Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 61 Nr 1 (2017): STATUSY, ROLE I REPREZENTACJE W SZTUCE

Artykuły i rozprawy

Nie tylko art and science: czyli jak myśleć o praktykach łączących sztukę i naukę? Propozycja nowej typologii

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2017.61.1.9
Przesłane: 28 kwietnia 2021
Opublikowane: 30.01.2017

Abstrakt

Artists and scholars have long been interested in the relations between art and science. However, on account of the diverse and transgressive nature of these relations, they may escape attempts to classify them in accord with the traditional divisions of academic disciplines, which are so characteristic of contemporary times. These divisions also prove inadequate for consideration of the rapid technological and socio-cultural changes destabilizing the mutually autonomous territories of art and science. The author thus attempts to respond to the need for new conceptual frames that will allow the existing forms of collaboration between artists and scholars to be revealed and systematized in a more cross-sectional and reflective manner. For this purpose she proposes a new typology—a model organizing phenomena in which art combines with science.

Bibliografia

  1. Barry Andrew, Born Georgina, 2010, Art-science from Public Understanding to Public Experiment, „Journal of Cultural Economy”, t. 3, nr 1.
  2. Barry Andrew, Born Georgina, Weszkalnys Gisa, 2008, Logics of Interdisciplinarity, „Economy and Society”, t. 37, nr 1.
  3. Brockman John (red.), 1996, Trzecia kultura, tłum. Piotr Amsterdamski, Wydawnictwo CiS, Warszawa.
  4. Celiński Piotr, 2013, Postmedia: cyfrowy kod i bazy danych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  5. Frickel Scott, Albert Mathieu, Prainsack Barbara, 2016, Investigating Interdisciplinary Collaboration: Theory and Practice across Disciplines, Rutgers University Press, New Jersey.
  6. Gaztambide-Fernández Rubén A., 2013, Why the Arts Don’t “Do” Anything: Toward a New Vision for Cultural Production in Education, „Harvard Education Review”, t. 83, s. 211–237.
  7. Golka Marian, 1996, Socjologiczny obraz sztuki, Ars Nova, Poznań.
  8. Hannula Mika, Suoranta Juha, Vaden Tere, 2005, Artistic Research: Theories, Methods and Practices, Academy of Fine Arts–University of Gothenburg, Helsinki–Gothenburg.
  9. Higgins Dick, 2000, Intermedia, w: Dick Higgins, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, tłum. Krzysztof Brzeziński, słowo obraz / terytoria, Gdańsk.
  10. Ingold Tim, Knowing from the inside: Anthropology, Art, Architecture, Design (http://www.abdn.ac.uk/research/kfi/ [18.03.2017]).
  11. Kac Eduardo, The Natural History of Enigma (http://www.ekac.org/nat.hist.enig.html [17.03.2017]).
  12. Kepes Gyorgy, 1965, The Visual Arts and Sciences: A Proposal for Collaboration, „Daedalus”, t. 94, nr 1: „Science and Culture”, s. 117–134.
  13. Kluszczyński Ryszard W., 2011, Art@science. O związkach między sztuką i nauką, w: Ryszard W. Kluszczyński (red.), W stronę trzeciej kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk.
  14. Latour Bruno, 2013, An Inquiry into the Modes of Existence: An Anthropology of the Moderns, Harvard University Press, Cambridge, Mass.–London.
  15. Lévy-Leblond Jean-Marc, 2010, La science (n’)e(s)t (pas) l’art: Brèves rencontres, Editions Hermann Paris.
  16. Malina Roger F., 2011, Trzecia kultura? Od sztuki do nauki i z powrotem, w: Ryszard Kluszczyński (red. W stronę trzeciej kultury, tłum. Małgorzata Grabarczyk, Karolina Koriat, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk.
  17. Nowotny Helga, Scott Peter, Gibbons Michael, 2001, Re-Thinking Science : Knowledge and the Public in an Age of Uncertainty, Polity Press, Cambridge.
  18. Perelló Joseph, Murray-Rust Dave, Nowak Andrzej, Bishop Steven, 2012, Linking Science and Arts Intimate Science, Shared Spaces And Living Experiments, „The European Physical Journal Special Topics”, t. 214 (1), s. 597–634.
  19. Scott Jill, Hediger Irene, 2016, Recomposing Art and Science: Artists-in-Labs, De Gruyter, Berlin.
  20. Snow Charles P., 1959, The Two Cultures and the Scientific Revolution, Mansfield Center, Martino Pub lishing, Eastfield.
  21. Snow Charles P., 1965, The Two Cultures: And a second Look, Cambridge University Press, Cambridge Stember Marylin, 1998, Advancing the Social Sciences Through the Interdisciplinary Enterprise, w: William H. Newell (red.), Interdisciplinarity: Essays from the Literature, College Entrance Examination Board, New York.
  22. Vesna Victoria, 2011, Laboratoria naukowe jako pracownie artystów, w: Ryszard Kluszczyński (red. W stronę trzeciej kultury, tłum. Małgorzata Grabarczyk, Karolina Koriat, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk.
  23. Weibel Peter, 2008, Foreword, w: Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (red. The Art and Science of Interface and Interaction Design, t. 1, Springer, Heidelberg.
  24. Weibel Peter, 2005, Beyond Art: A Third Culture: A Comparative Study in Cultures, Art and Science in 20th Century Austria and Hungary, Springer, Vienna.
  25. Wilson Stephen, 2003, Information Arts: Intersections of Art, Science and Technology, The MIT Press Cambridge–London.
  26. Wilson Stephen, 2013, Art+Science Now, Thames and Hudson, London.
  27. Wójtowicz Ewa, 2016, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.