Dr hab., adiunkt w Zakładzie Estetyki na Wydziale Filozofii UW. Autorka prac z zakresu estetyki współczesnej, poświęconych zagadnieniom doświadczenia estetycznego, estetyki przyrody, problematyki ciała i cielesności.
The philosophical analysis of the presence of things in the work of Erna Rosenstein, as presented in the text, reveals this phenomenon not primarily from the perspective of commemorating what has transpired—although such an approach is warranted within the context of the artist's biography, tragically marked by the Holocaust. Rather, it enables the portrayal of this reality as peculiar, in that it lacks a fundamental component of the relation to that which has been lost, to that which is inaccessible. Things, in this sense, appear as remnants, indispensable for sustaining the belief that, despite separation, something yet endures. In this framework, the existence of things confronts us not with the presence of what has been lost, but with its absence. Art, which “helps things become more distinct,” which “defines” them (Rosenstein), attests to their singularity and impenetrability. It “brings neither certainty nor clarity” (Blanchot), but instead “casts us onto the shore of what remains unthought” (Lévinas).
References
Bataille G., Doświadczenie wewnętrzne, tłum. O. Hedemann, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.
Belis-Legis S., Dla pokoleń, które przyjdą. W siedemdziesiątą rocznicę śmierci Szołema Alejchema, tłum. M. Friedman, [w:] Szolem Alejchem, Z jarmarku, tłum. M. Friedman, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1989.
Benjamin W., O języku w ogóle i o języku człowieka, „Literatura na Świecie” 2011, nr 5–6.
Blanchot M., Niezniszczalne. Być Żydem, tłum. W. Błońska, „Literatura na Świecie” 1996, nr 10.
Blanchot M., Przestrzeń literacka, tłum. T. Falkowski, Warszawa 2016.
Blanchot M., Refleksje o surrealizmie, tłum. K. Rodowska, „Literatura na Świecie” 1996, nr 10.
Bloch E., Ślady, tłum. A. Czajka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Co po Cybisie, red. M. Jaduła, M. Jurkiewicz, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2019.
Derrida J., Signéponge-Signsponge, transl. R. Rand, New York, Columbia University Press 1984.
ERNA, zwierzenia zanotowała Maria Wollenberger-Kluza, „Glob 24” 1992, nr 105.
Fédida P., Relikwia i praca żałoby, tłum. P. Mościcki, „Archiwum” 2009, nr 3.
Jarecka D., Piwowarska B., Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie / I can repeat only unconsciously, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2014.
Jarecka D., Portret rodziców i zdjęcia znalezione w ziemi, [w:] D. Jarecka, B. Piwowarska, Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie / I can repeat only unconsciously, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2014.
Kantor T., Notatki. Realność najniższej rangi, [w:] Tadeusz Kantor. Z archiwum Galerii Foksal, red. M. Jurkiewicz, J. Mytkowska, A. Przywara, Warszawa 1998.
Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Lévinas E., Spojrzenie poety, tłum. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1996, nr 10.
Rosenstein E., Papier, [w:] tejże, Wszystkie ścieżki (wiersze wybrane), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979.