Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Tom 49 Nr 4 (2005): Antropologia i sztuka

Artykuły i rozprawy

Sztuka fotografowania biedy — komu służą zdjęcia nędzy?

DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2005.49.4.10
Przesłane: 25 października 2024
Opublikowane: 12 grudnia 2005

Abstrakt

The article following text examines various kinds of visual representations of poverty. Its first part presents historical background and shortly reminds of the most representative and well-known photo-actions, like Farm Security Administration, documentary projects by Jacob A. Riis and Lewis W. Hine, and some others. In the second part the author concentrates on more contemporary photographers and different aspects of their work (for instance, S. Salgado, D. McCullin, J. Holdt). His theoretical assumption is based on conviction that there are no neutral and disinterested images. Beyond every single photo one may find a complicated net of transactions, private and public interests, tensions between channels of images distribution (official and non-official circulations of the photos). Images presenting the poor, homeless, excluded, dysfunctional people very often are ordered by state agendas, institutions of social control, police and many others institutions of power. Photographical evidence of poverty is always ideologically influenced and it always serves a cause (fight for social changes, controlling some groups, exploration of visual attractiveness of poverty). The final conclusion is that in many cases such images least of all serve the poor and excluded.

Bibliografia

  1. Bauman Zygmunt, 2000, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa.
  2. Brauchitsch Boris von, 2004, Mała historia fotografii, tłum. Barbara Tarnas, Jan Koźbiał, Cyklady, Warszawa.
  3. Frizot Michel, 1998, Body of Evidence: The Ethnophotography of Difference, w: A New History of Photography, Michel Frizot (red.), Konemann, Koln.
  4. Gawin Magdalena, 2003, Rasa i nowoczesność. Historia polskiego ruchu eugenicznego, Wydawnictwo Neriton–Instytut Historii PAN, Warszawa.
  5. Holdt Jacob, 1997, American Pictures, źródło: http://www.american-pictures.com/english/jacob/ [dostęp 5.07.2005].
  6. Jagielski Wojciech, 2005, Zobaczcie twarze umierających dzieci, „Gazeta Wyborcza”, 25 lipca.
  7. Jarecka Dorota, 2000, Bez pocieszania, „Gazeta Wyborcza”, 18 kwietnia.
  8. Jeffrey Ian, 1991, Photography. A Concise History, Thomas & Hudson, London.
  9. Koenig Thilo, 1997, The Other Half. The Investigation of Society, w: A New History of Photography, Michel Frizot (red.), Konemann, Koln.
  10. Ligocki Alfred, 1987, Czy istnieje fotografia socjologiczna?, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  11. Magala Sławomir, 2000, Szkoła widzenia, Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław.
  12. Michałowska Marianna, 2005, W poszukiwaniu dokumentu prywatnego, w: Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Tomasz Ferenc, Krzysztof Makowski (red.), Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna, Łódź.
  13. Newbury Darren, 1996, The Visibility of Poverty: A Rural Vision of Depression in the Photographs of the Farm Security Administration, „Visual Anthropology”, t. 8, s. 1–31.
  14. Olechnicki Krzysztof, 2003, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  15. Pirce Derrick, 1997, Surveyors and Surveyed, Photography out and about, w: Photography. A Critical Introduction, Liz Wells (red.), Routledge, London.
  16. Robin Marie-Monique, 2000, The Photos of the Century, Taschen, Köln.
  17. Rosenblum Naomi, 2005, Historia fotografii światowej, tłum. Inez Baturo, Fundacja Centrum Fotografii, Bielsko-Biała.
  18. Sankore Rotimi, 2002–2003, The Pitfalls and Consequences of Development „Pornography”, http://www.bond.org.uk/networker/april05/opinion.htm [dostęp 1.07.05].
  19. Salgado Sebastiao, 2005, Workers, Kant, Praha.
  20. Szarkowski John, 1989, Photography until Now, Museum of Modern Art, New York.
  21. Tagg John, 1988, The Burden of Representation. Essays on Photographies and Histories, Macmillan, London.
  22. Thomas Louis-Vincent, 1991, Trup. Od biologii do antropologii, tłum. Krzysztof Kocjan, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
  23. Tomaszczuk Zbigniew, 1998, Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii, Centrum Animacji Kultury, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

<< < 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.