Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 49 Nr 3 (2005)

Artykuły i rozprawy

Kultura konsumpcji jako kultura wyzwolenia? Między krytyką konsumeryzmu a społeczeństwem opartym na modzie

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2005.49.3.5
Przesłane: 22 października 2024
Opublikowane: 20 września 2005

Abstrakt

Consumer society is usually the object of attacks within the social sciences — sometimes even vicious ones. In this text, a different vision of consumerism is presented. The authors, basing themselves on the concept of Gilles Lipovetsky, argue that consumer culture may be treated as a culture of freedom. They attempt to develop Lipovetsky’s thesis, which links consumerism with fashion. The text’s aim is thus to turn our attention to the subject of fashion as an important sociological category, particularly in connection with consumer society and freedom. The authors also strive to delineate the various possibilities that result from it, such as the idea that society based on fashion allows us to reformulate the classical opposition of tradition versus modernity.

Bibliografia

  • Baudrillard Jean, 1998 [1981], Precesja symulakrów, tłum. Tadeusz Komendant, w: Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, wyd. 2, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków, s. 175–189.
  • Baudrillard Jean, 2001 [1997], Przed końcem. Rozmawia Philippe Petit, tłum. Renata Lis, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  • Baudrillard Jean, 2002 [1970], The Consumer Society. Myths and Structures, tłum. Chris Turner, Sage, London.
  • Bauman Zygmunt, 1995 [1988], Wolność, tłum. Joanna Tokarska-Bakir, Znak, Kraków.
  • Bauman Zygmunt, 2000 [1998], Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, tłum. Ewa Klekot, PIW, Warszawa.
  • Bauman Zygmunt, 2003, Razem, osobno, tłum. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • Beck Ulrich, 2004 [2003], Globalizacja kosmopolityczna. Twórcze samounicestwienie się porządku światowego, tłum. Agnieszka Milewska, „Przegląd Polityczny” nr 64, s. 132–135.
  • Bell Daniel, 1994 [1976], Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, tłum. Stefan Amsterdamski,
  • Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Callon Michel, 1991, Techno-economic Networks and Irreversibility, w: John Law (red.), A Sociology of Monsters: Essays on Power, Technology and Domination, Routledge, London–New York, s. 132–161.
  • Carroll John, 1998, Ego and Soul: The Modern West in Search of Meaning, Harper Collins Publishers, Sydney.
  • Castells Manuel, 2001 [1996], The Rise of the Network Society, Blackwell Publishers, Oxford, wyd. 2.
  • Debord Guy, 1998 [1967], Społeczeństwo spektaklu, tłum. Anka Ptaszkowska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  • Domański Henryk, 2002, Polska klasa średnia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego–Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław.
  • Fromm Erich, 1997, Mieć czy być?, tłum. Jan Karłowski, Rebis, Poznań.
  • Giddens Anthony, 2004 [2002], Tradycja, tłum. Andrzej Pawelec, „Przegląd Polityczny”, nr 64, s. 110–114.
  • Klein Naomi, 2004, No logo, tłum. Hanna Pustuła, Świat Literacki, Izabelin.
  • Kmita Jerzy, 1998, Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań, wyd. 2, poprawione.
  • Knorr-Cetina Karin, 1997, Sociality with Objects. Social Relations in Postsocial Knowledge Societies, „Theory, Culture & Society”, t. 14, nr 4, s. 1–30.
  • König Renè, 1979 [1971], Potęga i urok mody, tłum. Janina Szymańska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
  • Kossakowski Radosław, 2004, Spacerowicz i pucybut, czyli słów kilka o polskim społeczeństwie konsumenckim, w: Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz (red.), Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 163–182.
  • Kuczyńska Alicja, 1983, Wzory modne w życiu codziennym, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Kurczewska Joanna, Szacki Jerzy (red.), 1984, Tradycja i nowoczesność, Czytelnik, Warszawa.
  • Lasn Kalle, 2000, Culture Jam. How to Reverse America’s Suicidal Consumer Binge — and Why We Must, Quill, New York.
  • Law John, Hassard John (red.), 1999, Actor Network Theory and After, Blackwell, Oxford.
  • Lehtonen Turo-Kimmo, 2003, The Domestication of New Technologies as a Set of Trials, „Journal of Consumer Culture”, t. 3, nr 3, s. 363–385.
  • Linn Susan, 2004, Consuming Kids. The Hostile Takeover of Childhood, New Press, New York–London.
  • Lipovetsky Gilles, 1994 [1987], The Empire of Fashion. Dressing Modern Democracy, tłum. Catherine Porter, Princeton University Press, Princeton–Oxford.
  • Magala Sławomir, 1999, Między giełdą a śmietnikiem. Eseje simmlowskie, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  • Naisbitt John, Naisbitt Nana, Philips Douglas, 2003 [1999], High Tech, high touch. Technologia a poszukiwanie sensu, tłum. Alicja Unterschuetz, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Okraska Remigiusz, 2005, No logo, No Klein, „Obywatel”, nr 1, s. 64–67.
  • Olechnicki Krzysztof, 1993, Aborygeni i stalowe siekierki, „Odra”, nr 10, s. 119–121.
  • Riesman David, Glazer Nathan, Denney Reuel, 1971 [1950], Samotny tłum, tłum. Jan Strzelecki, PWN, Warszawa.
  • Ritzer George, 2001 [1999], Magiczny świat konsumpcji, tłum. Ludwik Stawowy, Muza, Warszawa.
  • Sapir Edward, 1995 [1931], Moda, w: Krzysztof Jarosław Brozi (red.), Antropologia kulturowa. Zbliżenia epok i problemów, tłum. Barbara Stanosz, Roman Zimand, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 123–131,
  • Schor Juliet B., 1999, The Overspent American. Why We Want What We Don’t Need, Harper Perennial, New York.
  • Simmel Georg, 1980 [1905], Filozofia mody, tłum. Sławomir Magala, w: Sławomir Magala, Simmel, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 180–212,
  • Simmel Georg, 1997 [1900], Filozofia pieniądza, tłum. Andrzej Przyłębski, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.
  • Skarga Barbara, 1975, Kłopoty intelektu. Między Comte’em a Bergsonem, PWN, Warszawa.
  • Sojak Radosław, 2004, Paradoks antropologiczny. Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Staniszkis Jadwiga, 2001, Postkomunizm. Próba opisu, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  • Staniszkis Jadwiga, 2003, Władza globalizacji, Scholar, Warszawa.
  • Sulima Roch, 2000, Antropologia codzienności, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  • Szacki Jerzy, 1971, Tradycja. Przegląd problematyki, PWN, Warszawa.
  • Szacki Jerzy, 1991a, Dwie strony tradycji, w: Jerzy Szacki, Dylematy historiografii idei oraz inne szkice i studia, PWN, Warszawa. s. 256–265.
  • Szacki Jerzy, 1991b, Tradycja, w: Jerzy Szacki, Dylematy historiografii idei oraz inne szkice i studia, Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 238–255.
  • Szacki Jerzy, 2002a, Coco Chanel i życie umysłowe, „Res Publica Nowa”, nr 10, s. 11–14.
  • Szacki Jerzy, 2002b, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, PWN, Warszawa.
  • Szahaj Andrzej, 2004, Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii poznania, kultury i polityki, Wydawnictwo UMK, Toruń.
  • Szlendak Tomasz, 2004, Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego–Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław.
  • Tarde Gabriel, 1904 [1901], Opinia i tłum, tłum. Kazimiera Skrzyńska, Gebethner i Wolff, Warszawa.
  • Taylor Charles, 2002 [1991], Etyka autentyczności, tłum. Andrzej Pawelec, Znak, Kraków.
  • Tully Claus J., 2003, Growing Up in Technological Worlds: How Modern Technologies Shape the Everyday Life of Young People, „Bulletin of Science, Technology & Society”, t. 23, nr 6, s. 444–456.
  • Turner Jonathan H., 2004 [1998], Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, tłum. Grażyna Woroniecka i in., PWN, Warszawa.
  • Valkenburg Patti M., Cantor Joanne, 2001, The Development of a Child into a Consumer, „Applied Developmental Psychology”, t. 22, s. 61–72.
  • Vaneigem Raoul, 2004 [1967], Rewolucja życia codziennego, tłum. Mateusz Kwaterko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  • Weber Max, 2002 [1922], Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. Dorota Lachowska, PWN, Warszawa.
  • Weber Max, 2004 [1915], Rozważania między tekstami. Teoria szczebli i kierunków religijnej negacji świata, tłum. Marian Holona, w: Max Weber, Racjonalność, władza, odczarowanie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 98–132.
  • Ziemkowski Marcin, 2004, Affluenza — społeczna choroba czy warunek prosperity, w: Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz (red.), Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 215–239.
  • Zybertowicz Andrzej, 2002, Demokracja jako fasada: przypadek III RP, w: Edmund Mokrzycki, Andrzej Rychard, Andrzej Zybertowicz (red.), Utracona dynamika? O niedojrzałości polskiej demokracji, IFiS PAN, Warszawa, s. 173–214.

Downloads

Download data is not yet available.