Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 27 (2020): KULTURA OBYWATELSKA

Temat numeru

Deficits of Political Culture in the Context of the Transformation of Postmodern Subjectivity

DOI: https://doi.org/10.35757/CIV.2020.27.03
Przesłane: 10 września 2020
Opublikowane: 22 grudnia 2020

Abstrakt

In the article, I address the issues of the transformation of subjectivity, to which it is subject in the face of changes in the political and cultural status of knowledge in post-modernity. I am trying to identify and define the post-modern deficits of political culture as a consequence of these changes. Looking at the links between subjectivity and politics, I reach out to Charles Taylor, who characterizes the crisis of the ethos of authenticity, Anthony Giddens, who analyses the process of disembedding of a subject, and Michel Foucault describing modern technologies of the self-creation in the context of a concept of politics understood as praxis by Hannah Arendt.

Bibliografia

  • Arendt H., Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000.
  • Arendt H., Ludzie w mrocznych czasach, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2013.
  • Arendt H., Polityka jako obietnica, red. i wprowadzenie J. Kohn, przeł. M. Madej i M. Godyń, Wydawnictwo Pruszyński i S-ka, Warszawa 2005.
  • Arendt H., Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, przeł. M. Godyń i W. Madej, wstęp P. Śpiewak, Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1994.
  • Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2002.
  • Beck U., Władza i przeciwwładza w epoce globalnej. Nowa ekonomia polityki światowej, przeł. J. Łoziński, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2005.
  • Benhabib S., How to read Hannah Arendt’s The Human Condition (1958)? http://blogs.law.columbia.edu/critique1313/seyla-benhabib-how-to-read-hannah-arendts-the-human-condition-1958/.
  • Biały F., Konflikt jako wartość? Demokracja agonistyczna jako wartość a populizm europejski w ujęciu Chantal Mouffe, „Refleksje” 2010, nr 1, s. 219-233.
  • Bobako M., Seyla Benhabib versus Judith Butler: spór o podmiot i emancypację (wersja feministyczna), „PRINCIPIA” XLI-XLII (2005), s. 212-231.
  • Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztander-Sztanderska i A. Ziółkowska, Wyd. PWN, Warszawa 2009.
  • Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław 1985.
  • Deleuze G., Guattari F., Anty-Edyp. Kapitalizm i schizofrenia t.1, przeł. T. Kaszubowski, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2017.
  • Dybel P., Wróbel Sz., Granice polityczności. Od polityki emancypacji do polityki życia, Fundacja Aletheia, Warszawa 2008.
  • Elliot A., Koncepcje „ja”, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
  • Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe PWN, War-szawa 2012.
  • Foucault M., Power/Knowledge. Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, red. C. Gordon, przeł. C. Gordon I in., Panthenon Books, New York 1981.
  • Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, t. II, przeł. T. Komendant, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005.
  • Foucault M., Subjectivity and Truth, w: idem, The Politics of Truth, red. S. Lotringer, przeł. L. Hochroth i C. Porter, Semiotext(e), Los Angeles 2007, s. 147-167.
  • Foucault M., What is Critique? w: idem, The Politics of Truth, op. cit., s. 41-81.
  • Foucault, M. Techniki siebie, w: idem, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przeł. D. Leszczyński i R. Rasiński, PWN, Warszawa 2000, s. 247-275.
  • Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Głowiński M., O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 1986, nr 77/4, s. 75-100.
  • Habermas J., Pojęcie działania komunikacyjnego (Uwagi wyjaśniające), przeł. A. M. Kaniowski, „Kultura i Społeczeństwo” 1986, r. XXX, nr 3, s. 21-44.
  • Husserl E., The Crisis of Europen Sciences and Transcendental Phenomenology, Northwestern University Press, Evanston 1970.
  • Jacyno M., „Wszystkie globalne problemy zaczynają się na twoim talerzu”. Doświadczenie w warunkach globalizacji, w: Kultura w czasach globalizacji, red. naukowa M. Jacyno, A. Jawłowska, M. Kempny, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004, s. 105-119.
  • Joyce J., Portret artysty z czasów młodości, przeł. Z. Allan, PIW, Warszawa 1957.
  • Kristeva J., Semeiotike. Studia z zakresu semanalizy, przeł. T. Stróżyński, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2017.
  • Kwiek M., Dylematy tożsamości. Wokół autowizerunku w powojennej myśli francuskiej, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 1999.
  • Łotman J., Kultura i eksplozja, przeł. i słowem wstępnym opatrzył B. Żyłko, PIW, Warszawa1999.
  • Meijer M., Charles Taylor’s Doctrine of Strong Evaluation. Ethics and Ontology in a Scientific Age, Rowman & Littlefield International, Lodon New York 2018.
  • Minkler K., Główne problemy konceptualizacji pojęcia polityczności, „Studia Politologiczne” 2015, nr 37, s. 50–74.
  • Mouffe Ch., Polityczność. Przewodnik krytyki politycznej, przeł. J. Erbel, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
  • Nycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy „Pamiętnik Literacki” 1990, nr 81/2, s. 95-116.
  • Pieniążek P., Podmiot (w) nowoczesności, „Forum Oświatowe” 2008, numer specjalny, s. 39-50.
  • Przybyszewski K., Kultura publiczna. Refleksje wokół kondycji społeczeństwa i państwa polskiego, Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2013.
  • Rorty R., Przygodność, ironia i solidarność, przeł. J.W. Popławski, Wydaw. W.A.B. Warszawa 2009.
  • Rousseau J.J., Przechadzki samotnego marzyciela, przeł. M. Gniewiewska, Czytelnik, Warszawa 1967.
  • Starobinski J., Jean-Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda oraz siedem esejów o Rousseau, przeł. J. Wojcieszak, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
  • Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
  • Taylor Ch., Humanizm i nowoczesna tożsamość, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castelgandolfo 1983, przygotował i wstępem opatrzył K. Michalski, Éditions du Dialogue Société d’Éditions Internationales, Paris 1988, s. 147-198.
  • Taylor Ch., Etyka autentyczności, przeł. A. Pawelec, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
  • Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Downloads

Download data is not yet available.

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.