Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 69 Nr 4 (2025): Granice symboliczne w komunikacji społecznej

Artykuły i rozprawy

Skandale w modzie: O granicach modowej kreatywności

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.4.8
Przesłane: 11 marca 2025
Opublikowane: 12 grudnia 2025

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę dyskursu na temat kreatywności w modzie. Na przykładzie wybranych aktualnych skandali z udziałem luksusowych marek modowych pokazuje, w jaki sposób w ich ramach formułowane, ustalane i kontrolowane są granice modowej twórczości. Analiza prowadzi do wniosku, iż swobodnemu przekraczaniu granic narodowych przez modowe marki i produkty towarzyszy stawianie granic dotychczasowym zasadom i normom modowej kreatywności, zwłaszcza spojrzeniu kolonialnemu i strukturalnemu rasizmowi obecnemu w przemyśle mody.

Bibliografia

  • bell hooks, 1992, Eating the Other: Desire and Resistance, w: bell hooks, Black Looks: Race and Representation, South End Press, Boston, s. 21–39.
  • Bourdieu Pierre, 1993[1974], Haute Couture and Haute Culture, w: Pierre Bourdieu, Sociology in Question, Sage, London.
  • Coombe Rosemary J., 1998, The Cultural Life of Intellectual Properties. Authorship, Appropriation and the Law, Duke University Press, Durham.
  • Donzé Pierre, Wubs Ben, 2018, LVNM: Storytelling and Organizing Creativity in Luxury and Fashion, w: Regina Blaszczyk Lee, Véronique Pouillard (red.), European Fashion: The Creation of the Global Industry, Manchester University Press, s. 63–85.
  • Faruqui Nida, 2023, When Orientalism Sold a Scent. YSL’s 1978 Opium Marketed the Exotic and Dangerous East, „Object Magazine”, 30 sierpnia (https://www.journeyofobjects.com/ar-ticle/when-orientalism-sold-a-scent [dostęp: 26.02.2025]).
  • Friedman Monroe, 1999, Consumer Boycotts: Effecting Change Through the Marketplace and Media, Routledge, London.
  • Garrity Jane, Marshik Celia, 2022, Fashion’s Borders. An Introduction, „English Language Notes”, t. 60(2), s. 1–20.
  • Geczy Adam, 2013, Fashion and Orientalism: Dress, Textiles and Culture from the 17th to the 21st Century, Bloomsbury Academic, London.
  • Hill Colleen, 2021, Global Wardrobe, w: Colleen Hill, Valerie Steele (red.), Reinvention & Restlessness: Fashion in the Nineties, Rizzoli Electa, New York, s. 134–145.
  • Kawamura Yuniya, 2022, Fashion, w: Yuniya Kawamura, Marc de Jong Jung-Whan (red.), Cultural Appropriation in Fashion and Entertainment, Bloomsbury Visual Arts, London––Dublin, s. 49–102.
  • Lalonde Dianne, 2021, Does Cultural Appropriation Cause Harm?, „Politics, Groups, and Identities”, t. 9(2): 329–346.
  • Niessen Sandra, Leshkowich Ann Marie, Jones Carla, 2003, Re-orienting Fashion: The Globalization of Asian Dress, Berg, London.
  • Pham Minh-Ha T., 2016, Feeling Appropriately: On Fashion Copyright Talk and Copynorms, „Social Text”, t. 34(3), s. 51–74.
  • Pham Minh-Ha T., 2017, Racial Plagiarism and Fashion, „QED. A Journal in GLBTQ Worldmaking”, t. 4(3), s. 67–80.
  • Pham Minh-Ha T., 2019, China: Through the Looking Glass: Race, Property, and the Possessive Investment in White Feelings, w: S. Heijin Lee, Thuy Linh N. Tu, Christina H. Moon (red.), Fashion and Beauty in the Time of Asia, New York University Press, s. 41–68.
  • Pham Minh-Ha T., 2022, Why We Can’t Have Nice Things: Social Media’s Influence on Fashion, Ethics, and Property, Duke University Press, Durham.
  • Rogers Richard A., 2006, From Cultural Exchange to Transculturation: A Review and Reconceptualization of Cultural Appropriation, „Communication Theory”, t. 16(4), s. 474–503. Said Edward W., 1978, Orientalism, Pantheon Books, New York.
  • Vänskä Annamari, Gurova Olga, 2023, Understanding Fashion Scandals: Social Media, Identity, and Globalization, Bloomsbury Visual Arts, London.
  • Young James O., 2010, Cultural Appropriation and the Arts, Blackwell, Malden, MA.
  • Ziff Bruce, Rao Pratima (red.), 1997, Borrowed Power: Essays on Cultural Appropriation, Rutgers University Press, New Brunswick, NJ.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.