Abstrakt
Wilamowianie to grupa etniczna zamieszkująca małe miasto Wilamowice (w języku wilamowskim „Wymysoü”), leżące na pograniczu Śląska i Małopolski. Wśród wielu wyznaczników identyfikacji Wilamowian, ważne miejsce zajmują wspólna kultura, wspólna historia oraz świadomość własnej odrębności. Te wszystkie trzy elementy widoczne są w opowieściach wspomnieniowych Wilamowian na temat powojennych prześladowań. Analiza tych opowieści wykazała, że należą oni do więcej niż jednej wspólnoty pamięci. Granice między tymi wspólnotami przebiegają czasem w rodzinach. Celem badań autora była analiza pod kątem występowania świętowania w opowieściach osób należących do wilamowskocentrycznej wspólnoty pamięci. Rozmówcy nie opisywali, jak zmieniały się te święta, ale opowieści o nich stosowali do zobrazowania, jak ciężkie były to dla nich czasy. Fabularyzacji i folkloryzacji, czyli oderwaniu się od konkretnych osób i stworzeniu uwspólnotowionej wersji historii uległy opowieści o prześladowaniach kobiet noszących wilamowskie stroje na procesjach. Wszystkie zebrane relacje odnosiły się Bożego Ciała, choć zapewne działy się podczas różnych procesji. Te opowieści krążące wśród członków wilamowskocentrycznej wspólnoty pamięci zawierały w sobie wiele toposów składających się na pozytywny obraz swoich – Wilamowian, oraz negatywny obcych – Polaków i żołnierzy Armii Czerwonej.
Bibliografia
- Barth Fredrik, 2004, Grupy i granice etniczne. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.). Badania kultury, Kontynuacje. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
- Bazielich Barbara, 2001, Strój wilamowicki, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław.
- Beil Adelheid Maria, 1942, Gegenwartsentwicklung der Bielitzer Trachten, „Schlesische Blätter für Volkskunde“, nr 4, s. 13-33.
- Bierwiaczonek Krzysztof, Nawrocki Tomasz, 2020, Pomiędzy traumą wojny a codziennością. Pamięć zbiorowa mieszkańców górnośląskiej wsi Bojszowy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- Bilczewski Eugeniusz, 1936, Ciąg dalszy historii Wilamowic od roku 1910 w formie kroniki podany, rękopis, kopia w cyfrowym archiwum Stowarzyszenia „Wilamowianie”.
- Chromik Bartłomiej, Król Tymoteusz, Małanicz-Przybylska Maria (red.), 2020, Wilamowianie i ich stroje, Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową, Warszawa.
- Danek Jolanta, 2012, Śmiergust w Wilamowicach 2001–2012, Gmina Wilamowice, Wilamowice.
- Eriksen Thomas Hylland, 2013, Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Filip Elżbieta Teresa, 2000, Strój wilamowicki jako jeden z wyznaczników odrębności grupy i jego kolekcja w zbiorach Działu Etnografii Muzeum Okręgowego w Bielsku-Białej, w: Adam Bartosz (red.), Polska egzotyka w polskich muzeach (materiały z konferencji), Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów, s. 247-256.
- Filip Elżbieta Teresa, 2001, Stroje z Wilamowic , „Kalendarz Beskidzki”, 41–42, s. 92–98.
- Filip Elżbieta Teresa, 2005a, Flamandowie z Wilamowic? Stan badań, „Bielsko-Bialskie Studia Muzealne”, 4, s. 146–198.
- Filip Elżbieta Teresa, 2005b, Ubiór jako element identyfikacji grupy na przykładzie kobie¬cego stroju z Wilamowic, w: Jarosław Reszczyński (red.), Dziedzictwo kulturowe Euro¬regionu Beskidy: Materiały z konferencji „Przeszłość. Teraźniejszość. Przyszłość Euroregionu Beskidy”, Bielsko-Biała, Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, s. 37-42.
- Hajduk-Nijakowska Janina, 2016, Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych, Uniwersytet Opolski, Opole.
- Kantor Ryszard, 1982, Ubiór- strój -kostium. Funkcje odzienia w tradycyjnej społeczności wiejskiej w XIX i w początkach XX wieku na obszarze Polski, Rozprawy habilitacyjne nr 67, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
- Kłoskowska Antonina, 1996, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Król Tymoteusz, 2014, Śmiergust wilamowski: Stan badań, w: Estera Sendecka (red.), Artes: Prace roczne studentów Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humani¬stycznych, Samorząd Studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 150–185.
- Król Tymoteusz, 2016, Czym jest dla dzisiejszych Wilamowian język wilamowski? Różne funkcje, różne postawy językowe, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, nr 55, s. 241–264.
- Król Tymoteusz, 2020, Die Wilmes-Wiener, „Bielitz-Bialaer Rundbrief aus Hannover“, nr 58, s. 31– 45.
- Król Tymoteusz, Olko Justyna, Wicherkiewicz Tomasz, 2017, Awakening the language and speak¬ers community of Wymysiöeryś, “European Review”, 26(1), s. 179–191.
- Krzyżanowski Lech, (red.), 2018, Wila¬mowice 1818–2018: Miasto i ludzie, Stowarzyszenie „Wilamowianie”, Wilamowice.
- Kuhn Walther, 1940, Die Wilmesauer Frauentracht, „Schlesische Blätter für Volkskunde“, nr 4, s. 109–149.
- Kuhn Walther, 1981, Geschichte der deutschen Sprachinsel Bielitz (Schlesien), Holzner Verlag, Würzburg.
- Latosiński Józef, 1909, Monografia miasteczka Wilamowic: na podstawie źródeł autentycznych, Drukarnia Literacka pod zarządem L. K. Górskiego, Kraków.
- Latour Dorota, 1994, Dante z Wilamowic, film, https://www.youtube.com/watch?v=rs9NE9gJfhM, [dostęp 2022-02-20].
- Lehmann Albrecht, 2007, Reden über Erfahrung. Kulturwissenschaftliche Bewusstseinsanalyse des Erzählens, Dietrich Reimar Verlag, Berlin.
- Libera Zbigniew, Robotycki Czesław, 2001, Wilamowice i okolice w ludowej wyobraźni, w: Antoni Barciak (red.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy, Urząd Gminy Wilamowice, Wilamowice, s. 371- 399.
- Lipok-Bierwiaczonek Maria, 2001, Tradycje kultury ludowej. Wstęp, w: Antoni Barciak (red.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy, Urząd Gminy Wilamowice, Wilamowice, s. 263-266.
- Lipok-Bierwiaczonek Maria, 2002, Wilamowice: Mit flamandzki, stereotypy i rze¬czywistość kulturowa, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, nr 6, s. 175–188.
- Lipok-Bierwiaczonek Maria, 2008, Świat najbliższy. Szkice antropologiczne o Górnym Śląsku, tradycji i kulturze, Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych im. ks. Emila Szramka, Tychy.
- Maj Małgorzata, 2001, Zwyczaje i obrzędy doroczne, w: Antoni Barciak (red.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy, Urząd Gminy Wilamowice, Wilamowice, s. 296- 309.
- Małanicz-Przybylska, Maria, 2019, Bez muzyki, bez śpiewu nie ma świata: Muzyka w Wilamowicach, Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową, Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Mętrak Maciej, 2019, Wymysorys (Vilamovicean) and Halcnovian: Historical and present-day sociolinguistic situation of microlanguages in a southern-Polish language island, w: Lidija Rezoničnik, Nina Zavašnik (red.), Slovani od preloma 19. in 20. stoletja do danes: Jezikovne, zgodovinsko-politične spremembe in knjiže¬vni doprinos, Lublana, Študentska sekcija Zveze društev Slavistično društvo Slovenije, s. 7–19.
- Mojmir Hermann, 1930, Wörterbuch der deutschen Mundart von Wilamowice. T. 1, A-R, Polska Akademia Umiejętności, Kraków.
- Mojmir Hermann, 1936, Wörterbuch der deutschen Mundart von Wilamowice. T. 2, S-Z., Polska Akademia Umiejętności, Kraków.
- Neels Rinaldo, 2012, De nakende taaldood van het Wymysojer, een Germaans taaleiland in Zuid-Polen. Een socuilinguïstische analyse. Katolieke Universiteit Leuven, Leuven, niepublikowana praca doktorska.
- Nijakowski Lech, 2006, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Scholar, Warszawa.
- Obrębski Józef, 2005, Problem grup i zróżnicowań etnicznych w etnologii i jego socjologiczne ujęcie, w: Anna Engelking (red.), Józef Obrębski, Dzisiejsi ludzie Polesia i inne eseje, IFiS PAN, Warszawa, (s. 153–172).
- Rzeszowski L. (1908), Die deutschen Kolonien an der Westgrenze Galiziens. In: Zeitschrift für österreichische Volkskunde. Organ des Vereines für österreichische Volkskunde in Wien. XIV: Jahrgang 1908, Wien: Verlag des Vereines für österreichische Volkskunde, s. 178–199.
- Schmidt-Lauber Brigitta, 2005, Grenzen der Narratologie. Alltagskultur(forschung) jenseits des Erzählens, w: Thomas Hengartner, Brigitta Schmidt-Lauber (red.), Leben – Erzählen. Beiträge zur Erzähl- und Biographieforschung. Festschrift für Albrecht Lehmann, Dietrich Reimer Verlag, Berlin-Hamburg, s. 145-164.
- Schröder Hans Joachim, 2005, Topoi des autobiographischen Erzählens, w: Thomas Hengartner, Brigitta Schmidt-Lauber (red.), Leben – Erzählen. Beiträge zur Erzähl- und Biographieforschung. Festschrift für Albrecht Lehmann, Dietrich Reimer Verlag, Berlin-Hamburg, s. 17-42.
- Simonides Dorota, 1981, Memorat i fabulat we współczesnej folklorystyce, w: Witold Nawrocki, Michał Waliński (red.), Literatura popularna – folklor – język, t.2., Uniwersytet Śląski, Katowice.
- Simonides, D. (1989). Rozwój i znaczenie folkloru na Górnym Śląsku. [w:] D. Simonides (red.) Folklor Górnego Śląska. Katowice: Wydawnictwo Śląsk, s. 49-94.
- Simonides Dorota, Kowalski Piotr, (red.), (1991). Kultura ludowa śląskiej ludności rodzimej, Volumen, Wrocław, Warszawa.
- Šatava Leoš, 2009, Jazyk a identita etnických menšin, Možnosti zachování a revitalizace, SLON, Praha.
- Smólski Grzegorz, 1910, Kolonie i stosunki niemieckie w Galicyi, Straż polska, Kraków.
- Stomma Ludwik, 1986, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
- Sydow (von Sydow) Carl, 1934, Kategorien der Prosa-Volksdichtung, w: Erich Seemann, Harry Schewe, Johannes K. Nzig, Volkskundliche Gaben. John Meier zum 70 Geburtstage dargebracht, Walter de Gruyter, Berlin, s. 253-268.
- Szlachta-Ignatowicz Justyna, Wicherkiewicz Tomasz, 2019, O teatrze wilamowskim, „Post-scriptum Polonistyczne”, nr 23 (1), s. 89–103.
- Welzer Harald, Moller Sabine, Karoline Tschuggnall, 2009, „Dziadek nie był nazistą”. Narodowy socjalizm i Holokaust w pamięci rodzinnej, w: Magdalena Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Universitas, Kraków, s. 351-410.
- Wesołowska Henryka, 1991, Zwyczaje i obrzędy rodzinne, w: Dorota Simonides, Piotr Kowalski (red.), Kultura ludowa śląskiej ludności rodzimej, Volumen, Wrocław, Warszawa, s. 228-260.
- Wicherkiewicz Tomasz, 2003, The making of a language: The case of the idiom of Wilamowice, southern Poland, Mouton de Gruyter, Berlin, New York.
- Wicherkiewicz Tomasz, Zieniukowa Jadwiga, 2001, Język i piśmiennictwo, w: Antoni Barciak (red.), Wilamowice: Przyroda, historia, język, kultura oraz społeczeństwo miasta i gminy, Urząd Gminy Wilamowice, Wilamowice, s. 487–578.
- Żak Andrzej, 2017, Wpływ języka większości w procesie standaryzacji języka: Przykład obecności polonizmów w materiałach edukacyjnych do nauki wilamowskiego, w: Stanisław Cygan (red.), Język jako świadectwo kultury: Język. Kultura. Społeczeństwo, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce, s. 269-277.
Downloads
Download data is not yet available.