Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 54 No. 4 (2010): W STRONĘ PRZESZŁOŚCI

Articles and essays

Narratives of Destruction: War Trauma in the City Museums of St. Petersburg, Warsaw and Dresden

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.4.1
Submitted: May 14, 2021
Published: December 22, 2010

Abstract

The authors analyse the presentation of WWII in the city museums of St Petersburg, Warsaw and Dresden. These narratives, they argue, are the effect of merging and interconnection of themes and elements coming from various types of discourse, shaped respectively by the local communities and by the state’s historical policy. Having characterised the most important elements of these two discourses, the authors indicate that to this day, the exhibitions contain interpretation patterns characteristic for the Cold War era. The dominant state discourse strongly influences the presentation of the city’s destruction and its inhabitants’ trauma. The exhibitions in both Warsaw and St Petersburg emphasize the image of an innocent victim attacked by the enemy, and present the city’s destruction in terms of lost but heroic struggle. In Dresden, there are visible references to the discourses of German guilt and German suffering. The exhibitions cannot detach themselves from the context of national history, and they fail to present many aspects of the local experience of WWII.

References

  1. Ames Michael, 1992, Cannibal Tours and Glass Boxes: The Anthropology of Museums, UBC Press, Vancouver.
  2. Assmann Aleida, 2006, On the (In)Compatibility of Guilt and Suffering in German Memory, „German Life and Letters”, t. 59, s. 187–200.
  3. Barthes Roland, 1995, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  4. Bogumił Zuzanna, Wawrzyniak Joanna, 2009, Das Bild des „Deutschen”. Die Darstellugen der NS-Besatzung in ausgewählten Warschauer Museen, w: Dieter Bingen, Peter Oliver Loew, Dietmar Popp (red.), Visuelle Erinnerubgskulturen und Geschichtskonstructionen in Deutschland und Polen seit 1939, tłum. Peter O. Loew, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.
  5. Clapperton James, 2007, The Siege of Leningrad as Sacred Narrative: Conversations with Survivors, „Oral History”, t. 35, s. 53–64.
  6. Crane Susan, 2000, Introduction: Of Museums and Memory, w: Susan Crane (red.), Museums and Memory, Stanford University Press, Stanford.
  7. Demidow W. I., Kutuzow W. A. (red), 1990, Leningradskoje deło, Lenizdat, Leningrad.
  8. Durko Janusz (red.), 1973, Muzeum Historyczne m. st. Warszawy, PWN, Warszawa.
  9. Fleming David, 2005, Making City Histories, w: Gaynor Kavanagh (red.), Making Histories in Museums, Continuum International Publishing Group, London–New York.
  10. Forecki Piotr, 2010, Od Shoah do Strachu. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  11. Geertz Clifford, 2005, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. Maria M. Piechaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  12. Glantz David M., 2002, The Battle for Leningrad 1941–1944, University Press of Kansas, Lawrence.
  13. Hebditch Max, 2001, Approaches to Portraying the City in European Museums, w: Gaynor Kavanagh, Elizabeth Frostick (red.), Making City Histories in Museums, Leicester University Press, London.
  14. Hösler Joachim, 2005, Szto znaczit „prorabotka proszłogo”? Ob istoriografii Welikoj Oteczestwennoj wojny w SSSR i Rossii, w: I. Kalinin (red.), Pamiat o wojne 60 let spustia: Rossija, Germanija, Jewropa, Nowoje literaturnoje obozrenije, Moskwa.
  15. Jabłkowska Joanna, Żyliński Leszek, 2008, Rozrachunek z narodowosocjalistyczną przeszłością a tożsamość niemiecka, w: Joanna Jabłkowska, Leszek Żyliński (red.), O kondycji Niemiec. Tożsamość niemiecka w debatach intelektualistów po 1945 roku, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  16. Jackman Graham, 2004, Introduction, w: Jackman Graham (red.), The End of a Taboo? The Experience of Bombing and Expulsion in Contemporary German „Gedächtniskultur”, „German Life and Letters”, t. 57, s. 343–353.
  17. Janion Maria, 2000, Do Europy — tak, ale z naszymi umarłymi, Sic!, Warszawa.
  18. Janion Maria, 2008, Nie-boska komedia. Skażone arcydzieło, „Gazeta Wyborcza”, 29 marca. Kalendarowa Wiktoria, 2006, Formiruja pamiat: błokada w leningradskich gazietach i dokumentalnom kino w poslewojennyje desiatiletija, w: Marina Loskutowa (red.), Pamiat o błokadie. Swidetelstwa oczewidcew i istoriczeskoje soznanije obszczestwa. Materiały i issledowanija, Nowoje izdatelstwo, Moskwa.
  19. Kharkhordin Oleg, 1999, The Collective and the Individual in Russia: A Study of Practices, University of California Press, Berkeley–Los Angeles.
  20. Kirschenbaum Lisa, 2006, The Legacy of the Siege of Leningrad, 1941–1995: Myth, Memories, and Monuments, Cambridge University Press, New York.
  21. Konradowa Natalia, Rylewa Anna, 2005, Geroi i żertwy. Memoriały Welikoj Oteczestwennoj, w: I. Kalinin (red.), Pamiat o wojne 60 let spustia: Rossija, Germanija, Jewropa, Nowoje literaturnoje obozrenije, Moskwa.
  22. Korzeniewski Bartosz, 2007, Wystawy historyczne jako nośnik historyczny na przykładzie wystawy o zbrodniach Wehrmachtu, „Kultura Współczesna”, nr 3.
  23. Kurz Iwona, 2007, Przepisywanie pamięci. Przypadek Muzeum Powstania Warszawskiego, „Kultura Współczesna”, nr 3.
  24. Lübbe Hermann, 1991, Muzealizacja. O powiązaniu naszej teraźniejszości z przeszłością, w: Maria Gołaszewska (red.), Estetyka w świecie, t. 3, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  25. Łotman Jurij, Uspienski Boris, 1993, Pogłosy koncepcji „Moskwa — Trzeci Rzym” w ideologii Piotra Pierwszego (w sprawie tradycji średniowiecznej w kulturze baroku), w: Semiotyka dziejów Rosji, wybór i oprac. Bogusłw Żyłko, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
  26. Macdonald Sharon, 1998, Exhibitions of Power and Powers of Exhibition: An Introduction to the Politics of Display, w: Sharon Macdonald (red.), The Politics of Display: Museums, Science, Culture, Routledge, London–New York.
  27. Margalit Gilad, 2007, Dresden and Hamburg — Official Memory and Commemoration of the Victims of Allied Air Raids in the two Germanies, w: Helmut Schmitz (red.), A Nation of Victims? Representations of German Wartime Suffering from 1945 to the Present, Editions Rodopi BV, Amsterdam–New York.
  28. Meller Beata, 1995, History, Ideology and Politics in the Historical Museum of Warsaw, „Museum International”, t. 187, s. 22–27.
  29. Olick Jeffrey K., 1999, Genre Memories and Memory Genres: A Dialogical Analysis of May 8, 1945: Commemorations in the Federal Republic of Germany, „American Sociological Journal”, t. 64, s. 381–402.
  30. Ostolski Adam, 2009, Przestrzeń muzeum a polityka traumy, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.
  31. Pięciak Wojciech, 2003, Drezno. Akt oskarżenia, „Gazeta Wyborcza”, 22 lutego.
  32. Potel Jean-Yves, 2010, Koniec niewinności. Polska wobec swojej żydowskiej przeszłości, tłum. Julia Chimiak, Znak, Kraków.
  33. Salisbury Harrison E., 2003, 900 Days: The Siege of Leningrad, Da Capo Press, New York.
  34. Sawicki Jacek Zygmunt, 2005, Bitwa o prawdę. Historia zmagań o pamięć powstania warszawskiego, 1944–1989, Wydawnictwio DiG, Warszawa.
  35. Schmitz Helmut, 2007, Introduction: The Return of German Wartime Suffering in Contemporary German Memory Culture, Literature and Film, w: Helmut Schmitz (red.), A Nation of Victims? Representations of German Wartime Suffering from 1945 to the Present, Editions Rodopi BV, Amsterdam–New York.
  36. Sherman Daniel, Rogoff Irit, 1994, Introduction: Frameworks for Critical Analysis, w: Daniel Sherman, Irit Rogoff (red.), Museum Culture: Histories, Discourses, Spectacles, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  37. Sołtan Andrzej, 2006, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy i jego wkład w rozwój varsavianistyki, w: Andrzej Rottermund i in. (red.), 200 lat muzealnictwa warszawskiego. Dzieje i perspektywy, Arx Regia. Ośrodek Wydawniczy Zamku Królewskiego, Warszawa.
  38. Starn Randolph, 2005, A Historian’s Brief Guide to New Museum Studies, „American Historical Review”, t. 110, s. 68–98.
  39. Steinlauf Michael C., 2001, Pamięć nieprzyswojona. Polska pamięć Zagłady, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa.
  40. Sziszkin A., Dobrotworskij N., 2007, Gosudarstwiennyj memorialnyj muzej oborony i błokady Leningrada, „Sojus-dizajn”, Petersburg.
  41. Ten Dyke Elizabeth A., 2000, Memory, History, and Remembrance Work in Dresden, w: Daphne Berdahl, Martha Lampland (red.), Altering States: Ethnographies of Transition in Eastern Europe and the Former Soviet Union, University of Michigan, Ann Arbor.
  42. Ten Dyke Elizabeth A., 2001, Paradoxes of Memory in History, Routledge, London–New York.
  43. Tokarska-Bakir Joanna, 2004, Rzeczy mgliste. Eseje i studia, Pogranicze, Sejny.
  44. Vees-Gulani Susanne, 2005, From Frankfurt’s Goethehaus to Dresden’s Frauenkirche: Architecture, German Identity, and Historical Memory after 1945, „The Germanic Review”, t. 80, s. 143–163.
  45. Voronina Tatiana, w druku, Schlachten um Leningrad: Erinnerungspolitik in Vereinen der Blockade-Überlebenden, „Jahrbücher für Geschichte Osteuropas”.
  46. Wawrzyniak Joanna, 2009, ZBoWiD i pamięć drugiej wojny światowej, Trio, Warszawa.
  47. Zaremba Marcin, 2001, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Trio, Warszawa.
  48. Żychlińska Monika, 2009, Muzeum Powstania Warszawskiego jako wehikuł polskiej pamięci zbiorowej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.