 2015, Zmiany wartości w polskiej reklamie prasowej na podstawie analizy tygodników „Polityka” i „Newsweek”, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 414.
  • Gdula Maciej, Sadura Przemysław, 2013, Przeciw logice linijki: miasto wspólnych interesów, w: Bogna Świątkowska (red.), Chwała miasta/The glory of the city, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa, s. 154–160.
  • Giza-Poleszczuk Anna, 2021, Uczeń czarnoksiężnika, czyli społeczna historia marketingu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Jałowiecki Bohdan, Szczepański Marek S., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar, Warszawa.
  • Jewdokimow Marcin, 2007, Magazyn masek. Mieszkanie a więź społeczna, w: Grażyna Woroniecka (red.), Co znaczy mieszkać. Szkice antropologiczne, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
  • Kotler Philip, Kartajaya Hermawan, Setiawan Iwan, 2010, Marketing 3.0. Dobry produkt? Zadowolony klient? Spełniony człowiek?, tłum. Dorota Gasper, MT Biznes, Warszawa.
  • Leśniak-Rychlak Dorota, 2016, Transformacja w: Dorota Leśniak-Rychlak, Marta Karpińska (red.), Dom polski w transformacji (folder wystawy), Instytut Architektury, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Warszawy, Warszawa.
  • Liberska Hanna, 2017, „Klasyczne” i współczesne podejścia do wartości w psychologii, w: Hanna Liberska, Alicja Malina, Dorota Suwalska-Barancewicz (red.), Tradycja a nowoczesność. Wartości współczesnego człowieka — przedmiot, źródła, obszary i konflikty, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
  • Lisowska-Magdziarz Małgorzata, 2001, Wartości w polskiej reklamie telewizyjnej lat dziewięćdziesiątych, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4.
  • Marody Mirosława, 2017, Wartości w świecie postspołecznym, „Zarządzanie Publiczne” nr 1.
  • Michalczyk Stanisław, 2009, Uwagi o analizie zawartości mediów, „Rocznik Prasoznawczy”, t. 3.
  • Misztal Maria, 1980, Problematyka wartości w socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Olcoń-Kubicka Marta, Felczak Joanna, Kubicki Paweł, Posłuszny Łukasz, 2021, Przemiany praktyk konsumpcyjnych w gospodarstwach domowych w pierwszych miesiącach pandemii COVID-19, w: Andrejuk Katarzyna i in. (red.), Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne, IFiS PAN, Warszawa.
  • Parfianowicz Weronika, 2021, Jak Europa Środkowa straciła prawo do mieszkania i jak może je odzyskać, „Autoportret. Pismo o Dobrej Przestrzeni”, nr 1: Kwestia mieszkaniowa po ’89.
  • Przybylska Renata, 2014, Nowe tendencje w nazewnictwie osiedli mieszkaniowych w Polsce, w: Artur Gałkowski, Renata Gliwa (red.), Mikrotoponimia i makrotoponimia. Problematyka wstępna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Rybczyński Witold, 2015, Dom. Krótka historia idei, Wydawnictwo Karakter, Kraków.
  • Stachura Ewa J., Jagiełło-Kowalczyk Magdalena, 2023, Housing and the Pandemic: How Has Covid-19 Influenced Residents’ Needs and Aspirations?, „Real Estate Management and Valuation”, t. 31(2) https://doi.org/10.2478/remav-2023-0010.
  • Twardoch Agata, 2023, System do mieszkania. Perspektywy rozwoju dostępnego budownictwa mieszkaniowego, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.
  • Woroniecka Grażyna, 2007, Wstęp. Co znaczy mieszkać, w: Grażyna Woroniecka (red.), Co znaczy mieszkać. Szkice antropologiczne, Wydawnictwo Trio, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.