Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 54 No. 1 (2010): KULTURA CODZIENNOŚCI – CODZIENNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA

Articles and essays

Daily Life in the Car. Patterns of Interaction and Mutual Perception of Drivers from the Perspective of the Sociology of Everyday Life

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.1.8
Submitted: May 16, 2021
Published: 2010-02-17

Abstract

The article contains an attempted reconstruction of the manners of communication which occur between the drivers of cars, in other words the characteristic methods of communicating information and the manners of their interpretation. The analysis, conducted from the perspective of the sociology of everyday life, includes that which constantly occurs in the social conditions on the roads, the interaction between drivers, their communication, their mutual influence on each other, attitudes and stereotypes. In particular the author demonstrates the specific communicative code of drivers, defines the motives for their behaviour and the means of their interpretation, and also the patterns of interaction and mutual perception. He considers whether drivers really do co-exist in the space of the same symbols and significances, if they really do mutually communicate and into what manner of interactions they enter.

References

  1. Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M., 1997, Psychologia społeczna. Serce i umysł, tłum. Anna Bezwińska i in., Zysk i S-ka, Poznań.
  2. Berger Peter L., 2000, Społeczeństwo w człowieku, w: Halina Mielnicka (red.), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Wydawnictwo Stachurski, Kielce.
  3. Dant Tim, 2007, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej. Wartości, działania, style życia, tłum. Janusz Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  4. Drozdowski Rafał, Krajewski Marek (red.), 2008, Wyobraźnia społeczna. Horyzonty — źródła — dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych współczesnego społeczeństwa polskiego. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  5. Edensor Tim, 2004, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. Agata Sadza, Wydawnictwo UJ, Kraków
  6. Giddens Anthony, 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Goffman Erving, 2006, Porządek interakcyjny, w: Aleksandra Jasińska-Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Scholar, Warszawa.
  8. Goffman Erving, 2008, Zachowanie w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, tłum. Olga Siara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  9. Golka Marian, 2007, Socjologia kultury, Scholar, Warszawa.
  10. Golka Marian, 2008, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. Hałas Ewa, 2007, Symbole i społeczeństwo. Szkice z socjologii interpretacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  12. Kaufmann Jean-Claude, 2004, Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, tłum. Krzysztof Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  13. Kofta Mirosław, Jasińska-Kania Aleksandra (red.), 2001, Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Scholar, Warszawa.
  14. Krajewski Marek, 2005, Wstęp, w: Marek Krajewski, Maja Brzozowska, W stronę socjologii przedmiotów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  15. Krajewski Marek, 2008, Motywy przewodnie i przedmioty, w: Rafał Drozdowski, Marek Krajewski (red.), Wyobraźnia społeczna. Horyzonty — źródła — dynamika. Uwarunkowania strategii dostosowawczych współczesnego społeczeństwa polskiego. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  16. Krajewski Marek, Brzozowska Maja (red.), 2005, W stronę socjologii przedmiotów Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  17. Łukaszewski Wiesław, Weigl Barbara, 2001, Stereotyp stereotypu czy prywatna koncepcja natury ludzkiej, w: Mirosław Kofta, Aleksandra Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Scholar, Warszawa.
  18. Pietrowicz Krzysztof, 2004, Nasze gadżety codzienne albo o płynności symboli statusu, w: Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz (red.), Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  19. Szlendak Tomasz, Pietrowicz Krzysztof (red.), 2004, Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  20. Sztompka Piotr, 2007, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków.
  21. Sztompka Piotr, Bogunia-Borowska Małgorzata (red.), 2008, Socjologia codzienności, Znak, Kraków.
  22. Urry John, 2008, Życie za kółkiem, w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Znak, Kraków.
  23. Zimbardo Philip G., Leippe Michael R., 2004, Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, tłum. Paweł Kwiatkowski, Zysk i S-ka, Poznań.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.