Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 48 Nr 1 (2004): Socjologia wobec dyskursu

Artykuły i rozprawy

Geneza prasy sensacji — pojawienie się prasy komercyjnej

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2004.48.1.7
Przesłane: 7 listopada 2024
Opublikowane: 17 marca 2004

Abstrakt

The sketch presents news print media as a new idea in the market economy and mass society in 19th century. The Author analyzes how this form of mass communication influences and affects the processes of democratization of a society — the beginnings of civil society. He shows origins of news media in Europe (France) and USA, in two different ways.
Popular media was founded for “private citizens” in politics, who were looking for “easy information” (news) about social life or establishment, that buy print media for entertainment. Sensational press accommodates expectations and needs of lesser educated citizens, interested in scandals and gossip. The popular press is directed to readers of the “lower culture”, who like folk stories and folk entertainment. The commercialization of media caused the development of press and journalism, built lay-outs, comics, photos, headlines, leads, news.
Process of commercialization has initiated the inclusion of many groups into a civil society.

Bibliografia

  • Adam A., Lerminier G., Morot-Sir E. (red.), 1980, Literatura francuska, t. 2, tłum. J. Arnold-Ejsmond i in., PWN, Warszawa.
  • Arens W. F., Bovee C. L., 1994, Contemporary Advertising, Irwin, Burr Ridge, Ill.
  • Bajka Z., 1993, Krótka historia reklamy na świecie i w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4.
  • Barańczak S., 1975, Słowo — perswazja — kultura masowa, „Twórczość”, nr 7.
  • Baszkiewicz J., 1978, Historia Francji, Ossolineum, Wrocław.
  • Beard Ch. A., Beard M. R., 1961, Rozwój cywilizacji amerykańskiej, PWN, Warszawa.
  • Bednarek S., 1995, Pojmowanie kultury i jej historii we współczesnych syntezach dziejów kultury polskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Benjamin W., 1975, Twórca jako wytwórca, tłum. H. Orłowski, J. Sikorski, wstęp J. Kmita, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  • Butkiewicz T., 1958, Komercjalizacja prasy warszawskiej w latach sześćdziesiatych i siedemdziesiątych XIX wieku, „Kwartalnik Prasoznawczy, nr 4.
  • Chałasiński J., 1958, Prasa w kulturze amerykańskiej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4.
  • Chałasiński J., 1973, Kultura amerykańska. Formowanie się kultury narodowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki, LSW, Warszawa.
  • Doktorowicz K., 1995, Europejska telewizja publiczna. Zmiana modelu w Europie Zachodniej, Uniwersytet Śląski, Katowice.
  • Dunin J., 1973, Druk i wielkomiejski folklor, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. 15.
  • Dunin J., 1974, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
  • Eco U., 1971, Retoryka i ideologia w „Tajemnicach Paryża” Eugeniusza Sue, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.
  • Gluza R., 1996, Chcemy być sensacyjni, „Press”, nr 7.
  • Goban-Klas T., 1999, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
  • Goban-Klas T., 1998, Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Business Press, Warszawa.
  • Godzic W., 2000, Ziemia jałowa czy pieszczota dla oczu, w: Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków.
  • Golka B., 1977, Prasa w USA, PWN, Warszawa.
  • Hallin D. C., 1992, The Passing of the «High Modernism» of American Journalism, „Journal of Communication”, nr 42 (summer), s. 14–25.
  • Honigmann G., 1974, William Randolph Hearst, czyli dzieje pewnego skandalisty, tłum. D. Borkowska, KiW, Warszawa.
  • Jesionowska E., 1965, Powieść w odcinkach na łamach dzienników polskich, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3.
  • Keith R. J., 1977, The Marketing Revolution, w: H. A. Thompson (red.), The Great Writings in Marketing, The Petroleum Publishing Co., Tulsa-Oklahoma.
  • Kłoskowska A., 1983, Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa.
  • Kłoskowska A., 1969, Kultura masowa we Francji. Francuska sentymentalna prasa kobieca, w: A. Kłoskowska, Z historii i socjologii kultury, PWN, Warszawa.
  • Kurta H., 1977, Informacja, KAW, Warszawa.
  • Kurta H., Meissner L., 1972, Prasa za granicą. Sylwetki 147 wybranych dzienników i czasopism z 39 krajów oraz krótkie charakterystyki 14 agencji prasowych, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków.
  • Kurta H., Słomkowska A., 1966, Zarys historii prasy francuskiej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Lalewicz J., 1980, Telewizja i kształt potocznego świata, w: M. Czerwiński (wyb.), Telewizja i społeczeństwo, Wydawnictwo Radia i Telewizji, Warszawa.
  • Lankau J., 1960, Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513–1729, PWN, Kraków.
  • Masłowski W., 1986, Kryptoreklama w prasie (Raport z badań), „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 4.
  • Mikułowski-Pomorski J., 1988, Rola mediów w procesie komunikacji, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3.
  • Morin E., 1965, Duch czasu, tłum. A. Frybesowa, Znak, Kraków.
  • Morin E., 1975, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhard, PIW, Warszawa.
  • Nałęcz D., 1982, Zawód dziennikarza w Polsce 1918–1939, PWN, Warszawa–Łódź.
  • Nieć M., 2000, Analiza prasoznawcza artykułu promującego, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, nr 4.
  • Nieć M., 2003, Tabloid — geneza idei, „Rocznik Nauk Społecznych KUL”, z. 1.
  • Ochocki A., 1980, Reporter przed konfesjonałem, czyli jak się przed wojną robiło gazetę, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
  • Paczkowski A., 1973, Czwarta władza. Prasa dawniej i dziś, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Pawełczyk P., Piontek D., 1999, Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, UAM, Poznań.
  • Pisarek W., 1965, Słownictwo języka współczesnej informacji prasowej, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3.
  • Rossiter J. R., Percy L., 1997, Advertising, Communications and Promotion Management, The McGraw-Hill, New York.
  • Steinmann H., Schreyoegg G., 2001, Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem.
  • Koncepcje, funkcje, przykłady, tłum. L. Martan, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  • Sztucki T., 1998, Encyklopedia marketingu. Definicje, zasady, metody, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Tetelowska I., 1960, Rozważania o sensacji prasowej, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 4.
  • Thibaudet A., 1997, Historia literatury francuskiej. Od Rewolucji Francuskiej do lat trzydziestych XX wieku, tłum. J. Guze, PWN, Warszawa.
  • Tomaszewski E., 1968, Proces komercjalizacji codziennej prasy warszawskiej, w: Historia prasy polskiej a kształtowanie się kultury narodowej, t. 2, PWN, Warszawa.
  • Władyka W., 1982, Krew na pierwszej stronie. Sensacyjne dzienniki Drugiej Rzeczypospolitej, Czytelnik, Warszawa.
  • Wojcik K., 1997, Public relations od A do Z, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Wyka K., 1947, Podróż do krainy nieprawdopodobieństwa, „Twórczość”, nr 9.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 2 3 4 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.