Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 69 No. 1 (2025): Sociology of children and childhood

Articles and essays

Children and the researcher (on) the street. Interventionist activist research in the light of radical urban ethnography in the childhood studies. Methodological and ethical reflections: Interwencyjne badania aktywistyczne w świetle radykalnej etnografii miejskiej w nurcie childhood studies — refleksje metodologiczno-etyczne

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.1.1
Submitted: July 12, 2024
Published: March 21, 2025

Abstract

The article aims to present selected issues related to conducting fieldwork in the extremely demanding environment of the street. The difficulties are compounded by the fact that street children are engaged in the research, with their active and participatory involvement in reconstructing knowledge about who a child is in Poland. The author presents selected own experiences from in-depth fieldwork carried out in the light of radical ethnography in urban studies and childhood studies, focusing on the highlighting of ethical and methodological dilemmas in research of this kind.

References

  • Amsterdamski Stefan, 1999, Nauka. Technika. Etyka, w: Ewa Nowicka, Mirosław Chałubiński (red.), Idee a urządzanie świata społecznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • ARISE [Appropriate Resources For Improving Steet Children’s Environment Project], 1999, A Review of Existing Services Relating to Street Children (Dhaka City), Ministry of Social Welfare, Dhaka, Bangladesh.
  • Black Maggie, 1993, Street and Working Children: Global Seminar Report, UNICEF Innocenti Center.
  • Blumer Herbert, 2007, Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda, tłum Grażyna Woroniecka, Nomos, Kraków.
  • Borowska Agata, 2023, Proces badawczy w krytyczno-partycypacyjno-edukacyjnych badaniach w działaniu — rekonesans i dynamiczne cykle działaniowe, „Horyzonty Wychowania”, t. 22, nr 61, s. 149–159.
  • Bunio-Mroczek Paulina, 2021, Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 4, s. 6–26.
  • Cieślikowska-Ryczko Angelika, 2023, Dorosłe dzieci więźniów. Analiza doświadczeń biograficznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Chomczyński Piotr, 2006, Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd Socjologii Jakościowej, nr 1, s. 68–87.
  • Chomczyński Piotr, 2021, „W Tepito masz dwie opcje: zginąć na ulicy lub trafić do więzienia”. Trajektoria kolektywna w badaniach przestępczości zorganizowanej w Meksyku, „Archiwum Kryminologii”, t. 43, nr 2, s. 7–37.
  • Comfort Megan L., 2003, In the Tube at San Quentin: The “Secondary Prisonization” of Women Visiting Immates, „Journal of Contemporary Etnography”, t. 32 (1), s. 77–107.
  • Comfort Megan L., 2009, Doing Time Together: Love and Family in the Shadow of the Prison, University of Chicago Press, Chicago.
  • Creswell John W., 2013, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. Joanna Gilewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Cunningham Alison, Baker Linda, 2003, Waiting for Mummy: Giving a Voice to the Hidden Victims of Imprisonment, Centre for Children and Families in the Justice Systems, London.
  • Dąbrowski Kazimierz, 2007, Ogniska „Dziadka” Lisieckiego, Wydawnictwo Digipol, Warszawa.
  • Domański Henryk, 2002, Ubóstwo w społeczeństwach postkomunistycznych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  • Duff R.A., 2001, Punishment, Communication and Community, Oxford University Press Oxford.
  • Dzierzyńska-Breś Sonia, 2016, Sytuacja społeczna rodzin osób pozbawionych wolności, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
  • Dzierzyńska-Breś Sonia, 2017, „Niewidzialne dzieci” — o sytuacji społecznej dzieci osób pozbawionych wolności, „Resocjalizacja Polska”, nr 14, s. 137–150.
  • Ejsmont Marek, Kosmalska Beata, Mendel Maria (red.), Obraz, przestrzeń, popkultura. Inspiracje badawcze w polu pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Farrington David P., Barnes Geoffrey C., Lambert Sandra, 1996, The Concentration of Offending in Families, „Legal and Criminological Psychology”, t. 1(1), s. 47–63.
  • Ferenc Tomasz, 2001, Socjologia obrazu, socjologia fotografii — praktyki badawcze, „Przegląd Socjologiczny”, t. 50, nr 2.
  • Ferenc Tomasz, 2009, Sztuka fotografowania biedy — komu służą zdjęcia nędzy?, w: Marek Ejsmont, Beata Kosmalska, Maria Mendel (red.), Obraz, przestrzeń, popkultura. Inspiracje badawcze w polu pedagogiki społecznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Kraków.
  • Ferguson Kristin M., 2012, Children in And of the Street, w: Handbook of International Social Work: Human Rights, Development and Global Profession, Lynne M. Healy, Rosemary J. Link (red.), Oxford University Press, New York, s. 160–165.
  • Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. Elżbieta Hornowska, Zyska i S-ka, Poznań.
  • Giroux Henry A., 2004, Public Pedagogy and the Politics of Neo-Liberalism: Making the Political More Pedagogical, „Policy Futures in Education”, t. 2 (3–4), s. 494–503.
  • Goffman Erving, 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak, Państowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Goffman Erving, 2007, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum, Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Goffman Erving, 2011, Relacje w przestrzeni publicznej. Mikrostudia porządku publicznego, tłum. Olga Siara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gomes da Costa Antonio Carlos, 1997, Niños y niñas de la calle: vida, passión y muerte, UNICEF Argentina.
  • Gordon Liz, 2009, Invisible Children: First year research report “A study of the children of prisoners”, Pillars, New Zeland.
  • Gulczyńska Anita, 2013, „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Gulczyńska Anita, Granosik Mariusz, 2022, Małe rewitalizacje podwórek. Społeczno-pedagogiczne badania-działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Hai Abdul, 2014, Problems Faced by the Street Children: A Study on Some Selected Places in Dhaka City, Bangladesh, „International Journal of Scientific & Technology Research”, t. 3(10), s. 45–56.
  • Hammersley Martyn, 2020, The Radicalism of Ethnomethodology: As Assessement of Sources and Principles, Manchester University Press, Manchester.
  • Hecht Tobias, 1998, At Home in the Street: Street Children of Northeast Brazil, Cambridge University Press, New York.
  • Hickey Andrew, 2010, When the Street Become a Pedagogue, w: Jennifer A. Sandlin, Brian D. Schultz, Jake Burdick (red.), Handbook of Public Pedagogy, Routledge, New York.
  • Homicki Bogusław, 2011, Kazimierz Lisiecki „Dziadek”. Opowieść o naczelnym dziecku ulicy i jego ferajnie, Stowarzyszenie Wychowanków i Przyjaciół Kazimierza Lisieckiego-Dziadka „Przywrócić Dzieciństwo”, Warszawa.
  • Homicki Bogusław, 2018, Ogniskowcy „Dziadka” Lisieckiego, Stowarzyszenie Wychowanków i Przyjaciół Kazimierza Lisieckiego-Dziadka „Przywrócić Dzieciństwo”, Warszawa.
  • Kamiński Aleksander, 1961, Wstęp. Zakres i podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej, w: Helena Radlińska, Pedagogika społeczna, Ossolineum, Wrocław, s. XX–XLIV.
  • Kamiński Aleksander, 1980a, Teoria pracy socjalnej a pedagogika społeczna, „Biuletyn Towarzystwa Wolnej Wszechnicy Polskiej”, t. 19, nr 2–3, s. 104–110.
  • Kamiński Aleksander, 1980b, Funcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Kemmis Stephen, Wilkinson Mervyn, 1998, Participatory Action Research and the Study of Practice, w: Bill Atweh, Stephen Kammis, Patricia Weeks (red.), Action Research in Practice: Parnerships for Social Justice in Education, Routledge, London, s. 21–36.
  • Konieczny-Pizoń Kinga, 2020, Mobilna szkoła w procesie wychowania i kształcenia dzieci z układu ryzyka, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 39, z. 3, s. 41–56.
  • Kuchta J., 1936, Dziecko włóczęga, Nakładem Księgarni Towarzystwa Szkoły Ludowej, Lwów.
  • Kuczkowski Marcin, 2003, Przemoc w polskim hip-hopie, na przykładzie płyty „Skandal” zespołu Molesta, „Przegląd Socjologiczny”, t. 52, nr 1, s. 105–134.
  • Leszczyński Robert, 1998, Manifest blokersów, „Gazeta Wyborcza”, 2 września.
  • Maciejewski Radosław, 2004, Hip-hop czyli rewolucja jest blisko?, „Kultura Współczesna”, nr 3, s. 176–189.
  • Maliszewski Krzysztof, 2022, Heleny Radlińskiej „niewidzialne środowisko” — współczesny potencjał kategorii, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, nr 2, s. 54–72.
  • McTaggard Robin, 1994, Participatory Action Research: Issues in Theory and Practice, „Educational Action Research”, t. 2(3), s. 313–337.
  • Maxwell Tom, 2003, Action Research for Bhutan? (https://www.researchgate.net/publication/279948945 Action Research for Bhutan).
  • Mendel Marta, 2006, Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowej Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji TWP, Wrocław.
  • Mendel Marta, 2007, Społeczeństwo i rytułał. Heterotopie bezdomności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Mendel Maria, 2016, Miasto pedagogiczne. Słowo od redaktorki, „Studia Pedagogiczne”, t. 69, s. 9–25.
  • Michel Małgorzata, 2015, Społeczne usytuowanie pedagoga resocjalizacyjnego w terenowych badaniach jakościowych. Dylematy metodologiczne i etyczne badacza w „trudnym terenie”, „Resocjalizacja Polska”, nr 10, s. 165–179.
  • Michel Małgorzata, 2016, Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej. Perspektywa resocjalizacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Michel Małgorzata, 2018, Etnometodologie przestrzeni wykluczonych. Kategoria ulicy w kontekście studiów miejskich na gruncie pedagogiki, „Jakościowe Badania Pedagogiczne”, t. 3, nr 1, s. 26–50.
  • Michel Małgorzata, 2019, Światy dziecięce i młodzieżowe — życie w zaklętych rewirach polskich miast, w: Krystyna Szafraniec (red.), Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania, edukacyjne konieczności, A Propos Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak, Warszawa.
  • Michel Małgorzata (oprac.), 2022, S.O.S. Wsparcie organizacji streetworkerskich. Raport z badań, Federacja Organizacji Streetworkerskich na Rzecz Dzieci i Młodzieży — FOS.
  • Mueller Robin Alison, 2019, Episodic Narrative Interview: Capturing Stories of Experience with a Methods Fusion, „International Journal of Qualitative Methods”, t. 18 (https://doi.org/10.1177/1609406919866044).
  • Murray Joseph, Farrington David P., 2008, The Effects of Parental Imprisonment on Children, „Crime and Justice”, t. 37(1), s. 133–206.
  • Piotrowski Przemysław, 2012, Chuligani a kultura futbolu w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Prus Robert, 1996, Symbolic Interaction and Ethnographic Research. Intersubjectivity and the Study of Human Lived Experience, State University of New York Press, Albany, NY.
  • Radlińska Helena, 1947, Oświata dorosłych. Zagadnienia, dzieje formy, pracownicy, organizacja, Ludowy Instytut Oświaty i Kultury, Warszawa.
  • Radlińska Helena, 1979, Oświata i kultura wsi polskiej. Wybór pism, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
  • Rudnicki Paweł, 2023, Kto, jak nie my? Wspólnota i działanie na Dworcu Głównym we Wrocławiu (marzec–kwiecień 2022), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  • Sagor Richard, 2013, Badanie przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć, tłum. Krzysztof Kruszewski, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Civitas, Warszawa.
  • Stephens Sharon, 1995, Children and the Politics of Culture in Late Capitalism, w: Sharon Stephens (red.), Children and the Politics of Culture, Princeton University Press, Princeton.
  • Szczepański Marek, Ślęzak-Tazbir Weronika, 2007, Między lękiem a podziwem: getta społeczne w starym regionie przemysłowym, w: Bohdan Jałowiecki, Wojciech Łukowski (red.), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Scholar, Warszawa.
  • Tuan Yi-Fu, 1975, Place. An Experimental Perspective, „Geographical Review”, t. 65(2), s. 151–165.
  • Tuan Yi-Fu, 1987, Przestrzeń i miejsce, tłum. Agnieszka Morawińska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Volpi Elena, 2002, Street Children: Promising Practices and Approaches, World Bank Institute, Washington, DC.
  • Warzywoda-Kruszyńska Wielisława (red.), 1999, (Żyć) na marginesie wielkiego miasta, Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Łódź.
  • Witkowski Lech, 2014, Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.