Tom 72 Nr 3 (2019): Azja: Kultura – Edukacja – Społeczeństwo
Azja: Kultura – Edukacja – Społeczeństwo
An outline of the situation of education of the Mongol minority in the People’s Republic of China after 1978
Instytut Nauk Politycznych PAN
Abstrakt
Edukacja mniejszości narodowych w Chińskiej Republice Ludowej nie jest jednolita, ale tworzy rozbudowany system instytucji wdrażających zróżnicowane programy nauczania. W różnych częściach Chin szkolnictwo, w tym jego segment mniejszościowy, kształtowało się w odmiennych uwarunkowaniach. Jeśli dodamy do tego wielkie zróżnicowanie grup etnicznych oraz ich samoorganizacji politycznej, otrzymamy bardzo złożony system, który trudno badać całościowo. Nie znajduje to jednak odpowiedniego odzwierciedlenia w literaturze naukowej, być może dlatego, że jego analiza możliwa jest de facto wyrywkowo oraz podczas badań terenowych. Niniejsze opracowanie stanowi próbę uzupełnienia luki w badaniach nad edukacją mniejszości w Chinach poprzez wskazanie, że szczególnie w przypadku promowanej edukacji dwujęzycznej, ale też i innych modeli, mamy do czynienia z różnicami w praktyce ich wdrażania. Przedstawiono również wybrane uwarunkowania powyższych procesów.
Bibliografia
- Golik K., Implementacja reformy edukacji Chińskiej Republiki Ludowej 2010–2020 w Regionie Autonomicznym Mongolii Wewnętrznej – informacje wstępne [‘Implementation of the 2010–2020 education reform of the People’s Republic of China in the Inner Mongolia Autonomous Region – preliminary findings’], [in:] Local and global Asian perspectives: jubilee book for Professor Sławoj Szynkiewicz, ed. K. Baraniecka-Olszewska, I. Kabzińska, O. Tangad, The Institute of Archeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences, Committee on Ethnological Sciences of the Polish Academy of Sciences, Polish Academy of Sciences, Warsaw 2018.
- Huang Ch., Mandarin Monday: 8 political slogans that change d the course of China’s history, “The Beijinger” [online], 12 VIII 2019 [accessed: 4 X 2019], available at: <https://www.thebeijinger.com/blog/2019/08/12/8-famous-political-slogans-changed-chinas-course-of-history>.
- Local and global Asian perspectives: jubilee book for Professor Sławoj Szynkiewicz, ed. K. Baraniecka-Olszewska, I. Kabzińska, O. Tangad, The Institute of Archeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences, Committee on Ethnological Sciences of the Polish Academy of Sciences, Polish Academy of Sciences, Warsaw 2018.
- Postiglione G. A., Schooling and inequality in China, [in:] Social change in China. Inequality in a market economy, ed. G. A. Postiglione, An East Gate Book, M. E. Sharpe, Armonk–New York–London 2006.
- Rowiński J., Jakóbiec W., System konstytucyjny Chińskiej Republiki Ludowej [‘The Constitutional system of the People’s Republic of China’], Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2006.
- Social change in China. Inequality in a market economy, ed. G. A. Postiglione, An East Gate Book, M. E. Sharpe, Armonk–New York–London 2006.
- Wang D., Obowiązkowe szkolnictwo wiejskie w Chinach: obecna sytuacja, trudności, strategie rozwiązań [‘Mandatory rural education in China: current situation, difficulties, solution strategies’], “Azja–Pacyfik” 2004, nr 7.
- 巴特尔 [Bateer], 呼和浩特职业育志 [‘Description of vocational education in Höhhot’], 内蒙古人民出版社 [‘Inner Mongolia People’s Publishing House’], Höhhot 1996.
- 陈立鹏 [Chen L.], 中国少数民族教育立法新论 [‘The new theory of China’s ethnic minority education legislation’], 中央民族大学出版社 [‘Central University for Nationalities Publishing House’], Beijing 2007.
- 特格舍 [Tegeshe], 周玉树 [Zhou Y.], 蒙古族教育史 [‘The history of Mongolian education’], 内蒙古人民出版社 [‘Inner Mongolia People’s Publishing House’], Höhhot 1995.
- 腾星 [Teng X.], 王军 [Wang J.], 20 世纪中国少数民族与教育 [‘Twentieth-century Chinese national minorities and education’], 中央民族大学出版社 [‘Central University for Nationalities’], Beijing 2001.
Downloads
Download data is not yet available.