Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Vol. 69 No. 2 (2025): On the Concept of Vulnerability

Articles and essays

Children's Art as Inspiration in the Works of Selected 20th-Century Avant-garde Artists

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2025.69.2.13
Submitted: August 7, 2024
Published: June 25, 2025

Abstract

Children’s creative works, free of the cultural conditioning that largely constrains the expression with ease of personal visions, are marked by freedom and spontaneity, and therefore a high degree of authenticity. It is this aspect that was repeatedly raised by 20th-century artists seeking the kind of artistic language that would enable their truest and deepest possible exploration and depiction of their own personality, identity, and worldview. Although deliberately striving to break the restrictive canons of art is incapable of erasing the experiences accumulating over the years, or reversing the artist’s formative process, such efforts have brought about the creation of unique and highly personal works, even if they are frequently very demanding for their audience. The author analyzes the works of Paul Klee, Joan Miró and René Magritte, presenting aspects in which their works were inspired by children’s art—although stemming from entirely different assumptions.

References

  • Abes Gilles Jean, 2009, A criatividade na relação artista-infância, „Anuário de Literatura”, t. 14(1), s. 6–23.
  • Aleksandrovich Maria, Drewniak Michalina, 2021, Rozwój umiejętności tworzenia wytworów wielowymiarowych u dzieci w wieku 7–9 lat, „Psychologia Rozwojowa”, nr 1, s. 63–80 https://doi.org/10.4467/20843879PR.21.005.14119.
  • Gombrich Ernst H., 1996, Pisma o sztuce i kulturze, wybór i oprac Richard Woodfield, tłum. Dorota Folga-Januszewska, Universitas, Kraków.
  • Gombrich Ernst H., 2013, O sztuce, tłum. Monika Dolińska i in., Rebis, Poznań.
  • İlden Serkan, Cengiz Büşra Nur, 2021, Biomorphism in the Works of Joan Miro in the Context of Surrealism, „Journal of Art Time”, t. 1(1), s. 21–31 https://www.academia.edu/53963334/Biomorphism in The Works of Joan Miro in The Context of Surrealism [dostęp: 15.04.2025].
  • Jankowska Maria, b.d., „Wychowanie do twórczości” https://stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/01aJankowska2.pdf [dostęp: 15.04.2025].
  • Klee Paul, 1969, Wyznania twórcy, w: Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wyb. i oprac. Elżbieta Grabska, Hanna Morawska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Kłysz-Sokalska Natalia i in., 2020, Twórcza aktywność dziecka, w: Hanna Maria Krauze-Sikorska, Michał Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 157–177.
  • Kowalik Stanisław, 2020, Siedem wykładów z psychologii sztuki, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Kowalska Bożena, 1989, Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Arkady, Warszawa.
  • Krauze-Sikorska Hanna, 2006, Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
  • Lasota Agnieszka, 2016, Rysunek dziecka, w: Encyklopedia dzieciństwa https://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Rysunek dziecka [dostęp: 15.04.2025].
  • Lewandowska Katarzyna, Lipka Kamila, 2018, Spontaniczne aktywności dzieci jako proces twórczy, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 13, nr 2, s. 89–106 https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.48.89.
  • Lowenfeld Viktor, Brittain W. Lambert, 1977, Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, tłum. Krzysztof Polakowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Massot Josep, 2018, Joan Miró. El niño que hablaba con los árboles, w: Galaxia Gutenberg https://www.galaxiagutenberg.com/producto/joan-miro-el-nino-que-hablaba-con-los-arboles [dostęp: 15.04.2025].
  • Nęcka Edward, 2005, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Partsch Susanna, 1991, Paul Klee 1879–1940, tłum. Elżbieta Wojciechowska, Historia i Sztuka, Poznań https://www.szczecin-as.sowa.pl/index.php?KatID=0&typ=record&001=SzAS21011318.
  • Popek Stanisław Leon, 2010, Psychologia twórczości plastycznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Ranoszek-Bieńkowska Iga, 2021, Joan Miró — kataloński księgowy, który chciał zamordować sztukę, w: Niezła Sztuka https://niezlasztuka.net/o-sztuce/eksperymentator-joan-miro [dostęp: 15.04.2025].
  • Speidel Klaus, 2017, René Magritte: Zwischen Wahlverwandtschaft und Beliebigkeit. Anmalen gegen die imaginären Grenzen der Imagination. Magritte. Der Verrat der Bilder, Prestel Verlag, Munich–London–New York.
  • Szmidt Krzysztof J., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Szpyrka Tomasz, 2010, Twórczość dzieci jako źródło inspiracji artystów początku XX wieku, w: Grażyna Mendecka (red.), Oblicza twórczości, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 13–30.
  • Szuścik Urszula, 2021, Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka — obszar wciąż niedoceniany, „Problemy Wczesnej Edukacji”, t. 52, nr 1, s. 7–17 https://doi.org/10.26881/pwe.2021.52.01.
  • Żeromska-Charlińska Joanna, 2001, Psychopedagogiczne uwarunkowania twórczej aktywności plastycznej dzieci klas I–III — perspektywa teoretyczna, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 44, s. 111–123 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6878 [dostęp: 15.04.2025].

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.