Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 48 Nr 4 (2004): Media stare i nowe

Artykuły i rozprawy

Korporacje medialne a cechy kultury globalnej

Przesłane: 10 kwietnia 2025
Opublikowane: 15 grudnia 2004

Abstrakt

The essential aim of this article is to present the mechanism of changes in the contemporary culture dependent on global media. The international media corporations control a vast network of production and distribution of goods and services connected especially with the American entertainment industry. As the consumption of cultural goods and services spreads all over the world, the production itself tends to concentrate. These processes have significant impact on the development of domestic cultural industries. We can observe a creation of a “global culture” with its own distinctive features. The culture is global and local simultaneously, diverse and uniform, ethnic and international at the same time. Simulation, virtual reality and spectacular events belong to specific elements of the global culture.

Bibliografia

  • Alger Chadwik, 1993, Local People and Global Culture, w: Jan Danecki (red.), Insights into Maldevelopment: Reconsidering the Idea of Progress, UW, Warszawa.
  • Banaszkiewicz Karina, 2000, Nikt nie rodzi się telewidzem. Człowiek — kultura — audiowizualność, Nomos, Kraków.
  • Barber Benjamin, 2000, Dżihad kontra McŚwiat, tłum. Hanna Jankowska, Muza, Warszawa.
  • Baudrillard Jean, 1994, Świat video i podmiot fraktalny, w: Andrzej Gwoźdź (red.), Po kinie?… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Universitas, Kraków.
  • Baudrillard Jean, 1998, Ameryka, Sic!, tłum. Renata Lis, Warszawa.
  • Bauman Zygmunt, 2000, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, tłum. Ewa Klekot, PIW, Warszawa.
  • Buksiński Tadeusz, 2001, Społeczeństwo informatyczne i komunikacyjne, w: Zbigniew Blok (red.), Społeczne problemy globalizacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Burszta Wojciech J., Kuligowski Waldemar, 1999, Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Sic!, Warszawa.
  • Debord Guy, 1998, Społeczeństwo spektaklu, tłum. Anka Ptaszkowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk.
  • Dyczewski Leon, 2000, Tożsamość społeczno-kulturowa w globalizującym się świecie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
  • Eco Umberto, 1998, Semiologia życia codziennego, tłum. Joanna Ugniewska, Piotr Salwa, Czytelnik, Warszawa.
  • Gajda Janusz, 2001, Mass media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur, w: Jerzy Nikitorowicz, Mirosław Sobecki, Dorota Misiejuk (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej, t. 1, Trans Humana, Białystok.
  • Godzic Wiesław, 1996, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Universitas, Kraków.
  • Godzic Wiesław, 1999, Czy nowe media potrzebują nowej estetyki? Humanista w Internecie, w: Krystyna Wilkoszewska (red.), Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Universitas, Kraków.
  • Golka Marian, 1999, Cywilizacja, Europa, globalizacja, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.
  • Golka Marian, 2001, Kultura w przestrzeni globalnej, w: Zbigniew Blok (red.), Społeczne problemy globalizacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Groff Linda, 1997, Komunikacja międzykulturowa: pomoc w międzynarodowym zrozumieniu i współpracy we współzależnym świecie, w: Lech Zacher (red.), Problemy społeczeństwa informacyjnego, WSPiZ, Warszawa.
  • Huntington Samuel, 1996, Powrót do Zachodu, „Rzeczpospolita”, 24–26 grudnia.
  • Jakubowicz Karol, 1994, Europejska wioska informacyjna — ponadnarodowe koncerny prasowe czy prasa krajowa?, w: Ewa Dąbrowska i in. (red.), Wolne media dla Europy, Wydawnictwo Słowaków, Kraków.
  • Kare-Silver Michael de, 2002, E-szok. Rewolucja elektroniczna w handlu, tłum. Anna Walczak, PWE, Warszawa.
  • Katz Jon, 1997, Birth of a Digital Nation, „Wired — The Netizen”, 5 kwietnia, http://www.wired.com/wired/5.04/netizen_pr.html
  • Korporowicz Leszek, 1999, Tożsamość wyobrażona, w: Andrzej Tyszka (red.), Róża wiatrów Europy. O środkowoeuropejskiej tożsamości kulturowej, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Kowalski Tadeusz, 2001, Wprowadzenie do ekonomiki mediów, w: Bohdan Jung (red.), Media, komunikacja, biznes elektroniczny, Difin, Warszawa.
  • Krzemiński Adam, 2000, Babel przez kabel, „Polityka”, nr 27.
  • Krzysztofek Kazimierz, 1999, Tendencje globalnej dyfuzji u progu XXI wieku, w: Andrzej Tyszka (red.), Róża wiatrów Europy. O środkowoeuropejskiej tożsamości kulturowej, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Krzysztofek Kazimierz, 2000, Globalna kultura i globalne zarządzanie, „Sprawy Międzynarodowe”, nr 1.
  • Kunczik Michael, Zipfel Astrid, 2000, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, tłum. Jerzy Łoziński, Wojciech Łukawski, Scholar, Warszawa.
  • Loska Krzysztof, 1998, Flâneur jako metafora współczesnej kultury, w: Andrzej Gwóźdź, Sław Krzemień-Ojak (red.), Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Trans Humana, Białystok.
  • Loska Krzysztof, 2001, Dziedzictwo McLuhana — między nowoczesnością a ponowoczesnością, Rabid, Kraków.
  • Martin Hans-Peter, Schumann Harald, 2000, Pułapka globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt, tłum. Marek Zybura, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
  • Mead Margaret, 1978, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. Jacek Hołówka, PWN, Warszawa.
  • McChesney Robert, 1999, The New Global Media. It’s a Small World of Big Conglomerates, „Future Story”, 29 listopada, htttp://www.thenation.com/issue/991129/1129mcchesney.shtml [23.08.2000].
  • Mizińska Jadwiga, 2001, Czas i wartości w postmodernizmie: człowiek niedyskretny, „Przegląd Powszechny”, nr 3.
  • Mrozowski Maciej, 2001, Media masowe. Władza rozrywka i biznes, ASPRA-JR, Warszawa.
  • Novak Michael, 2000, Plagą naszych czasów jest nihilizm, rozmowa z Michaelem Novakiem 2000, w: Bronisław Wildstein (red.), Profile wieku, Politeja, Warszawa.
  • Olszewska-Dyoniziak Barbara, 1998, Oblicza kultury. Wstęp do antropologii międzykulturowej komunikacji, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  • Paradowski Ryszard, 2000, Globalizacja w świetle teorii dominant kulturowych, w: Jerzy Zdanowski (red.), Kultury pozaeuropejskie i globalizacja, Elipsa, Warszawa.
  • Puijk Roel, 1999, When the Nation Stops — Media Events. Place in Popular Culture, w: Wiesław Godzic (red.), Aspects of Audiovisual Popular Culture in Norway and Poland, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  • Ritzer George, 2001, Magiczny świat konsumpcji, tłum. Ludwik Stawowy, Muza, Warszawa.
  • Siwak Wojciech, 2001, Tożsamość a media globalne — wirtualne tożsamości cyberprzestrzeni, w: Jerzy Nikitorowicz, Mirosław Sobecki, Dorota Misiejuk (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej, t. 1, Trans Humana, Białystok.
  • Smolar Eugeniusz, 1994, Rola międzynarodowych sieci radiowo-telewizyjnych w procesie integracji Europy, w: Ewa Dąbrowska i in. (red.), Wolne media dla Europy, Wydawnictwo Słowaków, Kraków.
  • Szkudlarek Tomasz, 1999, Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Impuls, Kraków.
  • Szlendak Tomasz, 1998, Technomania. Cyberplemię w zwierciadle socjologii, Graffiti BC, Toruń.
  • Sztompka Piotr, 2002, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków.
  • Tokarski Stanisław, 2000, Westernizacja, easternizacja, globalizacja — trudności reorientacji w nowej czasoprzestrzeni kulturowej, w: Jerzy Zdanowski (red.), Kultury pozaeuropejskie i globalizacja, Elipsa, Warszawa.
  • Wolski Marek, 2001, Tajemnice Peru, „Życie”, 18 sierpnia.
  • Zdanowski Jerzy, 2000, Globalizacja — pytania i niepokoje, w: Jerzy Zdanowski (red.), Kultury pozaeuropejskie i globalizacja, Elipsa, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.