Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 53 No. 4 (2009): Visual Culture (?)

Articles and essays

Portrait in an Interior — between the Sociology and Anthropology of Photography

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2009.53.4.2
Submitted: July 18, 2021
Published: 2009-12-28

Abstract

This text is an attempt to analyze the works of a selection of contemporary artistic photographers (including Weronika Łodzińska, Reiko Imoto and Todda Hido) from the perspective of sociology and visual anthropology. The first is represented by the texts of Pierre Bourdieu as well as John Tagg, while the latter by Hans Belting and Gaston Bachelard. The author examines the photographic manner of picturing society and the cultural identity of the subjects — from the typical studio portrait through social projects (August Sander) to contemporary documentary photography in which the identity of the individual and their social position is shown without the presence of a model (Candida Höfer).

References

  1. Bachelard Gaston, 1994, The Poetics of Space: The Classic Look at How We Experience Intimate Places, tłum. Maria Jolas, Beacon Press, Boston.
  2. Bal Mieke, 2006, Dyskurs muzeum, tłum. Małgorzata Nitka, w: Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Universitas, Kraków.
  3. Barthes Roland, 1996, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  4. Belting Hans, 2007, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. Mariusz Bryl, Universitas, Kraków.
  5. Benjamin Walter, 1996a, Mała historia fotografii, tłum. Janusz Sikorski, w: Walter Benjamin, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  6. Benjamin Walter, 1996b, Paryż — stolica dziewiętnastego wieku, tłum. Hubert Orłowski, w: Walter Benjamin, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  7. Berger John, 1999, O patrzeniu, tłum. Sławomir Sikora, Fundacja Aletheia, Warszawa.
  8. Bourdieu Pierre, 1990, Photography: A Middle-brow Art, tłum. Shaun Whiteside, Polity Press, Oxford.
  9. Buczyńska-Garewicz Hanna, 2006, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Universitas, Kraków.
  10. Czartoryska Urszula, 2005a, Użytki społeczne fotografii, w: Urszula Czartoryska, Fotografia — mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  11. Czartoryska Urszula, 2005b, W kręgu teorii Benjamina, w: Urszula Czartoryska, Fotografia — mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  12. Hamon Philippe, 2004, Czym jest opis?, w: Michał Głowiński (red.), Narratologia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  13. Heidegger Martin, 2007, Budować, mieszkać, myśleć, w: Martin Heidegger, Odczyty i rozprawy, tłum. Janusz Mizera, Aletheia, Warszawa.
  14. Heynen Julian, 2003, w: 50th International Art Exhibition. Dreams and Conflicts: The Dictatorship of the Viewer, red. F. Bonami, M. L. Frisa, katalog wystawy, La Biennale di Venezia, Wenecja.
  15. Imoto Reiko, 2007, Dreamscapes, OKiS, Wrocław.
  16. Sikora Sławomir, 2004, Fotografia między dokumentem a symbolem, IS PAN, Izabelin.
  17. Tagg John, 1988, The Burden of Representation, Palgrave, Macmillan, New York.
  18. Vidler Anthony, 1999, The Explosion of Space, w: Film Architecture, Dietrich Neumann (red.), Prestel, Münich–London–New York.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.