Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 69 No. 1 (2025): Sociology of children and childhood

Articles and essays

Voice unheard or constructed voice? The perspective of disabled children’s childhood studies: Perspektywa disabled children’s childhood studies

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.1.3
Submitted: July 8, 2024
Published: March 21, 2025

Abstract

The article analyses the emergence of studies concerning childhood with disability, and discusses the developmental potential of this new research approach. The purpose of studies on disabled children’s childhood is to identify the causes of discrimination in the context of the formation of an individual’s personality, to understand the impact of oppressive relationships, and to outline the difficulties faced by researchers conducting research in this area. The authors discuss the transition from a medical perception of disability to the social construct of childhood with disability. They present the main directions of research, as well as good practices in conducting research into how childhood with disability is experienced.

References

  • Albański Łukasz, 2017 Socjologia dzieciństwa: dyskusja nad pozycją dziecka w socjologii, „Studia Edukacyjne”, nr 46.
  • Bunio-Mroczek Paulina, 2021, Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 4.
  • Chrzanowska Iwona, Szumski Grzegorz, 2020, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.
  • Curran Tillie, Bunswick-Cole Katherine, 2014, Disabled Children’s Childhood Studies: A Distinct Approach?, „Disability & Society”, t. 29(10), s. 1617–1630.
  • Franck Karianne, 2014, Contributions of Disability Studies and Childhood Studies to Understanding the Construction of “Normality” and “Disability” in Day-Care Settings, „Barn”, nr 1, s. 57–69.
  • Gajdzica Zenon, 2020, Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gajdzica Zenon i in., 2021, Analiza praktyki szkolnej i charakterystyka szkoły efektywnie realizującej edukację włączającą w praktyce — raport z badań, MEiN, Warszawa.
  • Garbat Marcin, 2015, Historia niepełnosprawności, Wydawnictwo Novae Res, Gdynia.
  • Greniuk Angelika, Sałkowska Marta, Zakrzewska-Manterys Elżbieta, 2022, Protests of Parents of Persons with Disabilities in Poland: The Results of a Qualitative Study among the Participants and Supporters, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3.
  • Holt Louise, 2004, Childhood Disability and Ability: (Dis)ableist Geographies of Mainstream Primary Schools, „Disability Studies Quarterly”, t. 24(3).
  • Hulek Aleksander, 1977, Pedagogika rewalidacyjna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Jachimczak Beata, Podgórska-Jachnik Dorota, 2023, Edukacja włączajaca w perpektywie i zadaniach samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Jachimczak Beata, Podgórska-Jachnik Dorota, Tomaszewska Anna (red.), 2023, Szkoła dla każdego — od idei do realizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Jarosz Ewa, 2017, Dziecko i dzieciństwo — pejzaż współczesny: rzecz o badaniach nad dzieciństwem, „Pedagogika Społeczna”, nr 1.
  • Kowalska Beata i in., 2014, Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnia socjologiczna, „Studia Socjologiczne”, nr 2.
  • Krzychała Sławomir, 2018, Edukacja ucznia uzdolnionego — pomiędzy wyzwaniem specjalizacji i inkluzji, w: Bogusława Dorota Gołębniak, Matylda Pachowicz (red.), Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Poznań–Wrocław.
  • Lewis Vicky, 2003, Development and Disability, Blackwell Publishing, New York.
  • Liamputtong Pranee, 2007, Researching the Vulnerable. A Guide to Sensitive Research Methods, Sage Publications, London.
  • Majewicz Piotr, 2014, Edukacja integracyjna. Współczesność i perspektywy rozwoju, „Refleksje. Zachodniopomorski Dwumiesięcznik Oświaty”, nr 3.
  • Marcinkowska Barbara, 2013, Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną — w poszukiwaniu wzajemności i współpracy, Wydawnictwo APS, Warszawa.
  • Mason Jan, Watson Elizabeth, 2013, Researching Children: Research in, with, and by Children, w: Asher Ben-Arieh, Ferran Casas, Ivar Frønes, Jill E. Korbin (red.), Handbook of Child Well-Being: Theories, Methods and Policies in Global Perspective, Springer, Dordrecht.
  • Meadow-Orlans Kathryn, 2001, Research and Deaf Education: Moving Ahead While Glancing Back, „Journal of Deaf Studies and Deaf Education”, t. 6(2), s. 143–148.
  • Mikołajczyk-Lerman Grażyna, 2017, Dzieciństwo z niepełnosprawnością — problem realizacji praw dziecka niepełnosprawnego w praktyce społecznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 62, s. 83–95.
  • Morreale Shewryn P., Spitzberg Brian H., Barge Kevin J., 2007, Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Morris Jenny, 2006, Including All Children: Finding Out about the Experiences of Children with Communication and/or Cognitive Impairments, „Children & Society. The International Journal of Childhood and Children’s Services”, t. 17(5), s. 337–348.
  • Oliver Michael, 1990, Politics of Disablement: Critical Texts in Social Work and the Welfare State, Macmillan Education, London.
  • Oliver Michael, Sapey Bob, 2006, Social Work With Disabled People, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  • Priestley Mark, 1998, Childhood Disability and Disabled Childhoods: Agendas for Research, „Childhood”, t. 5(2), s. 207–223.
  • Prysak Dorota, 2013, Założone a rzeczywiste funkcje terapii zajęciowej w domach pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, w: Zenon Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Prysak Dorota, 2014, Od zredukowanej do poszerzonej rzeczywistości uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną — analiza działań edukacyjnych, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 14.
  • Prysak Dorota, 2016, Doświadczanie sytuacji trudnych na przykładzie prowadzenia badań w działaniu, w: Zenon Gajdzica, Magdalena Bełza, Dorota Prysak (red.), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia metodologii i metodyki badań w obszarze niepełnosprawności i codzienności osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Qvortrup Jens, 1997, A Voice for Children in Statistical and Social Accounting: A Plea for Children’s Right to Be Heard, w: Allison James, Alan Prout (red.), Constructing and Reconstructing Childhood, Routledge, London.
  • Runswick-Cole Katherine, Goodley Dan, Liddiard Kirsty, 2023, Inviting Disability: Disabled Children and Studies of Childhood, w: Sarada Balagopalan, John Wall, Karen Wells (red.), The Bloomsbury Handbook of Theories in Childhood Studies, Bloomsbury Academic, London.
  • Rzeźnicka-Krupa Jolanta, 2019, Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało, tożsamość, performatywność, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Shakespeare Tom, 2006, Disability Rights and Wrongs, Routledge, London.
  • Skyrme Sarah L., Woods Simon, 2018, Researching Disabled Children and Young People’s Views on Decision-Making: Working Reflexively to Rethink Vulnerability, „Childhood”, t. 25(3), s. 355–368.
  • Szumski Grzegorz, 2020, Koncepcja edukacji włączającej, w: Iwona Chrzanowska, Grzegorz Szumski Grzegorz (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.
  • Tarkowska Elżbieta, 1994, Życie codzienne w domach pomocy społecznej, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  • Thomas Carol, 2007, Sociologies of Disability and Illness: Contested Ideas in Disability Studies and Medical Sociology, Bloomsbury Publishing, London.
  • Tisdall Kay, 2012, The Challenge and Challenging of Childhood Studies? Learning from Disability Studies and Research with Disabled Children, „Children & Society”, t. 26(3), s. 181–191.
  • Twardowski Andrzej, 2018, Społeczny model niepełnosprawności — analiza krytyczna, „Studia Edukacyjne”, nr 48.
  • Wyczesany Janina, 2005, Pedagogika upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Zdrodowska Magdalena, 2016, Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością, „Teksty Drugie”, nr 5.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.