Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 53 No. 3 (2009): The Area of Memory

From the Research Workshops

The Internet as a Theatre of Death: About Experiencing Death, Cemetery and Mourning in the Virtual World

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2009.53.3.10
Submitted: July 19, 2021
Published: 2009-09-21

Abstract

The article is devoted to methodological and theoretical problems that have recently arisen at the junction of history and new technologies. History has started to use profusely the categories of memory and narration, and a wider meaning is given to the notion “historical source”. The new media involve their users more and more widely in the processes of creating virtual messages and an authentic “digital revolution” in “producing historical knowledge” has become a much discussed topic. The author wonders how these changes influence the role of a historian and the shape of contemporary science.

References

  1. Antropologia, 1993, Antropologia śmierci. Myśl francuska, wyb. i tłum. Stanisław Cichowicz, Jakub M. Godzimirski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Ariès Philippe, 1993, Śmierć odwrócona, w: Antropologia śmierci. Myśl francuska, wyb. i tłum. Stanisław Cichowicz, Jakub M. Godzimirski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Bauman Zygmunt, 1993, Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne”, nr 2.
  4. Bauman Zygmunt, 1998, Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia, tłum. Norbert Leśniewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Bystroń Jan Stanisław, 1980, Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone, PIW, Warszawa.
  6. Cywińska-Milonas Maria, 2002, Blogi (ujęcie psychologiczne), „Ha! art”, nr 11–12.
  7. Di Nola Alfonso M., 2006, Tryumf śmierci. Antropologia żałoby, tłum. Jolanta Kornecka i in., Universitas, Kraków.
  8. Fiut Ignacy S., 2006, Media @ Internet. Szkice filozoficzno-medioznawcze z lat 2000–2006, Stowarzyszenie Twórcze Artystyczno-Literackie. Kraków.
  9. Frazer James George, 2002, Złota gałąź, tłum. Henryk Krzeczkowski, Wydawnictwo Krakowskie, Kraków.
  10. Grabowska Marta, 2006, Wartość dodana Internetu na przykładzie internetowych grup wsparcia, w: Kazimierz Krzysztofek i in. (red.), Wielka Sieć. E-seje z socjologii Internetu, Trio, Warszawa.
  11. Grzybowska Magdalena, 2007, Bardzo wyraźny nagrobek Anusi, „Gazeta Wyborcza”, dodatek „Duży Format”, 29 października.
  12. Kolbuszewski Jacek, 1996, Cmentarze, Wydawnictwo Dolnośląskie. Wrocław.
  13. Kolbuszewski Jacek, 1997, Z głębokim żalem zawiadamiamy…, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  14. Kos Agnieszka, 2005, Blogi, nekrologi, w: Edyta Zierkiewicz, Izabela Kowalczyk (red.), Kobiety, feminizm i media, Konsola, Poznań–Wrocław.
  15. Kubiak Anna E., 2007, Inne śmierci. Tanatologiczne nurty w kulturze współczesnej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
  16. Majchrzak Paweł, 2003, Media w objęciach Tanatosa, w: Wojciech Józef Burszta (red.), Ekran, mit, rzeczywistość. Po co nam rzeczywistość?, Twój Styl, Warszawa.
  17. Olcoń-Kubicka Marta, 2006, Blogi jak przejaw współczesnego trybalizmu, w: Dominik Batorski i in. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Academica, Warszawa.
  18. Osipczuk Małgorzata, 2003, Wsparcie czynne całą dobę. Internetowe grupy wsparcia, „Charaktery”, nr 8.
  19. Szpunar Magdalena, 2005, Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości, w: Elżbieta Hałas, Krzysztof Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, Scholar, Warszawa.
  20. Zawiła Małgorzata, 2006, Śmierć na szklanym ekranie. Obraz śmierci i umierania w polskiej telewizji na przełomie XX i XXI wieku, w: Marian Gierula (red.), Środki masowego komunikowania a społeczeństwo, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  21. Zwierzchowski Piotr, 2003, Bohater, który nie może umrzeć, w: Wojciech Józef Burszta (red.), Ekran, mit, rzeczywistość?, Twój Styl, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.