Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 68 Nr 2 (2024): Nowi i starzy dysponenci władzy symbolicznej

Artykuły i rozprawy

Centrum Nauki: to będzie laboratorium dla wszystkich: Rekonstrukcja założeń nowego typu instytucji wystawienniczej

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.2.6
Przesłane: 5 lutego 2024
Opublikowane: 14 czerwca 2024

Abstrakt

In this paper, the author takes the concept of space and exhibitions in a science centre as an “accessible laboratory”. By analysing the curatorial concept of the largest institution of this kind in Poland — Warsaw’s Copernicus Science Centre — she reconstructs the model of this new type of exhibition institution. The author interprets this model as an effort to break the pattern of symbolic violence, which — deliberately or not — is reproduced in exhibition spaces and educational institutions. The crisis of public confidence in science constitutes the context of the analyses presented here.

Bibliografia

  • Archer Louise, Dawson Emily, DeWitt Jennifer, Seakins Amy, Wong Billy, 2015, “Science Capital”: A Conceptual, Methodological, and Empirical Argument for Extending Bourdieusian Notions of Capital beyond the Art, „Journal of Research in Science Teaching”, t. 52(7), s. 922–948 (https://doi.org/10.1002/tea.21227).
  • Arendt Hannah, 1994, Kryzys edukacji, w: Hannah Arendt, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. Mieczysław Godyń, Wojciech Madej, Fundacja Aletheia, Warszawa.
  • Bourdieu Pierre, 1986, The Forms of Capital w: John G. Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood Press, Westport–London.
  • Bourdieu Pierre, 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. Piotr Biłos, Scholar, Warszawa.
  • Byszewski Janusz, Parczewska Maria, 2012, Muzeum jako rzeźba społeczna, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa.
  • Cieśliński Piotr, 2015, Dziś piąte urodziny Centrum Nauki Kopernik. Na czym polega jego fenomen?, „Gazeta Wyborcza”, 5 listopada.
  • Clair Jean, 2009, Kryzys muzeów: globalizacja kultury, tłum. Jan Maria Kłoczowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  • Dawson Emily, 2014, Not Designed for Us: How Science Museums and Science Centers Socially Exclude Low-Income, Minority Ethnic Groups, „Science Education”, t. 98(6), s. 981–1008.
  • Folga-Januszewska Dorota, 2008, Muzea i kolekcje, „Muzealnictwo”, nr 49, s. 200–203.
  • Freire Paulo, 2012, Pedagogy of the Oppressed, tłum. Myra Bergman Ramos, Continuum, New York–London.
  • Godlewski Grzegorz, 1997, Lekcja kryzysu. Źródła kulturalizmu Floriana Znanieckiego, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  • Hall Edward T., 1976, Ukryty wymiar, tłum. Teresa Hołówka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Iłowiecka-Tańska Ilona, 2023, Wędrówka przez las zjawisk. Centrum nauki jako projekt zmiany kulturowej, „Prace Kulturoznawcze”, t. 27, nr 1 (https://doi.org/10.19195/0860-6668.27.1.6).
  • Iłowiecka-Tańska, Karwińska Anna, Łukianow Małgorzata, 2022, Kapitał kulturowy jako zasób modernizacyjny. Jak rozwinąć potencjał uczniów małych miast, „Przegląd Socjologiczny”, t. 71, nr 1.
  • Karwasz Grzegorz, Kruk Jolanta, 2012, Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej — wystawy, muzea i centra nauki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Kubec Jan, 2017, O projekcie Centrum Nauki Kopernik nad Wisłą w Warszawie, „Architektura”, 29 czerwca (https://architektura.muratorplus.pl/realizacje/o-projekcie-centrum-nauki-kopernik-nad-wisla-w-warszawie-jan-kubec-aa-tuet-ttxt-difg.html [dostęp: 08.01.2023]).
  • Leśny Agnieszka, 2015, Centrum Nauki Kopernik — interaktywny plac zabaw czy pozaszkolna instytucja edukacyjna?, „Communicare. Almanach Antropologiczny”, t 5: „Szkoła/Pismo”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 264–287.
  • Mieszalski Stefan, 1997, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Nowak Andrzej, Arbiszewski Krzysztof, Wróblewski Michał, 2016, Czyje lęki, czyja nauka. Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Oppenheimer Frank, 1986, Rationale for a Science Museum, „Curator: The Museum Journal”, t. 1(3), s. 206–209 (https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.1968.tb00891.x).
  • Ossowska Maria, 1983, Zdobycze fizyki współczesnej a postawy moralne, w: Maria Ossowska, O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Pomian Krzysztof, 1996, Zbieracze i osobliwości. Paryż–Wenecja XVI–XVIII wiek, tłum. Andrzej Pieńkos, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Rancière Jacques, 1991, The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation, Stanford University Press, Stanford.
  • Shvarts Anna, Bakker Arthur, 2019, The Early History of the Scaffolding Metaphor: Bernstein, Luria, Vygotsky, and Before, „Mind, Culture, and Activity”, t. 26(1), s. 4–23 (https://doi.org/10.1080/10749039.2019.1574306).
  • Simon Nina, 2010, The Participatory Museum, Museum Santa Cruz (https://participatorymuseum.org/read/ [dostęp: 12.05.2024 ]).
  • Sitzia Emilie, 2017, The Ignorant Art Museum: Beyond Meaning-Making, „International Journal of Lifelong Education”, t. 37(1), s. 73–87 (https://doi.org/10.1080/02601370.2017.1373710).
  • Wygotski Lew S.,1989, Badanie rozwoju pojęć naukowych w wieku szkolnym, w: Lew Wygotski, Myślenie i mowa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Znaniecki Florian, 1973, Szkoła, w: Florian Znaniecki, Socjologia wychowania, t. 1: Wychowujące społeczeństwo, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Znaniecki Florian, 2001, Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.