Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 54 No. 2 (2010): KULTURA – MEDIA – JĘZYK

Articles and essays

The Press and the Internet: Competition or Complementary?

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.2.6
Submitted: May 16, 2021
Published: June 17, 2010

Abstract

The author’s considerations concern the relationship in the period of fundamental changes in technology and culture between the press and the Internet — two media which are different in both form and function. The influence of the press is changing which is shown in the diminishing sales worldwide, and the significance of the Internet is increasing. The systematic contraction of the market for the press is caused by several factors. The competitiveness of the Internet increases with the increasing participation of the young generation in social life. At the same time there is a deep cultural transformation underway which involves the increasing domination of the pictorial environment, the marginalization of the word, the shallowness which replaces previous values. There are many possible futures for the press. The most probable is that it will adapt in form and will continue to exist in the media market. The influence  of the press on future societies remains unclear.

References

  1. Bauer Zbigniew, 2008, Rozwój środków komunikowania, w: Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków.
  2. Bendyk Edwin, 2004, Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci, Wydawnictwo WAB, Warszawa.
  3. Czubakowska Sylwia, Osipczuk Małgorzata, 2002, Infoholizm — plaga XXI wieku, www.psychotekst.com.
  4. Dobek-Ostrowska Bogusława (red.), 2001, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  5. Durning Alan, 1992, How Much Is Enough: The Consumer Society and the Future of Earth, Worldwatch Institute, New York.
  6. Goban-Klas Tomasz, 2008, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Grynkiewicz Tomasz, 2006, Gazety na e-papierze już w 2007 roku?, „Gazeta Wyborcza”, 3 lipca.
  8. Iłowiecki Maciej, 2003, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Gaudium, Lublin.
  9. Jenkins Henry, 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  10. Katz Eliu, 1990, Badania komunikowania od czasów Lazarsfelda, „Przekazy i Opinie”, nr 3–4.
  11. Kowalski Tadeusz, 2006, Prasa codzienna — rozwój w cieniu nowych technologii, w: Tadeusz Kowalski, Bohdan Jung (red.), Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  12. Lepa Adam, 2003, Pedagogika mass mediów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
  13. Lindstrom Martin, 2009, Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy, tłum. Magdalena Zielińska, Znak, Kraków.
  14. Meyer Philip, 2004, The Vanishing Newspaper: Saving Journalism in the Information Age, University of Missouri Press, Columbia.
  15. Paprocka Marta, 2005, Ile czasu pozostało tradycyjnym mediom?, www.wiadomosci.mediarun.pl [14.11.2005].
  16. Pisarek Walery, 1983, Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków.
  17. Siuda Piotr, 2007, Fanfiction — przejaw medialnych fandomów, w: Włodzimierz Gruszczyńska, Anna Hebda (red.), Człowiek a media. Obserwacje — wizje — obawy, Instytut Dziennikarstwa UW, Warszawa.
  18. Sowula Grzegorz, 2008, Biblioteka na ekranie, „Rzeczpospolita”, 6–7 września.
  19. Spychalski Gedymin B. (red.), 2002, Zarys historii myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdz. Teoria ekonomiczna Keynesa i jego następców (keynesistów).
  20. Stasiak Piotr, 2006, Człowiek z ekranu, „Polityka”, 2 grudnia.
  21. Sztompka Piotr, 2005, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków.

Downloads

Download data is not yet available.