Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 63 Nr 3 (2019): W SETNĄ ROCZNICĘ URODZIN ANTONINY KŁOSKOWSKIEJ

Artykuły i rozprawy

Dance as a Sign: Discovering the Relation Between Dance Movement and Culture

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2019.63.3.4
Przesłane: 31 stycznia 2020
Opublikowane: 27 września 2019

Abstrakt

This article presents examples of the relationship between culture, dance, and the body in the fields of communication (with oneself, the community, God/deity), the social hierarchy, social values, relations between the individual and the group, and relations between genders, from the perspective of the sociology of the dance. The sociological perspective also indicates the various historical, ritual, control, and regulatory roles that traditional and modern dances play in the communities in which they arise and are performed. The second part of the text contains a case study of the Japanese ankoku butoh dance. The author presents the philosophical roots of the dance (e.g., Japanese mythology, Zen Buddhist philosophy) and the creator’s personal experiences (childhood trauma and post-war social situation) as factors that influenced the dance’s development. The example of ankoku butoh illustrates the interrelation between cultural meanings and dance movements.

Bibliografia

  1. Blumer, Herbert. 1969. Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  2. Byczkowska, Dominika. 2012a. “Ciało to mój największy nauczyciel”. Interakcje z własnym ciałem w pracy tancerza.” Przegląd Socjologii Jakościowej 8(2): 112–127.
  3. Byczkowska, Dominika. 2012b. Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  4. Byczkowska-Owczarek, Dominika. 2019. “The analytical procedures of grounded theory methodology in research on the human body.” Przegląd Socjologii Jakościowej 15(3): 56–69.
  5. Capiga-Łochowicz, Aleksandra. 2012. “Źródła warsztatu scenicznego Hijikaty Tatsumiego.” In: Wiesna Mond-Kozłowska (ed.). Na jedwabnym szlaku gestu. Kraków: Wydawnictwo WAM: 241–262.
  6. Chaiklin, Sharon, Hilda Wengrower (eds.). 2009. The Art and Science of Dance/Movement Therapy: Life Is Dance. New York: Routledge.
  7. Goellner, Ellen W., Jacqueline Shea Murphy (eds.). 1995. Bodies of the Text: Dance as Theory, Literature as Dance. New Brunswick–New Jersey: Rutgers University Press.
  8. Gilbert, Helen. 1992. “The Dance as text in contemporary Australian drama: movement and resistance politics.” A Review of International English Literature 23(1): 134–147.
  9. Grau, Andrée. 2005. “When the landscape becomes flesh: an investigation into body boundaries with special reference to Tiwi dance and Western classical ballet.” Body and Society 11: 141–163.
  10. Hanna, Judith Lynne. 1988. Dance, Sex and Society: Signs of Dominance, Deviance, and Desire. Chicago–London: The University of Chicago Press.
  11. Kasai, Toshiharu. 2000. “A note on butoh body dance.” Memoirs of the Hokkaido Institute of Technology 31: 353–360.
  12. Kasai, Toshiharu, Kate Parsons. 2003. “Perception in butoh dance.” Memoirs of the Hokkaido Institute of Technology 31: 257–264.
  13. Konecki, Krzysztof T. 2016. Is the Body the Temple of the Soul? Modern Yoga Practice as a Psychosocial Phenomenon. Kraków: Jagiellonian University Press.
  14. Kubinowski, Dariusz. 1997. Proces wychowania tanecznego w środowisku wiejskim. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  15. Lepecki, Andre. 2006. Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement. New York: Routledge.
  16. Merleau-Ponty, Maurice. 1965. Phenomenology of Perception. London: Routledge & Kegan Paul.
  17. Olszewski, Brandon. 2008. “El cuerpo del Baile: the kinetic and social fundaments of tango.” Body and Society 14(2): 63–81.
  18. Pastuszak, Katarzyna J. 2014. Ankoku Buto Hijikaty Tatsumiego. Teatr ciała-w-kryzysie. Kraków: Universitas.
  19. Picard, Caroline J. 2006. From Ballroom to Dance Sport: Aesthetics, Athletics and Body Culture. Albany, NY: State University of New York Press.
  20. Strauss, Anselm. 1993. Continual Permutations of Action. New York: Transaction Publishers.
  21. Turner, Bryan S., Steven P. Wainwright. 2003. “Corps de ballet: the case of injured ballet dancer.” Sociology of Health and Illness 25(4): 269–288.
  22. Varadan, Komala. 2012. “Solo Indian classical dance.” In: Wiesna Mond-Kozłowska (ed.). Na jedwabnym szlaku gestu. Kraków: Wydawnictwo WAM: 129–138.
  23. Zamorska, Magdalena. 2014. Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy butō. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Libron–Instytut Muzyki i Tańca.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.