Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 63 No. 1 (2019): SPOŁECZNE W ARCHIWACH

Articles and essays

The Boundaries of Interpretation: Perspectives and Limitations of Clifford Geertz’s Interpretationism

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2019.63.1.16
Submitted: December 17, 2019
Published: March 29, 2019

Abstract

Clifford Geertz remains one of the most influential cultural anthropologists. The author of this text analyses the main premises of Geertz’s interpretive anthropology, which provided a new research horizon for all cultural studies. The author discusses the potential and limitations of Geertz’s approach. It would seem that the cultural relativism postulated by Geertz clashes with the basic ideas of critics of postcolonialism. The ideological context in which Geertz’s anthropology should be read is a concept of multiculturalism, which is yet viewed not as the fulfillment of a relativists’ utopia but as a return to an enlightened concept of culture.

References

  1. Anderson Benedict, 1995, recenzja książki Geertza After the Fact, „London Review of Books”, nr 20.
  2. Barnard Alan, 2006, Antropologia. Zarys teorii i historii, tłum. Sebastian Szymański, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  3. Buchta Kamil, 2013, Funkcje i interpretacje. Analiza porównawcza założeń teoretycznych Malinowskiego i Geertza, „Laboratorium Kultury”, nr 2, s. 121–148.
  4. Burszta Wojciech J., 2013, recenzja książki Jaremy Drozdowicza Symbole w działaniu. Akademickie konteksty nurtu symbolicznego w antropologii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja”, nr 1, s. 213–216,.
  5. Burszta Wojciech J., 2004, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S-ka, Poznań.
  6. Charbonnier Georges, 1968, Rozmowy z Claude Lévi-Straussem, tłum. Jacek Trznadel, Czytelnik, Warszawa.
  7. Free Anthony, 1990, Written or Living Culture?, „Journal of Anthropological Society of Oxford”, t. 21 (1), s. 51–65.
  8. Cassirer Ernst, 2004, Symbol i język, wyb. i tłum. Bolesław Andrzejewski, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji, Poznań.
  9. Geertz Clifford, 1999, Anty-antyrelatywizm, tłum. Joanna Minksztym, w: Michał Buchowski (red.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna, Instytut Kultury, Warszawa.
  10. Geertz Clifford, 2005a, Głęboka gra — uwagi o walkach kogutów na Bali, w: Clifford Geertz, Interpretacja kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  11. Geertz Clifford, 2005b, Opis gęsty. W poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: Clifford Geertz, Interpretacja kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  12. Geertz Clifford, 2005c, „Z punktu widzenia tubylca”. O naturze antropologicznego myślenia, w: Clifford Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  13. Gellner Ernest, 1984, Słowa i rzeczy: czyli nie pozbawiona analizy krytyka filozofii lingwistycznej, tłum. Teresa Hołówka, Książka i Wiedza, Warszawa.
  14. Gellner Ernest, 1997, Postmodernizm, rozum i religia, tłum. Maciej Kowalczuk, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  15. Kłoskowska Antonina, 2005, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  16. Kuper Adam, 2005, Kultura. Model antropologiczny, tłum. Beata Kołbon, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  17. Langer Susanne K., 1976, Nowy sens filozofii, tłum. Alina Hanna Bogucka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  18. Loomba Ania, 2011, Kolonializm — postkolonializm, tłum. Natalia Bloch, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  19. Nowicka Ewa, 2012, Nierozwiązana kwestia w twórczości Clifforda Geertza, w: Adam A. Szafrański (red.), Geertz: dziedzictwo, interpretacje, dylematy, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  20. Russell Jacoby, 2013, Zagęszczony estetyzm i rozrzedzony natywizm, tłum. Tomasz Bocheński, „Tekstualia”, nr 4, s. 73–91.
  21. Ryle Gilbert, 1971, Thinking and Refl ecting, w: Gilbert Ryle, Collected Papers, t. 2, Hutchinson, London.
  22. Tokarska-Bakir Joanna, 2000, Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści, Universitas, Kraków.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.