Zur Hauptnavigation springen Zum Inhalt springen Zur Fußzeile springen

Nr. 32 (2024)

Studien und Dokumente

Wokół koncepcji okrągłego stołu – dyplomacja RFN patrzy na przemiany w Polsce 1988–1989

DOI: https://doi.org/10.35757/RPN.2024.32.08
Eingereicht: Februar 12, 2024
Veröffentlicht: Dezember 5, 2024

Abstract

Niniejszy tekst ma przede wszystkim na celu  pokazanie sposobu patrzenia na dokonujące się w Polsce zmiany przez dyplomatów bońskich  akredytowanych Warszawie oraz  zastanowienie się nad ich wpływem na politykę RFN wobec PRL.  Przytoczenie treści raportów i ich analiza  pozwala też popatrzeć na okres przemian w Polsce oczami  osób, które miały do nich mniej emocjonalny stosunek niż wielu Polaków.    Ambasada w formie depesz  i notatek okresowych przesyłała informacje zbierane w rozmowach z uczestnikami ówczesnych wydarzeń ze strony rządowej, opozycyjnej oraz Kościelnej, a także z mediów i rozmów z innymi osobami.   Załączała  też swoje oceny.    Obraz  sytuacji wewnętrznej w Polsce wyłaniający się z tych przekazów  zmieniał się od jesieni 1988 r.  Przede wszystkim  zaczęto patrzeć na „Solidarność” jak na siłę, bez której nie da się Polsce ustabilizować sytuacji  gospodarczej i nastrojów społecznych.  Wcześniej, jak można sądzić, sądzono że rząd zdoła to uczynić zmieniając sposób sprawowania władzy, w tym dokooptowując do niej osoby spoza partii.     Dostrzegano rosnącą potrzebę zmian, mimo swoistego zmęczenia społeczeństwa.  Obraz przekazywany i kreowany przez ambasadę wpływał na sposób myślenia o Polsce i zmianach w niej zachodzących.  Siłą rzeczy wpływał więc na podejmowanie decyzji w tamtym czasie, choć nie był jedynym czynnikiem i nie koniecznie najważniejszym w tym procesie. Wprawdzie  konieczność zmiany polityki wobec PRL była wskazywana w opracowaniach MSZ, ale ośrodek kanclerski, który odgrywał rolę kluczową w systemie władzy kierował się wówczas w tworzeniu polityki polskiej  innymi priorytetami i  decyzje o wsparciu ekonomicznym Warszawy,  które za słuszne uznawało MSZ RFN,  nie zapadały dość długo.   Co też nie oznacza, że informacje z MSZ  RFN nie miały znaczenia dla wyrabiania sobie poglądu na polskie przemiany przez kanclerza i jego otoczenie.    

 

Słowa kluczowe: Polska, RFN, okrągły stół, wizerunek przemian w Polsce, transformacja ustrojowa.

 

 

 

 

Summary: 

 

The main purpose of this text is to show the way in which Bonn diplomats accredited to Warsaw looked at the changes taking place in Poland, and to reflect on their influence on Germany's policy toward the People's Republic of Poland.  By quoting the contents of the reports and analyzing them, it is also possible to look at the period of change in Poland through the eyes of people who had a less emotional attitude to them than many Poles.    The Embassy, in the form of dispatches and periodic notes, sent information gathered in conversations with participants of the events of the time from the government, opposition and Church sides, as well as from the media and conversations with others.   Embassy   included  assessments as well.    The picture of the internal situation in Poland emerging from these reports changed from the autumn of 1988. Above all, German diplomats  began to look at Solidarity as a force without which Poland could not stabilize  economic situation.  Earlier, it was thought that the government would manage to do so by changing the way of ruling, including co-opting people from outside the Communist party.    The growing need for change was perceived, despite a kind of public fatigue with everyday difficulties.  The image conveyed and created by the embassy influenced the way people thought about Poland and the changes taking place in it.  Thus, it necessarily influenced decision-making at the time, although it was not the only factor and did not

necessarily the most important in this process. Admittedly, the need to change policy toward the People's Republic of Poland was pointed out in the German Foreign Ministry's studies, but the chancellor's office, which played a key role in the system of power, was then guided by other priorities in its  Polish policy, and decisions on economic support for Warsaw, which the German Foreign Ministry considered right, were not made for long enough.   Which is also not to say that information from the West German Foreign Ministry was not important for the formation of a view of the Polish transition by the chancellor and his entourage.   

Literaturhinweise

  1. Żródła:
  2. Archiwum Polityczne MSZ RFN - PAAA
  3. Archiwum Ministerstwa Spraw Zagranicznych Francji - AMAE
  4. Opracowania:
  5. Dudek A., Historia polityczna Polski 1989–2005, Arcana, Kraków 2007.
  6. Friszke A., Przystosowanie i opór. Studia z dziejów PRL, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007.
  7. Hacke Ch., Außenpolitik der Bundesrepublik Deutschland. Von Konrad Adenauer bis Gerhard Schröder, Ullstein Taschenbuch Verlag, Berlin 2003.
  8. Heumann H., Hans-Dietrich Genscher. Die Biographie, Brill, Schöningh, Paderborn 2012.
  9. Korger D., Die Polenpolitik der Deutschen Bundesregierung von 1982–1991, Europa Union Verlag, Berlin 1993.
  10. Malinowski K., Polityka Republiki Federalnej Niemiec wobec Polski 1982–1991, Instytut Zachodni, Poznań 1997.
  11. Miszczak K., Deklarationen und Realitäten: die Beziehung zwischen der Bundesrepublik Deutschland und der (Volks-) Republik Polen von der Unterzeichnung des Warschauer Vertrages bis zum Abkommen über gute Nachbarschaft und freundschaftliche Zusammenarbeit (1970–91), Tuduv, München 1993.
  12. Polityka i dyplomacja polska wobec Niemiec, t. 2: 1971–1990, oprac. M. Tomala, Warszawa 2006.
  13. Solidarność podziemna 1981–1989, red. A. Friszke, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2006.
  14. Timmermann-Levanas A., Die politischen Beziehungen zwischen der Bundesrepublik Deutschland und der Republik Polen von 1970 bis 1991: vom Warschauer Vertrag bis zum Freundschaftsvertrag, Bertuch Verlag, Saarbrücken-Scheidt 1992.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in

1 2 > >>