Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 63 Nr 3 (2019): W SETNĄ ROCZNICĘ URODZIN ANTONINY KŁOSKOWSKIEJ

Artykuły i rozprawy

The Semiotics of Cyberculture: the Example of Artistic Discourse

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2019.63.3.3
Przesłane: 31 stycznia 2020
Opublikowane: 27 września 2019

Abstrakt

In this text the author reflects on the semiotic existence of culture discourses in connection with the rapid development of digital technology. The author analyzes selected texts of digital art as examples of the transformation in how works of literature, sculpture, or film exist. The article covers how movable font, which changes in shape and color, participates in shaping literary meanings; the creation of semiotic and interactive figures; the textualization of the user’s actions and body; dematerialization; processuality; narrativization; the temporalizing of sculpture, which changes before the eyes of the recipient; the presence of alternative narratives in literature and film; multi-variant plots co-created by the recipient; and the artistic use of other discourses. The author proves that the structure and specificity of the digital sign lies at the base of the changes. The digital sign is immaterial, programmable, and hybrid, and combines aspects of expression, meaning, and action, which makes it efficient.

Bibliografia

  1. Barthes Roland. 1996. “Teoria tekstu.” Transl. Aleksander Milecki. In: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, vol. 4, part. 2, Henryk Markiewicz (ed.), Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  2. Bolter Jay David. Grusin Richard. 2000. Remediation: Understanding New Media. Cambridge–London: The MIT Press.
  3. Bolter Jay David. Gromala Diane. 2005. Windows and Mirrors: Interaction Design, Digital Art, and the Myth of Transparency. Cambridge–London: The MIT Press.
  4. Eskelinen Markku. 2012. Cybertext Poetics: The Critical Landscape of New Media Literary Theory. London–New York: Continuum.
  5. Kobro Katarzyna, Władysław Strzemiński. 1993. Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego. Łódź: Muzeum Sztuki.
  6. Latour Bruno. 2009. “Dajcie mi laboratorium, a poruszę świat.” Transl. K. Abriszewski. Teksty Drugie No. 1–2.
  7. Leeuwen Theo van. 2005. Introducing Social Semiotics. London–New York: Routledge.
  8. Lotman Yuri M. 1990. Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture. Transl. Ann Shukman. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.
  9. Manowich Lev. 2001. The Language of New Media. Cambridge–London: The MIT Press.
  10. Nycz Ryszard. 2017. “W stronę innowacyjnej humanistyki polonistycznej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje.” In: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
  11. Ricardo Francisco J. 2009. “Reading discursive spaces of text rain, transmodally.” In: Francisco J. Ricardo (ed.). Literary Art in Digital Performance: Case Studies and New Media Art and Criticism, New York: Continuum, 52–68.
  12. Saemmer Alexandra. 2010. “Digital Literature—A Question of Style.” In: Roberto Simanowski, Jörgen Schäfer, Peter Gendolla (eds.). Reading Moving Letters: Digital Literature in Research and Teaching. Bielefeld: Transcript Verlag.
  13. Schäfer Jörgen. 2007. “Gutenberg Galaxy Revist(it)ed. A Brief History of Combinatory, Hypertextual and Collaborative Literature from the Baroque Period to the Present.” In: Peter Gendolla, Jörgen Schäfer (eds.). The Esthetics of Net Literature: Writing, Reading and Playing in Programmable Media. Bielefeld: transcript Verlag.
  14. Schäfer Jörgen. 2010. “Reassembling the literary: toward a theoretical framework for literary communication in computer-based media.” In: Jörgen Schäfer, Peter Gendolla (eds.). Beyond the Screen: Transformations of Literary Structures, Interfaces and Genres. Bielefeld: transcript Verlag.
  15. Szczęsna Ewa. 2018. Cyfrowa semiopoetyka. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
  16. Simanowski Roberto. 2007. Digital Art. And Meaning. Reading Kinetic Poetry, Text Machines, Mapping Art, and Interactive Installations, Minneapolis–London.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.