Abstract
The study that the author conducted with his students was based on in-depth interviews and participant observation. It posed a series of questions concerning place, people, objects and interactions within the space of Warsaw’s flea market in the city’s Koło neighborhood. The goals of this research were (1) to capture the social specificity of this place and (2) to identify the functions that the market fulfills in the lives of the community that sustains it. A thesis that emerged during the study is that the more the vendor community idealizes its past, the less effectively it performs its integrative functions in the present. In other words, the more it is “imagined” and “suspended” in a lost past, the more detrimental this becomes for the community. The study focuses on the issue of nostalgia, which, although it partly unites the vendor community, is fundamentally dysfunctional for it.
References
- Appadurai Arjun (red.), 2017, The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective, Cambridge University Press, Cambridge.
- Bachtin Michaił, 1975, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa Średniowiecza i Renesansu, tłum. Anna i Andrzej Goreniowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- Bauman Zygmunt, 2018, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, tłum. Karolina Lebek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Belk Russell W., 1988, Possessions and the Extended Self , „Journal of Consumer Research”, t. 15(2), s. 139–168.
- Boym Svetlana, 2019, Nostalgia jako źródło cierpień, tłum. Iwona Boruszkowska, „Ruch Literacki”, t. 60, z. 1, s. 99–112.
- Cooper Jordan L., 1988, How To Make Cash Money Selling at Swap Meets, Flea Markets, Loompanics, Port Townsend, WA.
- Curran Tyler D., 2022, „Conceptualizations of a Flea Market Space”, Missouri State University, Graduate Theses: 3754 (https://bearworks.missouristate.edu/theses/3754).
- Daszkiewicz Magdalena, 2023, Nostalgic Consumer Trends and Nostalgia Marketing, „Wroclaw Economic Review”, t. 29, nr 4.
- Davis Fred, 1979, Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia, Free Press, New York.
- Duffy Katherine, Hewer Paul, Wilson Juliette, 2012, Granny Would be Proud: On the Labours of Doing Vintage, Practices and Emergent Socialities, „Advances in Consumer Research”, t. 40, s. 519–525.
- Erbel Joanna i in., 2024. Hybrydowe targowiska jako centra życia lokalnego, Fundacja im. Heinricha Bölla, Warszawa.
- Geertz Clifford, 1978, The Bazaar Economy: Information and Search in Peasant Marketing, „The American Economic Review”, t. 68(2), s. 28–32.
- Goffman Erving, 2000, Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak, Wydawnictwo KR, Warszawa.
- Gregson Nicky, Crewe Louise, 2003, Second-Hand Cultures, Berg, Oxford–New York.
- Hansson Niklas, Brembeck Helene, 2015, Market Hydraulics and Subjectivities in the ‘Wild’: Circulations of the Flea Market, „Culture Unbound”, t. 7(1), s. 91–121.
- Hart Keith, 1985, The Informal Economy, „The Cambridge Journal of Anthropology”, t. 10(2), s. 54–58.
- Jałowiecki Bogdan, 2000, Społeczna przestrzeń metropolii, Scholar, Warszawa.
- Jarecka Urszula, 2013, Luksus w szarej codzienności; społeczno-moralne konteksty konsumpcji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
- Kurczewski Jacek, Cichomski Mariusz, Wiliński Krzysztof, 2010, Wielkie bazary warszawskie, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
- Lowenthal David, 2012, The Heritage Crusade and the Spoils of History, Cambridge University Press, New York.
- Marciniak Łukasz T., 2016, Bazary: kooperacja czy konkurencja, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Mikołajewska-Zając Karolina, Wawrzyniak Joanna, 2016, Nostalgia jako narzędzie krytyki transformacji. Mit dobrego właściciela w opowieściach pracowników fabrycznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 2.
- Misztal Bronisław, 1971, Zróżnicowanie społeczne zbiorowości przekupniów na Bazarze Różyckiego, „Studia Socjologiczne”, nr 3.
- Neuwirth Robert, 2011, Stealth of Nations: The Global Rise of the Informal Economy, Knopf Doubleday Publishing Group.
- Oldenburg Ramon, Brissett Dennis, 1982, The Third Place, „Qualitative Sociology”, t. 5(4), s. 265–284.
- Rożdżyńska-Stańczak Kaja, 2012, „Ty chcesz 50 złoty, ja Ci dam 20 i mów mi wuju — Bazar na Kole w teorii i praktyce”, Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych (praca dyplomowa).
- Rożdżyńska-Stańczak Kaja, 2013, Naprawiam swatch, the time i kupię ten zegar. O Warszawskim Bazarze Staroci na Kole, „Etnografia do Kieszeni”, nr 2, s. 9–28.
- Sherry John F., 1990, A Sociocultural Analysis of a Midwestern American Flea Market, „Journal of Consumer Research”, t. 17, s. 13–30.
- Tannock Stuart, 1995, Nostalgia Critique, „Cultural Studies”, t. 9(3), s. 453–464.
- Watson Sophie, 2009, The Magic of the Marketplace: Sociality in a Neglected Public Space, „Urban Studies”, t. 46(8) s. 1577–1591.
- Wilson Janelle L., 2005, Nostalgia: Sanctuary of Meaning, Bucknell University Press, Lewisburg.
- Wojciszke Bogdan, 2005, The Negative Social World: The Polish Culture of Complaining, „International Journal of Sociology”, t. 34(4), s. 38–59.
Downloads
Download data is not yet available.