Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 68 Nr 4 (2024): Troska o dobrostan

Artykuły i rozprawy

Turystyka i dobrostan. Doświadczenia turystów indywidualnych w świetle blogów podróżniczych

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.4.3
Przesłane: 10 kwietnia 2024
Opublikowane: 17 grudnia 2024

Abstrakt

Jednym z powszechnie dostępnych i popularnych sposobów poprawy samopoczucia dostępnych dla współczesnego człowieka jest turystyka. Jest to aktywność chętnie podejmowana także w Polsce, ponadto zauważalny jest wzrost zainteresowania tą formą spędzania czasu wolnego.

Zarówno dobrostan, jak i turystyka są zjawiskami złożonymi, podlegającymi zmianom, uzależnionymi od społeczno-kulturowych wzorów, wpływów ekonomicznych i politycznych, a także preferowanych stylów życia. Popularność turystyki indywidualnej rośnie wraz z rozwojem mediów społecznościowych. Blogi turystyczne stanowią dokumenty osobiste, na podstawie których zrekonstruować można obraz świata autorów oraz ich cechy (np. intencje, przekonania, cechy osobowości, nastawienie), zidentyfikować tematy przekazywane i przemilczane, opisać wartości, autoprezentacje autorów i ich przemiany.

Celem artykułu jest badanie doświadczenia turystyki zindywidualizowanej i pokazanie jej powiązań z dobrostanem jednostki na przykładzie polskojęzycznych blogów podróżniczych. Badanie ma charakter eksploracyjny i polega na jakościowej analizie treści. W artykule poszukiwano odpowiedzi na pytania, w jaki sposób doświadczenia blogera/turysty odnosi się do dobrostanu? Które z aspektów dobrostanu są dla blogerów na tyle istotne, że zostają włączone do opowieści i upublicznione? Jakie role odgrywa dobrostan w doświadczeniu turysty?

Bibliografia

  1. Atkinson Sarah i in., 2020, Being Well Together: Individual Subjective and Community Wellbeing, „Journal of Happiness Studies”, t. 21, s. 1903–1921 (https://doi.org/10.1007/s10902-019-00146-2).
  2. Buchner Anna, Maryl Maciej, 2016, Nowi literaci. Warsztat twórczy blogerów w kontekście współczesnych przemian kultury literackiej, w: Wojciech Doliński, Jerzy Żurko, Katarzyna Grzeszkiewicz-Radulska, Sylwia Męcfal (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  3. Budzyńska Ewa, 1998, Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej rodziny śląskiej, w: Leon Dyczewski, Dariusz Wadowski (red.), Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie, KUL, Lublin.
  4. Canavan Brendan, 2020, Let’s Get This Show on the Road! Introducing the Tourist Celebrity Gaze, „Annals of Tourism Research”, t. 82: 102898 (https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102898).
  5. Cohen Eric, 1979, A Phenomenology of Tourist Experience, „Sociology”, t. 13(2), s. 179–201 (https://doi.org/10.1177/003803857901300203).
  6. Cynarski Wojciech, 2017, Czas wolny, turystyka i rekreacja w perspektywie socjologicznej, Universitas, Kraków.
  7. Diener Ed, Suh Eunkook, Oishi Shieghiro, 1997, Recent Findings on Subjective Well-Being, „Indian Journal of Clinical Psychology”, t. 24(1), s. 25–41.
  8. DSouza Komal, Shetty Ankitha, 2024, Tourism and Wellbeing: Curating a New Dimension for Future Research, „Cogent Social Sciences”, t. 10(1): 2319705 (https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2319705).
  9. Forgeard Marie J.C., Jayawickreme Eranda, Kern Margaret L., Seligman Martin E.P., 2011, Doing The Right Thing: Measuring Wellbeing For Public Policy, „International Journal of Wellbeing”, t. 1(1), s. 79–106 (doi.org/10.5502/ijw.v1i1.15).
  10. Giddens Anthony, 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. Giza-Poleszczuk Anna, 2005, Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  12. Gregor Bogdan, Kaczorowska-Spychalska Dominika, 2016, Blogi w procesie komunikacji marketingowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  13. Gumkowska Anna, Maryl Maciej, Toczyski Piotr, 2009, Blog to… blog. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl., Agora SA., Warszawa.
  14. Guzek Monika, 2019, Millenialsi — nowe pokolenie migrantów?, w: Klaudia Pujer (red.), Humanistyka i nauki społeczne: doświadczenia, konteksty, wyzwania, t. 11, Exante Wydawnictwo Naukowe, Wrocław.
  15. Hsee Chrisopher K., Yang Adelle X., Wang Lianyan, 2010, Idleness Aversion and the Need for Justified Busyness, „Psychological Science”, t. 21(7), s. 926–930 (https://www.jstor.org/stable/41062447).
  16. Jazukiewicz Iwona, 2017, Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 20, nr 2.
  17. Kane Pat, 2007, Not Wellbeing, but Wellbecoming, „The Guardian”, 26 lutego.
  18. Kansky Jessica, Diener Ed, 2017, Benefits of Well-Being: Health, Social Relationships, Work, and Resilience, „Journal of Positive Psychology and Wellbeing”, t. 1(2), s. 129–169.
  19. Karaś Dominika, 2019, Pojęcia i koncepcje dobrostanu: przegląd i próba uporządkowania, „Studia Psychologica: Theoria et Praxis”, t. 19, nr 2, s. 5–23 (https://doi.org/10.21697/sp.2019.19.2.01).
  20. Kochanek Patrycja, 2018, Blogi podróżnicze — nowa forma komunikacji dzieci, dla dzieci czy o dzieciach?, „Orbis Linguarum”, t. 51, s. 329–342.
  21. Knast Patrycja Kinga, 2018, Esej o aktualność teorii Stuarta Halla w kontekście badań nad blogosferą, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja”, t. 13, nr 1 (https://doi.org/10.14746/kse.2018.13.11).
  22. Krajewski Marek, 2015, Pasja i formy jej degeneracji, w: Maria Dudzikowa, Marian Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych — profesorowie, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  23. Kuczamer-Kłopotowska Sylwia, 2018, Rola Google w komunikowaniu treści blogów w segmencie polskich młodszych millenialsów, „Zarządzanie w Kulturze”, t. 19, nr 2.
  24. Magano José, Leite Ângela, 2021, Destination Emotions, Loneliness, and Reasons to Travel: Predictors and Moderators of Tourism Well-Being, „African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure”, t. 10(4), s.1321–1338.
  25. Maj Agnieszka, 2013, Analiza treści, w: Makowska Marta (red.), Analiza danych zastanych, Scholar, Warszawa.
  26. Maryl Maciej, 2021, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 66, z. 2.
  27. Meinel Christoph, Broß Justus, Berger Philipp, Hennig Patrick, 2015, Blogosphere and ist Exploration, Springer-Verlag, Berlin–Heidelberg.
  28. Mikusova Marie, Vrdoljak Raguz Ivona, Horvathova Petra, 2023, Economic and Social Aspects of Three Generations Well-Being. Czech Study, „Economic Research — Ekonomska Istraživanja”, t. 36(1): 2106263 (https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2106263).
  29. Morozova Irina, 2016, Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży, „Folia Turistica”, nr 40, s. 119–133.
  30. Popiołek Malwina, 2018, Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  31. Rabowska Aleksandra, 2016, Blogosfera — jak Internet zmienił komunikację i marketing?, „Media — Biznes — Kultura”, t. 1(1), s. 81–95 https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.16.005.6999).
  32. Ritzer George, 2001, Magiczny świat konsumpcji, tłum. Ludwik Stawowy, Muza, Warszawa.
  33. Rogoż Michał, 2023, Internetowe blogi jako sposób prezentacji miasta na przykładzie Krakowa, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, no 21, s. 460–474.
  34. Ruggeri Kai, Garcia-Garzon Eduardo, Maguire Áine, Matz Sandra, Huppert Felicia A., 2020, Well-Being Is More Than Happiness and Life Satisfaction: A Multidimensional Analysis of 21 Countries, „Health Qual Life Outcomes”, t. 18: 192 (https://doi.org/10.1186/s12955-020-01423-y).
  35. Ryff Carol D., Morozink Boylan Jennifer, Kirsch Julie A., 2021, Eudaimonic and Hedonic Well-Being, w: Matthew T. Lee, Laura D. Kubzansky, Tyler J. VanderWeele (red.), Measuring Well-Being, Oxford University Press, s. 192–135 (https://doi.org/10.1093/oso/9780197512531.003.0005).
  36. Seligman Martin E.P., 2011, Flourish, Simon & Schuster, New York.
  37. Sharif Marissa A., Mogilner Cassie, Hershfield Hal E., 2021, Having Too Little or Too Much Time Is Linked to Lower Subjective Well-Being, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 121(4), s. 933–947 (https://doi.org/10.1037/pspp0000391).
  38. Stasiak Andrzej, 2016, Doświadczenie — stary-nowy paradygmat turystyki, „Folia Turistica”, nr 41, s. 191–216.
  39. Stasiak Andrzej, 2022, Turystyka a jakość życia, w: Paweł Różycki (red.), Turystyka społeczna a jakość życia. Monografia naukowa. Przewodnik dobrych praktyk, Oficyna Wydawnicza „Wierchy”, Kraków.
  40. Śniadek Joanna, Zajadacz Alina, 2014, Turystyka i rekreacja a jakość życia mieszkańców Leszna, „Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 1 (25).
  41. Vallerand Robert J., 2012, The Role of Passion in Sustainable Psychological Well-Being, „Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice”, t. 2: 1 (https://doi.org/10.1186/2211-1522-2-1).
  42. Voukelatou Vasiliki, Gabrielli Lorenzo, Miliou Ioanna, Cresci Stefano, Sharma Rajesh, Tesconi Maurizio, Pappalardo Luca, 2021, Measuring Objective and Subjective Well-Being: Dimensions and Data Sources, „International Journal of Data Science and Analytics”, t. 11, s. 279–309 (https://doi.org/10.1007/s41060-020-00224-2).
  43. Wieczorkiewicz Anna, 2005, Projekt turystycznego świata, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
  44. Więckiewicz-Archacka Marta, 2019, Nlog, Prawda.org, Blog.art.pl. Pierwsze niekomercyjne platformy blogowe w Polsce i ich wpływ na rozwójsieci blogów, „Studia Medioznawcze”, t. 19, nr 1.
  45. Wiza Agata, 2016, Aktywność turystyczna osób starszych w kontekście jakości życia, „Turystyka Kulturowa”, nr 6.
  46. Zinczuk-Zielazna Joanna, 2021, Pasja studiowania a samoregulacja, emocje i jakość relacji akademickich, Wydawnictwo Rys, Poznań (DOI: 10.48226/978-83-66666-83-2).

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.