Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 64 No. 3 (2020): DESIGNING CHILDHOOD

Articles and essays

The Art for the Child Observatory as a Polyphonic Collage of Projects of Childhood

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2020.64.3.4
Submitted: March 1, 2021
Published: September 21, 2020

Abstract

The researcher describes her experience of participating in the 22nd Biennale of Art for Children. Discussions conducted as part of the meetings of the Observatory, a group created to observe and talk about events as an integral part of the project, show the polyphony of opinions about who is a child and what art is for a child. As Schütz points out, subjective meaning is an inherent attribute of human activities. People experience phenomena on the basis of their previous experiences. According to the premises of phenomenology, the discussions of people from different socio-biographical locations will provide a variety of visions. The author describes how the experience of people who are involved with art for children but who differ in their social and professional roles influences the planning of events for children.

References

  1. Blumer Herbert, 2007, Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda, tłum. Grażyna Woroniecka, Nomos, Kraków.
  2. Christensen Pia, James Allison, 2017, Research with Children: Perspectives and Practices: Third Edition, Routledge, London (https://doi.org/10.4324/9781315657349).
  3. Corsaro William A., 2015, The Sociology of Childhood, Sage, Thousand Oaks, CA.
  4. Czernow Anna M., Żygowska Joanna, 2019, Sztuka jako spotkanie, w: 22. Biennale Sztuki dla Dziecka, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  5. Gawrońska Hanna, Krajewska Agnieszka (red.), 2015, 20. Biennale Sztuki dla Dziecka, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  6. Hammersley Martyn, 2017, Childhood Studies: A Sustainable Paradigm?, „Childhood”, t. 24 (1), s. 113–27 (https://doi.org/10.1177/0907568216631399).
  7. Hart Roger, 1992, Children’s Participation: From tokenism to citizenship, „Innocenti Essay”, nr 4.
  8. Hart Roger, 1997, Children’s Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care, Earthscan, London.
  9. Husserl Edmund, 1989, Nastawienie nauk przyrodniczych i humanistycznych. Naturalizm, dualizm i psychologia psychofizyczna, w: Edmund Husserl, Fenomenologia i socjologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  10. James Allison, Prout Alan, 1997, Constructing and Reconstructing Childhood, Routledge Falmer, London.
  11. Jenks Chris, 2008, Constructing Childhood Sociologically, w: Mary Jane Kehily (red.), An Introduction to Childhood Studies, McGraw-Hill Education, Maidenhead.
  12. Kowerko-Urbańczyk Marta, 2019, Trzy spotkania z wysoką wrażliwością w teatrze. Impresje na marginesach, w: 22. Biennale Sztuki dla Dziecka, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  13. Krajewska Agnieszka (red.), 2019, 22. Biennale Sztuki Dla Dziecka, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  14. Kreis Magdalena, 2017, (Inter)aktywności, w: 21. Biennale Sztuki dla Dziecka, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  15. Leszczyński Grzegorz, Żygowska Joanna, 2018, Sztuka jako spotkanie, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  16. Mayall Berry, 2008, Conversations with Children: Working with Generational Issues, w: Pia Christensen, Alison James, Research with Children: Perspectives and Practices, Routledge, Abington–New York.
  17. Mayall Berry, 2013, A History of the Sociology of Childhood, UCL Institute of Education Press, London.
  18. Mrozińska Magdalena, 2019, Nie odbieraj dziecku sztuki, w: 22. Biennale Sztuki dla Dziecka, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  19. Schütz Alfred, 2012, O wielości światów, Nomos, Kraków.
  20. Szacki Jerzy, 2006, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  21. Zalewska-Królak Aleksandra, 2019, Polifoniczny opis roli dziecka w sztuce dla dziecka, w: 22. Biennale Sztuki dla Dziecka, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Poznań.
  22. Znaniecki Florian, 1984, Społeczne role uczonych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.