Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 53 Nr 4 (2025)

Artykuły

Zarządzanie konfliktami w relacjach międzyetnicznych poprzez przekształcenia struktury terytorialnej i decentralizację: Przypadek Indonezji

DOI: https://doi.org/10.35757/STP.2025.53.4.08
Przesłane: 29 lipca 2025
Opublikowane: 22 grudnia 2025

Abstrakt

Indonezja stanowi rzadki przykład wieloetnicznego państwa, które w pierwszych dekadach XXI w. dobrze radzi sobie z zarządzaniem większością konfliktów w relacjach między grupami etnicznymi oraz między nimi a władzą centralną, mimo że na przełomie wieków groziła jej dezintegracja terytorialna. Głównymi narzędziami zarządzania konfliktami w Indonezji stały się, po upadku autorytarnych rządów gen. Suharto w 1998 r., przekształcenia struktury terytorialnej oraz decentralizacja i jej korekty. Artykuł ma na celu wyjaśnienie specyficznych centrypetalnych mechanizmów zarządzania konfliktami we wskazanym wymiarze oraz przedstawienie dotychczas zidentyfikowanych skutków implementacji tych mechanizmów.

Bibliografia

  • Aman Adhy, Tomsa Dirk, The constitutional and legislative foundations of Indonesia’s electoral regime, w: Melissa Crouch (red.), Constitutional democracy in Indonesia, Oxford, Oxford University Press, 2023, s. 133-150.
  • Amri Mulya, Rianto Faizal, State formation and state capacity in the Riau Islands province, w: Francis E. Hutchinson, Siwage Dharma Negara (red.), The Riau Islands: Setting sail, Singapore, ISEAS–Yusof Ishak Institute, 2021, s. 187-216.
  • Booth Anne, Splitting, splitting and splitting again: A brief history of the development of regional government in Indonesia since independence, “Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde”, t. 167, nr. 1, 2011, s. 31-59.
  • Badan Pusat Statistik, Kewarganegaraan Suku Bangsa, Agama, Bahasa, BPS, Jakarta 2010, https://web.archive.org/web/20170712140438/http://demografi.bps.go.id/phpfiletree/bahan/kumpulan_tugas_mobilitas_pak_chotib/Kelompok_1/Referensi/BPS_kewarganegaraan_sukubangsa_agama_bahasa_2010.pdf [23.05.2024].
  • Butt Simon, The Indonesian constitutional court: Reconfiguring decentralization for better or worse?, “Asian Journal of Comparative Law”, t. 14, nr 1, 2019, s. 147-174.
  • Digdowiseiso Kumba, Murshed Syed Mansoob, Bergh Sylvia I., What drives regional proliferation in Indonesia? Assessing the role of institutions, “Lex Localis – Journal of Local Self-Government”, t. 20, nr 1, 2022, s. 27-55.
  • Faucher Carole, Contesting boundaries in the Riau Archipelago, w: Henk S. Nordholt, Gerry van Klinken (red.), Renegotiating boundaries: Local politics in post-Suharto Indonesia, Leiden, Brill, 2014, s. 443-457.
  • Fitrani Fitria, Hofman Bert, Kaiser Kai, Unity in diversity? The creation of new local governments in a decentralising Indonesia, “Bulletin of Indonesian Economic Studies”, t. 41, nr 1, 2005, s. 57-79.
  • Horowitz Donald, Constitutional change and democracy in Indonesia, Cambridge, Cambridge University Press, 2013.
  • Horowitz Donald, Ethnic groups in conflict, Berkeley, University of California Press, 1985.
  • Horowitz Donald, Ethnic power sharing: Three big problems, “Journal of Democracy”, t. 25, nr 2, 2014, s. 5-20.
  • Istania Ratri, How do ethnic groups compete for a new province in a decentralised Indonesia?, “Asian Journal of Political Science”, t. 29, nr 3, 2021, s. 316-337.
  • Jones Tod, Culture, power, and authoritarianism in the Indonesian state: Cultural policy across the twentieth century to the reform era, Leiden, Brill, 2013.
  • Kimura Ehito, Proliferating provinces: Territorial politics in post-Suharto Indonesia, “South East Asia Research”, t. 18, nr 3, 2010, s. 415-449.
  • Konstytucja Republiki Indonezji z 1945 r. (z późniejszymi zmianami).
  • McCall Chris, Riau’s separatist leader prefers peace, “The Christian Science Monitor”, 16.08.2000, https://www.csmonitor.com/2000/0816/p7s2.html [23.05.2024].
  • Mietzner Marcus, Indonesia’s decentralization: The rise of local identities and the survival of the nation-state, w: Hal Hill (red.), Regional dynamics in a decentralized Indonesia, Singapore, ISEAS, 2014, s. 45-67.
  • Nordholt Henk S., Renegotiating boundaries: Access, agency and identity in post-Soeharto Indonesia, “Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde”, t. 159, nr 4, 2003, s. 550-589.
  • Pierskalla Jan H., Splitting the difference? The politics of district creation in Indonesia, “Comparative Politics”, t. 48, nr 2, 2016, s. 249-268.
  • Sakai Minako, Resisting the mainland: The formation of the province of the Bangka-Belitung (Babel), w: Damien Kingsbury, Harry Aveling (red.), Autonomy and disintegration in Indonesia, London, Routledge Curzon, 2003, s. 189-200.
  • Tomsa Dirk, Toning down the ‘big bang’: The politics of decentralisation during the Yudhoyono years, w: Edward Aspinall, Marcus Mietzner, Dirk Tomsa (red.), The Yudhoyono presidency: Indonesia’s decade of stability and stagnation, Singapore, ISEAS–Yusof Ishak Institute, 2015, s. 155-174.
  • Trzciński Krzysztof, The centripetal spatial vote distribution requirement in presidential elections: The cases of Nigeria and Indonesia, “Acta Asiatica Varsoviensia”, t. 30, nr 1, 2017, s. 89-107.
  • Trzciński Krzysztof, Centrypetalizm – integrujący system polityczny dla państw wieloetnicznych: Zarys teorii empirycznej, „Studia Polityczne”, t. 39, nr 3, 2015, s. 183-213.
  • Trzciński Krzysztof, Consociationalism meets centripetalism: Hybrid power-sharing, “Nationalism and Ethnic Politics”, t. 28, nr 3, 2022, s. 313-331.
  • Trzciński Krzysztof, Institutional engineering and hybrid power-sharing in divided societies: The cases of Indonesia and Sub-Saharan Africa, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlage / Brill, 2024.
  • Trzciński Krzysztof, Ograniczanie konfliktów w Nigerii i Indonezji: Hybrydowy model power-sharing, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa, 2019.
  • Trzciński Krzysztof, Power-sharing in Indonesia: Stability through hybridity, w: Adam W. Jelonek (red.), Power-sharing in the divided Asian societies, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlage, 2023, s. 13-43.
  • Trzciński Krzysztof, Wymóg uzyskania terytorialnego rozłożenia głosów (poparcia) w wyborach prezydenckich, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, t. 49, 2016, s. 113-137.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 22 z 1999 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 25 z 1999 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 46 z 1999 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 23 z 2000 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 27 z 2000 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 38 z 2000 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 25 z 2002 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 32 z 2004 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 28 z 2009 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 23 z 2014 r.
  • Ustawa Republiki Indonezji nr 1 z 2015 r.
  • Zainal Rabin I., Mandated Corporate Social Responsibility (CSR) in Indonesia: Institutional and stakeholder perspectives, Melbourne, RMIT University, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.