Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 65 No. 3 (2021)

From the Research Workshops

The (Nonintuitive) Agency of an Automatic Vacuum Cleaner

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2021.65.3.7
Submitted: May 6, 2021
Published: 2021-09-28

Abstract

The paper is a report on the study of an object of everyday use: the smart vacuum cleaner. The research was a qualitative study carried out using the method of in-depth interviews conducted with owners of automatic vacuum cleaners, coupled with the method of disguised observation carried out on one of the respondents and children playing with the device. The aim of this project was to understand what an automatic vacuum cleaner is to its user, what role it plays in their life, what functions it performs, and to reveal how it works on different levels. This resulted in indication of the performative potential of the studied object, as well as the agency hidden within it, going beyond its intended practical function.

References

  1. Barański Janusz, 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  2. Dant Tim, 2007, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, tłum. Janusz Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  3. Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Heidegger Martin, 2004, Bycie i czas, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Kłosiewicz Olga, 2012, Zabawa w chowanego. Gry i zabawy, które zmieniły filozofię (https://www.asp.wroc.pl/dyskurs/Dyskurs1314/OlgaKlosiewicz.pdf [dostęp: 6.05.2021]).
  6. Kvale Steinar, 2010, Prowadzenie wywiadów, tłum. Agata Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Mamzer Hanna, 2017, Zwierzęce imiona — upodmiotowienie czy zawłaszczenie, „Zoophilologica. Polish Journal of Animals Studies”, nr 3, s. 163–178.
  8. Miller Daniel, 2008, The Comfort of Things, Polity Press, Cambridge.
  9. Mudyń Krzysztof, La Torre Amelia, 2014, Uwarunkowania i psychiczne konsekwencje antropomorfizacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, nr 7, s. 57–68.
  10. Olsen Bjørnar, 2013, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, tłum. Bożena Shallcross, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
  11. Silvia Paul J., Barona Christopher M., 2009, Do People Prefer Curved Objects? Angularity, Expertise, and Aesthetic Preference, „Empirical Studies of the Arts”, t. 27(1), s. 25–42 (doi: 10.2190/EM.27.1.b [dostęp: 06.05.2021]).
  12. Wojnowski Konrad, 2014, Performatyka — teoria katastrof, „Przestrzenie Teorii”, nr 22, s. 117–138.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.