Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 46 Nr 4 (2018)

Stosunki międzynarodowe

Pamięć o II wojnie światowej w działaniach Związku Pracowników Oświaty Japonii (Nihon Kyōshokuin Kumiai) w kontekście relacji japońsko-amerykańskich

DOI: https://doi.org/10.35757/STP.2018.46.4.02
Przesłane: 15 kwietnia 2025
Opublikowane: 20 grudnia 2018

Abstrakt

Pacifist sentiments that arose among Japanese after the end of World War II were associated with the feeling of being victims of the nuclear tragedy, fatigue with long-term military activities and the demilitarisation of Japan carried out by the occupation authorities. The purpose of this article is to show the problem of the politics of memory in the context of the activities of non-governmental organisations whose aim is to create memorial sites reminiscent of historical events. An example of this type of organisation, discussed in this article, is the Japan Teachers Union, which, at the beginning of its existence, pursued goals set by the United States, which exercised real power in the Archipelago during the occupation. When the Cold War broke out, this organisation fell out of favour with the authorities, and its activities began to be associated with anti-Japan opposition. The main goal of the Union was to reform school textbooks, which, although to a large extent gave an objective history of Japanese activities on the Asian continent, were not without significance for Japanese-American relations.

Bibliografia

  • Babb J., The SAGE Handbook of Modern Japanese Studies, Sage Publications Ltd., London, 2015, s. 406.
  • Barbasiewicz O., Grupy nacisku i organizacje społeczne związane z japońskim rządem a kwestia pamięci o II wojnie światowej, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” 2017, nr 3, s. 179–193.
  • Bartuś A., Trojański P. (red.), Auschwitz a zbrodnie ludobójstwa XX wieku, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau 2012.
  • C. Lavabre M.-C., Miejsca pamięci, praca pamięci i ramy pamięci – trzy perspektywy badawcze we Francji, „French Memory Studies Seminar”, Warszawa, 20 października 2012.
  • Dower J.W., Ways of Forgetting, Ways of Remembering. Japan in the Modern World, The New Press, New York 2012, s. 111.
  • Fukuoka K., School History Textbooks and Historical Memories in Japan: A Study of Reception, „International Journal of Politics, Culture, and Society” 2011, t. 24, nr 3/4, s. 83–103.
  • Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 367.
  • Halbwachs M., Shūgōteki kioku [Pamięć kolektywna], Kōrosha 1989.
  • Ienaga S., The Pacific War: 1931–1945, Random House Inc., Toronto 1978, s. 202.
  • Igarashi Y., Bodies of Memory: Narratives of War in Postwar Japanese Culture, 1945–1970, Princeton University Press, New Jersey 2000, s. 34.
  • Jakimowicz R., Kwestia podręcznikowa we współczesnych stosunkach japońsko-chińskich, „Zeszyty Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Krakowie” 2005, t. 692, s. 77–90.
  • Kibata Y., History Textbooks: Continuing Controversies, „Economic and Political Weekly” 1999, t. 34, nr 44, s. 3108–3109.
  • Kritzman L.D., Foreword, w: Realms of Memory, The Construction of the French Past, t. 1, ed. Pierre Nora, Columbia University Press, New York 1996, s. X.
  • LaFeber W., The Clash: U.S.-Japanese Relations throughout History, W.W. Norton & Company, Inc., London–New York 1999, s. 259.
  • Lewis P., Saburo Ienaga, Who Insisted Japan Disclose Atrocities, Dies at 89, „The New York Times”, 8 December 2002, http://www.nytimes.com/2002/12/08/obituaries/08IENA.html [dostęp: 20 stycznia 2015].
  • Nagashima D., Japan’s Militarist Past: Reconciliation in East Asia? „Yale Journal of International Affairs”, Fall/Winter 2006, s. 115.
  • Nozaki Y., Japanese Politics and the History Textbooks Controversy, 1945–2001, w: History Education and National Identity in East Asia, eds. Edward Vickers, Alisa Jones, Routledge, New York 2005, s. 280.
  • Nozaki Y., Inokuchi H., Japanese Education, Nationalism, and Ienaga Saburō’s Textbook Lawsuits, w: Censoring History. Citizenship and Memory in Japan, Germany and the United States, eds. Laura Hein and Mark Selden, M. E. Sharpe, Armonk–New York–London 2000, s. 96–126.
  • Nozaki Y., War Memory, Nationalism, and Education in Postwar Japan, 1945–2007. The Japanese History Textbook Controversy and Ienaga Saburo’s Court Challenges, Routledge, London–New York 2008, s. 18, 20, 34.
  • Saito H., The History Problem. The Politics of War Commemoration in East Asia, University of Hawai’i Press, Honolulu 2016.
  • Sant V.J., Mauch P., Sugita Y., The A to Z of United States-Japan Relations, Scarecrow Press, Plymouth 2007, s. 111.
  • Schneider C., The Japanese History Textbook Controversy in East Asian Perspective, „The Annals of the American Academy of Political and Social Science” 2008, t. 617, s. 107–122.
  • Schoppa L.J., Education Reform in Japan: A Case for Immobilist Politics, Routledge, London 1991.
  • Seddon T., Politics and Curriculum: A Case Study of the Japanese History Textbook Dispute, 1982, „British Journal of Sociology of Education” 1987, t. 8, nr 2, s. 213–226.
  • Seraphim F., War Memory and Social Politics in Japan, 1945–2005, Mass. Harvard University Press, Cambridge 2008, s. 87, 88, 90, 107.
  • Starecka K., Japonia, Korea Południowa, Chiny – inicjatywy wspólnego opisu dziejów najnowszych, „Przegląd Orientalistyczny” 2017, nr 1–2, s. 167–182.
  • Uemura H., Ikeda-Robātoson kaidan to bōeiryoku zōkyō mondai [Rozmowy między Ikedą i Robertsonem na temat potencjału rozwoju Japońskich Sił Samoobrony], „Nihon kokusai seiji gakkai-hen «kokusai seiji» dai 105-gō. Sen kyūhyaku gojū nendai no kokusai seiji” [Zeszyty Japońskiego Stowarzyszenia Polityki Międzynarodowej, nr 105. Polityka lat 50-tych, XX w.], 1994, s.182–196.
  • Wray H., Japanese and American Education: Attitudes and Practices, Bergin and Garvey, Wesport Connecticut, London 2008, s. 80.

Downloads

Download data is not yet available.