Tom 68 Nr 4 (2024): Troska o dobrostan
Artykuły i rozprawy
Turystyka i dobrostan. Doświadczenia turystów indywidualnych w świetle blogów podróżniczych
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Abstrakt
Jednym z powszechnie dostępnych i popularnych sposobów poprawy samopoczucia dostępnych dla współczesnego człowieka jest turystyka. Jest to aktywność chętnie podejmowana także w Polsce, ponadto zauważalny jest wzrost zainteresowania tą formą spędzania czasu wolnego.
Zarówno dobrostan, jak i turystyka są zjawiskami złożonymi, podlegającymi zmianom, uzależnionymi od społeczno-kulturowych wzorów, wpływów ekonomicznych i politycznych, a także preferowanych stylów życia. Popularność turystyki indywidualnej rośnie wraz z rozwojem mediów społecznościowych. Blogi turystyczne stanowią dokumenty osobiste, na podstawie których zrekonstruować można obraz świata autorów oraz ich cechy (np. intencje, przekonania, cechy osobowości, nastawienie), zidentyfikować tematy przekazywane i przemilczane, opisać wartości, autoprezentacje autorów i ich przemiany.
Celem artykułu jest badanie doświadczenia turystyki zindywidualizowanej i pokazanie jej powiązań z dobrostanem jednostki na przykładzie polskojęzycznych blogów podróżniczych. Badanie ma charakter eksploracyjny i polega na jakościowej analizie treści. W artykule poszukiwano odpowiedzi na pytania, w jaki sposób doświadczenia blogera/turysty odnosi się do dobrostanu? Które z aspektów dobrostanu są dla blogerów na tyle istotne, że zostają włączone do opowieści i upublicznione? Jakie role odgrywa dobrostan w doświadczeniu turysty?
Bibliografia
- Atkinson Sarah i in., 2020, Being Well Together: Individual Subjective and Community Wellbeing, „Journal of Happiness Studies”, t. 21, s. 1903–1921 (https://doi.org/10.1007/s10902-019-00146-2).
- Buchner Anna, Maryl Maciej, 2016, Nowi literaci. Warsztat twórczy blogerów w kontekście współczesnych przemian kultury literackiej, w: Wojciech Doliński, Jerzy Żurko, Katarzyna Grzeszkiewicz-Radulska, Sylwia Męcfal (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Budzyńska Ewa, 1998, Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej rodziny śląskiej, w: Leon Dyczewski, Dariusz Wadowski (red.), Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie, KUL, Lublin.
- Canavan Brendan, 2020, Let’s Get This Show on the Road! Introducing the Tourist Celebrity Gaze, „Annals of Tourism Research”, t. 82: 102898 (https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102898).
- Cohen Eric, 1979, A Phenomenology of Tourist Experience, „Sociology”, t. 13(2), s. 179–201 (https://doi.org/10.1177/003803857901300203).
- Cynarski Wojciech, 2017, Czas wolny, turystyka i rekreacja w perspektywie socjologicznej, Universitas, Kraków.
- Diener Ed, Suh Eunkook, Oishi Shieghiro, 1997, Recent Findings on Subjective Well-Being, „Indian Journal of Clinical Psychology”, t. 24(1), s. 25–41.
- DSouza Komal, Shetty Ankitha, 2024, Tourism and Wellbeing: Curating a New Dimension for Future Research, „Cogent Social Sciences”, t. 10(1): 2319705 (https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2319705).
- Forgeard Marie J.C., Jayawickreme Eranda, Kern Margaret L., Seligman Martin E.P., 2011, Doing The Right Thing: Measuring Wellbeing For Public Policy, „International Journal of Wellbeing”, t. 1(1), s. 79–106 (doi.org/10.5502/ijw.v1i1.15).
- Giddens Anthony, 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Giza-Poleszczuk Anna, 2005, Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Gregor Bogdan, Kaczorowska-Spychalska Dominika, 2016, Blogi w procesie komunikacji marketingowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Gumkowska Anna, Maryl Maciej, Toczyski Piotr, 2009, Blog to… blog. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl., Agora SA., Warszawa.
- Guzek Monika, 2019, Millenialsi — nowe pokolenie migrantów?, w: Klaudia Pujer (red.), Humanistyka i nauki społeczne: doświadczenia, konteksty, wyzwania, t. 11, Exante Wydawnictwo Naukowe, Wrocław.
- Hsee Chrisopher K., Yang Adelle X., Wang Lianyan, 2010, Idleness Aversion and the Need for Justified Busyness, „Psychological Science”, t. 21(7), s. 926–930 (https://www.jstor.org/stable/41062447).
- Jazukiewicz Iwona, 2017, Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 20, nr 2.
- Kane Pat, 2007, Not Wellbeing, but Wellbecoming, „The Guardian”, 26 lutego.
- Kansky Jessica, Diener Ed, 2017, Benefits of Well-Being: Health, Social Relationships, Work, and Resilience, „Journal of Positive Psychology and Wellbeing”, t. 1(2), s. 129–169.
- Karaś Dominika, 2019, Pojęcia i koncepcje dobrostanu: przegląd i próba uporządkowania, „Studia Psychologica: Theoria et Praxis”, t. 19, nr 2, s. 5–23 (https://doi.org/10.21697/sp.2019.19.2.01).
- Kochanek Patrycja, 2018, Blogi podróżnicze — nowa forma komunikacji dzieci, dla dzieci czy o dzieciach?, „Orbis Linguarum”, t. 51, s. 329–342.
- Knast Patrycja Kinga, 2018, Esej o aktualność teorii Stuarta Halla w kontekście badań nad blogosferą, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja”, t. 13, nr 1 (https://doi.org/10.14746/kse.2018.13.11).
- Krajewski Marek, 2015, Pasja i formy jej degeneracji, w: Maria Dudzikowa, Marian Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych — profesorowie, Wydawnictwo KUL, Lublin.
- Kuczamer-Kłopotowska Sylwia, 2018, Rola Google w komunikowaniu treści blogów w segmencie polskich młodszych millenialsów, „Zarządzanie w Kulturze”, t. 19, nr 2.
- Magano José, Leite Ângela, 2021, Destination Emotions, Loneliness, and Reasons to Travel: Predictors and Moderators of Tourism Well-Being, „African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure”, t. 10(4), s.1321–1338.
- Maj Agnieszka, 2013, Analiza treści, w: Makowska Marta (red.), Analiza danych zastanych, Scholar, Warszawa.
- Maryl Maciej, 2021, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 66, z. 2.
- Meinel Christoph, Broß Justus, Berger Philipp, Hennig Patrick, 2015, Blogosphere and ist Exploration, Springer-Verlag, Berlin–Heidelberg.
- Mikusova Marie, Vrdoljak Raguz Ivona, Horvathova Petra, 2023, Economic and Social Aspects of Three Generations Well-Being. Czech Study, „Economic Research — Ekonomska Istraživanja”, t. 36(1): 2106263 (https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2106263).
- Morozova Irina, 2016, Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży, „Folia Turistica”, nr 40, s. 119–133.
- Popiołek Malwina, 2018, Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Rabowska Aleksandra, 2016, Blogosfera — jak Internet zmienił komunikację i marketing?, „Media — Biznes — Kultura”, t. 1(1), s. 81–95 https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.16.005.6999).
- Ritzer George, 2001, Magiczny świat konsumpcji, tłum. Ludwik Stawowy, Muza, Warszawa.
- Rogoż Michał, 2023, Internetowe blogi jako sposób prezentacji miasta na przykładzie Krakowa, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, no 21, s. 460–474.
- Ruggeri Kai, Garcia-Garzon Eduardo, Maguire Áine, Matz Sandra, Huppert Felicia A., 2020, Well-Being Is More Than Happiness and Life Satisfaction: A Multidimensional Analysis of 21 Countries, „Health Qual Life Outcomes”, t. 18: 192 (https://doi.org/10.1186/s12955-020-01423-y).
- Ryff Carol D., Morozink Boylan Jennifer, Kirsch Julie A., 2021, Eudaimonic and Hedonic Well-Being, w: Matthew T. Lee, Laura D. Kubzansky, Tyler J. VanderWeele (red.), Measuring Well-Being, Oxford University Press, s. 192–135 (https://doi.org/10.1093/oso/9780197512531.003.0005).
- Seligman Martin E.P., 2011, Flourish, Simon & Schuster, New York.
- Sharif Marissa A., Mogilner Cassie, Hershfield Hal E., 2021, Having Too Little or Too Much Time Is Linked to Lower Subjective Well-Being, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 121(4), s. 933–947 (https://doi.org/10.1037/pspp0000391).
- Stasiak Andrzej, 2016, Doświadczenie — stary-nowy paradygmat turystyki, „Folia Turistica”, nr 41, s. 191–216.
- Stasiak Andrzej, 2022, Turystyka a jakość życia, w: Paweł Różycki (red.), Turystyka społeczna a jakość życia. Monografia naukowa. Przewodnik dobrych praktyk, Oficyna Wydawnicza „Wierchy”, Kraków.
- Śniadek Joanna, Zajadacz Alina, 2014, Turystyka i rekreacja a jakość życia mieszkańców Leszna, „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 1 (25).
- Vallerand Robert J., 2012, The Role of Passion in Sustainable Psychological Well-Being, „Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice”, t. 2: 1 (https://doi.org/10.1186/2211-1522-2-1).
- Voukelatou Vasiliki, Gabrielli Lorenzo, Miliou Ioanna, Cresci Stefano, Sharma Rajesh, Tesconi Maurizio, Pappalardo Luca, 2021, Measuring Objective and Subjective Well-Being: Dimensions and Data Sources, „International Journal of Data Science and Analytics”, t. 11, s. 279–309 (https://doi.org/10.1007/s41060-020-00224-2).
- Wieczorkiewicz Anna, 2005, Projekt turystycznego świata, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
- Więckiewicz-Archacka Marta, 2019, Nlog, Prawda.org, Blog.art.pl. Pierwsze niekomercyjne platformy blogowe w Polsce i ich wpływ na rozwójsieci blogów, „Studia Medioznawcze”, t. 19, nr 1.
- Wiza Agata, 2016, Aktywność turystyczna osób starszych w kontekście jakości życia, „Turystyka Kulturowa”, nr 6.
- Zinczuk-Zielazna Joanna, 2021, Pasja studiowania a samoregulacja, emocje i jakość relacji akademickich, Wydawnictwo Rys, Poznań (DOI: 10.48226/978-83-66666-83-2).
Downloads
Download data is not yet available.