Przekonania i kompetencje zdrowotne rozwijane są podczas procesu socjalizacji przez całe życie. Aby móc dokonywać świadomych wyborów dotyczących zdrowia, a w konsekwencji osiągnąć dobrostan, priorytetowym działaniem jest edukacja zdrowotna. Badanie analizuje proces kształtowania kompetencji zdrowotnych i krytycznego myślenia o zdrowiu uczniów szkół podstawowych przez treści podręczników szkolnych. Skupia się na oficjalnej wykładni - podstawie programowej oraz podręcznikach dopuszczonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki do nauczania uczniów w szkołach podstawowych. Wyniki pokazują, że choć edukacja zdrowotna stanowi istotną część programu nauczania, istnieje brak przestrzeni na praktyczne ćwiczenia umiejętności oraz dyskusję grupową. Istnieje także potrzeba większego uwzględnienia krytycznego myślenia w procesie nauczania. Analiza wskazuje, że aktualny system edukacji zdrowotnej w Polsce ma potencjał do wprowadzenia korzystnych zmian w zdrowiu dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie ich kompetencji zdrowotnych, jednakże konieczne jest dostosowanie programów nauczania oraz podręczników do rzeczywistych potrzeb zdrowotnych dzieci i młodzieży.